Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Bränna avi+ .srt i Toast? Hur?

Tråden skapades och har fått 29 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2006-10-10 19:35

Ja, hur gör man? AVI filer går ju bra under video men där går inte importera .srtfiler.
Under datakan man välja film + srtfil men där kan man bara välja att bränna ISO 9660 med CD-rom?!

Hjääälp!

ja du, du får väl försöka lägga ihop avin och srt med något program och sedan bränna den

  • Oregistrerad
  • 2006-10-10 20:49
Ursprungligen av bananiel:

ja du, du får väl försöka lägga ihop avin och srt med något program och sedan bränna den

Är det så??? Får man inte bestämma själv vad som ska finnas på en dataskiva i en mac?? Vansinne..

Finns det inget annat program som låter mig bränna en sketen .subfil på en DVD skiva verkligen?

Ska spelas i DVD spelare med Divxstöd. Ska alltså inte konverteras till DVD mpeg-2 eller liknande.

Ursprungligen av Pantern:

Ä

Ska spelas i DVD spelare med Divxstöd. Ska alltså inte konverteras till DVD mpeg-2 eller liknande.

Jag gör som så att jag bränner en vanlig datadisk i Toast (mac och PC) där jag lägger .avi-filen och .srt filen i samma mapp. (Mappen innehåller altså bara 2 filer)

Sedan när jag sätter DVD-R:en i min DVD-spelare (som stödjer divx) så får jag fram subtitlen under subtitle-meny-knappen.

Har fungerat smärtfritt sedan 2004

Okej okej, felet ligger i DVD-spelarna som jag testat filmerna i.
Dom stödjer inte DivX. Testade samma skivor hos en kompis och där fungerade filmerna
utan problem tillsammans med text.

mauserman
Som det står i tidigare post, så fungerar det att lägga in .srt.fil tillsammans med filmen om du väljer att bränna som DVD-ROM UDF. Jag återkommer när det gäller ffmpegx, tankade hem det igår, men har inte hunnit kolla mer på det. Tack iaf.

Ursprungligen av daniels:

Okej okej, felet ligger i DVD-spelarna som jag testat filmerna i.
Dom stödjer inte DivX. Testade samma skivor hos en kompis och där fungerade filmerna
utan problem tillsammans med text.

mauserman
Som det står i tidigare post, så fungerar det att lägga in .srt.fil tillsammans med filmen om du väljer att bränna som DVD-ROM UDF. Jag återkommer när det gäller ffmpegx, tankade hem det igår, men har inte hunnit kolla mer på det. Tack iaf.

jag var nog lite för snabb, förstod inte att filerna skulle spelas upp i en dvd med divx-stöd. I så fall är det precis som Lordlondon säger, då behöver du inte ffmpegX alls.

  • Medlem
  • 2006-10-10 21:29

Ska du ha skivan i en DVD-spelare vill du nog ha ISO, inte alls säkert den kan läsa HFS-formaterade skivor.

Inte för att jag har några problem med att lägga in divx + srt i dataläget...

Fattar inte problemet. Du kan bränna precis vilka filer du vill och du borde ju kunna välja skivformat också... vad har du för Toast-version. Jag har Toast 7 och så här ser det ut för mig.

  • Oregistrerad
  • 2006-10-11 07:25
Ursprungligen av Johan Arvidsson:

Fattar inte problemet. Du kan bränna precis vilka filer du vill och du borde ju kunna välja skivformat också... vad har du för Toast-version. Jag har Toast 7 och så här ser det ut för mig.

Jo, men om du kryssar i ISO där (eller vilket som) så kan du ju dra .srt dit. Men du kan inte bränna för den säger att DVD-RW skivan inte är en CD-ROM. Alla andra alternativ som finns går inte att köra i DVD spelaren då de som killen ovan säger troligen har fel filformat.. usch så trist Kan någon kolla om det blir samma för er?

Jag är verkligen stor förbrukare av AVI filer och .srt subbar i min DVD (Pioneer DV-380)

Alltså, lägga till avi+srtfil går ju fint i dataläget. Men kan ni bränna en klar DVD-RW skiva i det läget? När jag ska trycka bränn så får jag som sagt upp en text som klagar på att det inte är en CD-ROM..hmm?! Kan jag bara bränna till en CD-RW eller?

  • Medlem
  • 2006-10-11 08:58

UDF borde väl fungera, det är ju typ standard-formatet på DVD-ROM.

  • Oregistrerad
  • 2006-10-11 13:25
Ursprungligen av SirN:

UDF borde väl fungera, det är ju typ standard-formatet på DVD-ROM.

Ska testa detta ikväll. Men kan ni bränna en DVD-RW i ISO 9660 med Toast? För alla andra format utom kanske UDF då tar inte min DVD-spelare..
Får ni inte upp varningen att det inte är en CD-ROM skiva som sitter i eller? Det får jag trots att det bredvid bränningsknappen är valt DVD. Hmm..

  • Oregistrerad
  • 2006-10-11 15:43

DVD-ROM UDF gjorde susen Lade in srt och avi och brände och in i spelaren, Klart
Tack o tack!

Jag har ungefär samma problem, men inte riktigt ändå:
- Min DVD-spelare kan inte läsa AVI-filer. Hur gör jag för att få med .srt (Subtitle-filen) i DVD-bränningen? Jag har Toast 7.

Ursprungligen av carlsson:

Jag har ungefär samma problem, men inte riktigt ändå:
- Min DVD-spelare kan inte läsa AVI-filer. Hur gör jag för att få med .srt (Subtitle-filen) i DVD-bränningen? Jag har Toast 7.

Jag brukar använda programmet ffmpgX för sådana uppgifter, det är aningen avancerat men lägger man lite tid på det och kollar i steg för steganvisningarna på hemsidan så löser det sig nog. Här är länken dit om du är intresserad.
http://ffmpegx.com/

Har du en DVD som du vill ha ut en film med inbränd text så är annars programmet handbrake helt fantastiskt enkelt.
http://handbrake.m0k.org/

Lycka till!

  • Medlem
  • International user
  • 2006-12-01 20:35

Hur gör man med såna här filer då. Jag har fått dom via ftp. (Se bild).
Toast vill inte veta av dom, inte VLC eller QuickTime heller.

Ursprungligen av Konrad:

Hur gör man med såna här filer då. Jag har fått dom via ftp. (Se bild).
Toast vill inte veta av dom, inte VLC eller QuickTime heller.

Fäll ut "lådan" under fliken "copy". Där kan du välja imageformat av olika slag, även .bin och .cue. Det gäller i Toast 7 i alla fall.

Lycka till.

  • Medlem
  • International user
  • 2006-12-03 22:00
Ursprungligen av MauserMan:

Fäll ut "lådan" under fliken "copy". Där kan du välja imageformat av olika slag, även .bin och .cue. Det gäller i Toast 7 i alla fall.

Lycka till.

Fällde ut lådan. (Toast 7.1.2 på PPC). Brände både .bin och .cue, men det blev bara audio-tracks, fast det skulle bli video också. (Sammanlagt över 800 MB, låter mycket om det bara är audio).
Inte så viktigt, men det skulle vara kul att veta varför...

Ursprungligen av Konrad:

Fällde ut lådan. (Toast 7.1.2 på PPC). Brände både .bin och .cue, men det blev bara audio-tracks, fast det skulle bli video också. (Sammanlagt över 800 MB, låter mycket om det bara är audio).
Inte så viktigt, men det skulle vara kul att veta varför...

Det verkar vara helt i sin ordning. Det finns nämligen en ljudversion och en som har både video och ljud. Du har den första på ca 800 mb. Så bränningen är nog helt korrekt.

Versionen som har både video och audio är på över 4 gb.

  • Medlem
  • International user
  • 2006-12-03 22:18
Ursprungligen av MauserMan:

Det verkar vara helt i sin ordning. Det finns nämligen en ljudversion och en som har både video och ljud. Du har den första på ca 800 mb. Så bränningen är nog helt korrekt.

Versionen som har både video och audio är på över 4 gb.

I så fall var det onödigt att han skickade skiten i det formatet. Och varför är det VLC:s onödiga dumstrutsikoner på det?

*Du behöver inte svara, snart kommer hemtjänsten*;)

Ursprungligen av Konrad:

I så fall var det onödigt att han skickade skiten i det formatet. Och varför är det VLC:s onödiga dumstrutsikoner på det?

*Du behöver inte svara, snart kommer hemtjänsten*;)

Anar jag en viss irritation?

Vlc kanske kan spela upp media inuti imagefiler? detta vet jag inte, ren spekulation.

  • Medlem
  • International user
  • 2006-12-03 22:32
Ursprungligen av MauserMan:

Anar jag en viss irritation?

Vlc kanske kan spela upp media inuti imagefiler? detta vet jag inte, ren spekulation.

Närå, jag är inte irriterad.
VLC vill inte veta av filerna. Inte QT heller, trots en massa plug-ins. Och Toast gör bara audio av det.
Nåt knas är det, för jag vet att det ska vara video också.
Men inget att bry sig om nu.
Vi skiter i detta nu och går vidare med viktigare saker.

Ursprungligen av Konrad:

Nåt knas är det, för jag vet att det ska vara video också.

http://btjunkie.org/search?q=greendale&c=0&t=0&o=52&m=0

  • Medlem
  • International user
  • 2006-12-03 22:48

Det hann jag inte se, nu är det borta....

Jag väcker liv i tråden, jag är frustrerad !

Vad gör jag för fel när jag väljer DVD-ROM UDF > lägger in filmerna på skivan och bränner dom. Sen fungerar skivan ändå inte i min DVD-spelare. Varken i datorns DVD-spelare eller den till TVn?

Vet inte hur många skivor jag kastat bort när jag bränner fel eller vad jag gör.
Allt jag vill är att bränna avi-filmer med text på en DVD+R skiva och att den skall fungera i nyare DVDspelare. Hur i h*elvete gör jag?

*** 1000-gränsen passerad ***

Senast redigerat 2007-06-07 13:37
Ursprungligen av daniels:

Jag väcker liv i tråden, jag är frustrerad !

Vad gör jag för fel när jag väljer DVD-ROM UDF > lägger in filmerna på skivan och bränner dom. Sen fungerar skivan ändå inte i min DVD-spelare. Varken i datorns DVD-spelare eller den till TVn?

Vet inte hur många skivor jag kastat bort när jag bränner fel eller vad jag gör.
Allt jag vill är att bränna avi-filmer med text på en DVD+R skiva och att den skall fungera i nyare DVDspelare. Hur i h*elvete gör jag?

Toast kan inte lägga ihop en undertextfil med en avi eller liknande film. De gånger jag vill göra det så använder jag ffmpegX. Om du vill ha hjälp med att skapa en dvd av en filmfil (avi eller liknande) + en undertextfil med hjälp av ffmpegx, så kan jag hjälpa dej.

Ursprungligen av Konrad:

Hur gör man med såna här filer då. Jag har fått dom via ftp. (Se bild).
Toast vill inte veta av dom, inte VLC eller QuickTime heller.

Funkar i Toast 6 också. Välj Copy -> Image File och kasta in en av filerna (vilken spelar ingen roll).

  • Medlem
  • Jönköping
  • 2006-12-02 18:26

Öppnas med VirtualDeamon-tools. Iallafall på PC. Finns säkert en motsvarighet för Mac

Thanks MauserMan, har precis börjat titta på ffmpegx. Krångligt, men säkert lätt när man kört det ett tag.

Ursprungligen av carlsson:

Thanks MauserMan, har precis börjat titta på ffmpegx. Krångligt, men säkert lätt när man kört det ett tag.

Jag är ingen expert på ffmpgX men jag vet hur man "bränner in" textfilen på en film, säg bara till om du vill ha hjälp. Grejen är att du kan manipulera i stort sett allt med ffmpgX, men för dom flesta hade en tiondel av funktionerna räckt bra.

Lycka till.

Vill ni bara baka in texten (.srt) i en filmfil (.AVI, .MOV etc.) så funkar det alldeles utmärkt med programmet Submerge.

Vet inte om det var exakt detta som efterfrågades i tråden men jag kan säga att det funkar ypperligt om man bara vill se lite Divx/Xvid på DVD-spelaren (med Divx stöd) och inte orkar kladda med separata textfiler.

Ett litet tips om inte annat

/Jani

1
Bevaka tråden