Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

G3 Pismo: KRISLÄGE!

Tråden skapades och har fått 27 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Har nyligen köpt en död PowerBook G3 Pismo billigt. Säljaren sa att laddaren var deffekt.

Har läst en del om att Pismo-ägare har problem med Backup-batteriet. Kan det vara så även här? Det håller 2,21V just nu. Någon som kan kolla upp det?

Senast redigerat 2006-12-01 22:20

Tack! Inte så dumt pris, $18,99 (132,54 SEK).
Macoteket vill ha 994:- inkl. moms.

Ursprungligen av Affepaffe:

Tack! Inte så dumt pris, $18,99 (132,54 SEK).
Macoteket vill ha 994:- inkl. moms.

När min Lombard behövde nytt backupbatteri visade det sig att Jansson Data i Helsingborg 042-20 10 50 var det billigaste stället i Sverige. De var dessutom snabba - ringde och mot kontokort skickade de det samma dag
Kan vara värt att kolla

Min gamla G3 Pismo är också obrukbar pga laddare. Jag såg att Macoteket säljer ut laddare från restlager för ca. 600:- ex moms. Någon som hittat något billigare?

Den är mig för kär för att inte användas.

Ursprungligen av magnus.forsberg:

Min gamla G3 Pismo är också obrukbar pga laddare.

Är du säker på att det inte är Backup-batteriet då?

Som jag sa innan så mätte jag mitt till 2,21V. Är det någon som vet om det behöver bytas då?

Backupbatteriet har en nominell spänning på 6V. Har det inte det är det på väg att ta slut. Ditt är definitivt finito.

Ursprungligen av macwitty:

När min Lombard behövde nytt backupbatteri visade det sig att Jansson Data i Helsingborg 042-20 10 50 var det billigaste stället i Sverige. De var dessutom snabba - ringde och mot kontokort skickade de det samma dag
Kan vara värt att kolla

Va kan ett sådant kosta där då?

Ursprungligen av morgan_a:

Backupbatteriet har en nominell spänning på 6V. Har det inte det är det på väg att ta slut. Ditt är definitivt finito.

Okej. Hoppas att batteriet är orsaken till att den inte startar. Risken är väldigt stor. I så fall har jag delat sönder laddaren i onödan.

Hittade ett motstånd framme i kontakten. Någon som vet vad det har för uppgift?

Ursprungligen av Affepaffe:

Va kan ett sådant kosta där då?

Okej. Hoppas att batteriet är orsaken till att den inte startar. Risken är väldigt stor. I så fall har jag delat sönder laddaren i onödan.
Hittade ett motstånd framme i kontakten. Någon som vet vad det har för uppgift?

Kollade och när jag köpte ett till Lombard i december 2004 kostade det 385 kr + moms* men de tog inget för frakten - och det kom dagen därpå. Så det är dyrare än det amerikanska företaget men kommer snabbare

* De "vanliga" macleverantörerna tog vid samma tid 795 alt 935 + moms

Edit: Lagade trasig citering / ohennig - mod

Senast redigerat 2006-12-05 07:50

Ingen som vet vad motståndet har för uppgift?

  • Medlem
  • International user
  • 2006-12-03 21:05

Att göra motstånd

Om det är en Pismo och internbatteriet aldrig är bytt så är det garanterat det som är problemet.
Lätt att byta för en normalhändig person.

http://www.ifixit.com/Guide/Mac/PowerBook-G3-Pismo/PRAM-Battery

Min dotters Lombard har haft ett dött PRAM batteri sedan hon fick datorn och den startar varenda gång, tappar kolockinställningen då man tar ut laddaren, men annars helt ok...

Jag har hört detta om PRAM battieriet påverkar funktionen, men jag har haft flera "Bronze keyboard" PowerBooks utan problem...

Borde man inte kunna ta vilka 3 volts litium-knappcellsbatterier som hellst som stämmer något så när i storleken och löda ihop med den gamla kablen?

  • Medlem
  • Järfälla
  • 2006-12-05 07:36
Ursprungligen av Affepaffe:

Borde man inte kunna ta vilka 3 volts litium-knappcellsbatterier som hellst som stämmer något så när i storleken och löda ihop med den gamla kablen?

Antagligen, bara att plocka isär den "trasiga" och löda in två i samma storlek..
De kostar typ. 20kr/st..

Det är fyra stycken 3V-batterier. "Panasonic VL 2330". Kjell & Co säljer CR 2330 3V för 21kr/st. Är antagligen samma sak. Går dock inte att löda själv.

I alla fall så har jagfått igång datorn nu!
Jag gjorde som så att jag tog loss knappcellspaketet från kablen. Sedan seriekopplade jag fyra stycken LR6 (AA) 1,5V batterier (U tot: 6V) och kopplade på den röda och den svarta kablen och anslöt till datorn.

Varför går det inte att löda själv ???

Dom exploderar.

Jag tänker köpa fyra stycken CR2032 med lödöron avsedda för kretskortsmontage. Dom är nästan lika stora som VL / CR2330 och har samma spänning.

(De två första siffrorna är diametern. De två sista är tjockleken.)

  • Medlem
  • Järfälla
  • 2006-12-06 18:18
Ursprungligen av Affepaffe:

Dom exploderar.

Jag tänker köpa fyra stycken CR2032 med lödöron avsedda för kretskortsmontage. Dom är nästan lika stora som VL / CR2330 och har samma spänning.

(De två första siffrorna är diametern. De två sista är tjockleken.)

Man kan lika gärna använda eltejp...

Risk för oxid? Inte så där värst driftsäkert. Men det funkar nog ett tag...

  • Oregistrerad
  • 2006-12-06 21:39

Batt.

Ursprungligen av Affepaffe:

Dom exploderar.

Jag tänker köpa fyra stycken CR2032 med lödöron avsedda för kretskortsmontage. Dom är nästan lika stora som VL / CR2330 och har samma spänning.

(De två första siffrorna är diametern. De två sista är tjockleken.)

Har gjort ett antal sådana .Fungerade perfekt.
Kostade 22:- styck på ELFA.
Macoteket tar väl 900:-.

Om inte Pismon startar utan klockbatteri så är det något annat fel.:cool:

B.D

Nu har jag monterat fungerande PRAM-batteri. När jag ändå hade den på bordet bredvid en massa verktyg så tog jag loss processor- och minnesdelen för att rengöra. Nu har jag försökt ett antal gånger men den startar inte! Inget startljud, ingen skärmbild, bara HDD:n som snurrar. Har gjort PMU-reset, har provat byta minnen.

HJÄLP?

  • Oregistrerad
  • 2006-12-08 21:13

Låter som processorn är död.
Kan även vara moderkortet.

B.D

Det händer ibland på Pismon att man inte trycker i logikkortsdelen riktigt ibland, ta ut den igen och tryck "lite" hårdare. Först blir det motstånd och sen märker du att den sjunker ner när du trycker på lite mer.

Processorn bör inte vara död eftersom jag fick igång den innan jag rengjorde den.
Ska prova låta den stå ett tag med det nya backup-batteriet.

Jag köpte en Pismo som skulle ha "glapp i strömkontakten", till en bekant som jag övertygat att prova på Mac. När jag fick den var visserligen eladaptern helkass, men det som var trist var att det var inte enda felet. Efter att ha offrat CPUn OCH tangentbordet från min egen reservmaskin så blev den glad. Jag tror jag tryckte i ett halvbra backupbatteri också.

Men så är det att köpa begagnat. Pismon var rätt fin externt, riktigt fin faktiskt, men det verkar som om någon mekat sönder den, råddat runt så hårdhänt att både CPUn och tangentbordets kontakt blivit nerkörda. Så det blev en dyr affär för mig.

Den startar fortfarande inte.
Brukar en Pismo bli kinkig när man har haft den nerplockad?

  • Oregistrerad
  • 2006-12-09 20:32

Låna en processor av någon o testa.

Jag har reparerat många Pismo o Lombard när dom beter sig så här så är det moderkortet eller processorn .Kan vara ett dåligt Ram minne också.
Har du provat att byta dom.

B.D

Ursprungligen av bodahl:

Låna en processor av någon o testa.

...Kan vara ett dåligt Ram minne också.
Har du provat att byta dom.

B.D

Lite svårt att låna en processor av någon, vet ingen som har...

Ja, jag har provat byta till minne som jag vet fungerar.

1
Bevaka tråden