Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Önskelista: 99mac version 7.0

Tråden skapades och har fått 68 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Snart är det jul och man måste vara extra snäll. Jag och Martin Belak har funderat mycket på nya funktioner i 99mac konceptet.

Förra uppdateringen kallade vi "back to basics" där forumet fick en mycket mer framträdande roll och där det redaktionella fick stå tillbaka av ekonomiska skäl. Vi förändrade en hel del tekniska finesser som gjort att antalet besökare ökat med nästan 40% och nu ligger vi på över 80.000 unika besökare* per månad.

Nu vill vi ha feedback & idéer inför nästa version!

Exempel på idéer som dykt upp - kom gärna med fler!

  • Nätverk - Bygg ditt personliga & jobb nätverk på 99mac

  • Personliga bloggar

  • Bättre radannonser

  • Prylgarage (bilder på din datorhörna + tillbehör)

  • Nyhetsrubriker från MacFeber, MacWorld, MacPro etc

  • Förbättrat moderationssystem

* Absolute unique visitors enligt Google Analytics

En satsning på en wiki som grund för en förflyttning av kunskap från forumsdiskussioner till FAQs/Howtos/best practices som kan presenteras på startsidan som artiklar och erbjudas som PDF:er för utskrift.

edit:
Ska kanske förtydliga att det inte är wikin som är mitt egentliga förslag utan skapandet av en redaktion som plockar ut den kunskap som finns i forumet och presenterar den i en annan mer lättåtkomlig form. Wikin är bara ett tänkbart redskap.

Senast redigerat 2006-12-01 15:27
  • Medlem
  • Harestad
  • 2006-12-01 14:41

Vet att det är tråkigt, men kanske uppdatera sakerna som redan finns idag? Som t.ex. kunskapsproven?

Och kanske även fixa java-buggen som finns i menyn på 99Pod.se?

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2006-12-01 15:44
Ursprungligen av Ree_Tab:

Och kanske även fixa java-buggen som finns i menyn på 99Pod.se?

Håller med, jäkligt irriterande..

Skulle ni kunna göra en version av 99mac i Flash? Vore riktigt snyggt
Och ja, bättre sidor för varje användare, olika bilder, övrigt info om en själv som man vill ha upe, bilder på Macar/iPods och dylikt kanske?

  • Oregistrerad
  • 2006-12-01 16:33
Ursprungligen av boris91:

Håller med, jäkligt irriterande..

Skulle ni kunna göra en version av 99mac i Flash? Vore riktigt snyggt
Och ja, bättre sidor för varje användare, olika bilder, övrigt info om en själv som man vill ha upe, bilder på Macar/iPods och dylikt kanske?

Som xhtml- och css-puritan avråder jag starkt en Flash-verre. I sådana fall måste det vara valfritt om man ska använda html- eller flash-versionen. Däremot skulle jag vilja se fler css:er för olika typer av medier, i första hand webb, print och mobil.

Göra det enklare att hitta de diskussionstrådarna som är heta just nu.

Ursprungligen av bjelkeman:

Göra det enklare att hitta de diskussionstrådarna som är heta just nu.

Definera vad en "het" tråd innebär! Bra tanke.

Har väl varit uppe för diskussion innan vill jag minnas:

Realtidsövervakning av nya inlägg (a la Digg Spy)

Ursprungligen av Hagelin:

Har väl varit uppe för diskussion innan vill jag minnas:

Realtidsövervakning av nya inlägg (a la Digg Spy)

Oh ja, och ännu bättre om jag själv kan definiera vilka forum jag vill ha realtidsövervakning av (snarare än hela kalaset, alltså).

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2006-12-01 15:56
Ursprungligen av Pegges:

Oh ja, och ännu bättre om jag själv kan definiera vilka forum jag vill ha realtidsövervakning av (snarare än hela kalaset, alltså).

Japp, gör så att man kan välja själv vilken tråd det är man vill övervaka, och så att sidan laddas om i webbläsaren varje minut, till ex... om det nu är möjligt då

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2006-12-01 15:46
Ursprungligen av Björnström:

Definera vad en "het" tråd innebär! Bra tanke.

Flest inlägg per sekund

Nej men en tråd där det skrivs mycket, även om själva tråden är relativt ny.. Då kan man anta att den handlar om något intressant som många håller koll på. Till ex.

Heta trådar just nu: blablabla...bla!

Ursprungligen av Björnström:

Definera vad en "het" tråd innebär! Bra tanke.

Ett sätt att belysa de intressanta diskussionerna vore att ha en sök funktion som dynamiskt visar vilka diskussioner som har haft flest poster idag (till skillnad från nytt, som "Nya inlägg" visar). Det skulle skapa lite koncentration av diskussioner runt intressanta ämnen och kanske en del intressant dynamik.

Automatisk låsning av trådar efter viss tids inaktivitet.

En grej som jag saknar är någon indikation direkt på 99mac om det dykt upp något nytt meddelande i någon tråd man bevakar. En ikon som blinkar eller studsar när man fått ett meddelande. Klickar man på ikonen kommer man till en lista med rubriker/länkar till de nya meddelandena.
Dvs inte att man ska få ett e-mail varje gång man får ett meddelande, utan något som syns direkt på webbsidan så man slipper kolla mail.

  • Medlem
  • Gävle
  • 2006-12-01 15:35

En meta-taggsökfunktion liknande den på denna sida kanske? http://www.minhembio.com/

Blir lite Spotlightsökning över det..

Val att få meddelanden om exempelvis nya inlägg i trådar jag bevakar på annat sätt än via e-post, kanske som Jabberkonferens?

- Möjlighet att redigera/radera sina egna inlägg
- Signaturer för plusmedlemmar: en rad oformaterad text, som kan vara reklam

  • Medlem
  • Vänersborg
  • 2006-12-01 15:55

Över "Skriv inlägg" vill jag se en antydan om vad tråden handlar om. Många glömmer vad disskussionen handlar om och tråden slirar omkring som en fyllhund på isgata i en nerförsbacke.
Gäller alla forum, inte bara det här.

99mac widget. Har för mig att det har varit planer på det, men så vitt som jag vet så har det inte blivit något av det.
Rätta mig gärna om jag har fel.

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2006-12-01 16:01
Ursprungligen av ztaafen:

99mac widget. Har för mig att det har varit planer på det, men så vitt som jag vet så har det inte blivit något av det.
Rätta mig gärna om jag har fel.

Kommer inte att behövas i och med den nya widgetfunktionen som kommer i Leopard - då blir det bara att ta dom delarna av sidan som man är intresserad av.

  • Oregistrerad
  • 2006-12-01 16:24

Skulle vara gött med en irc channel där alla mac vänner kan snacka. Och nya Mac användare kan få snabb hjälp. Inte fler som vill ha en irc channel?

  • Medlem
  • Knivsta
  • 2006-12-01 16:29

Ta bort annonser

Det måste gå att ordna ett enkelt sätt så att man kan ta bort gamla annonser. Som det nu är så hänger de kvar i oändlighet vilket är väldigt opraktiskt.

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2006-12-01 16:41
Ursprungligen av lill_tulle:

Skulle vara gött med en irc channel där alla mac vänner kan snacka. Och nya Mac användare kan få snabb hjälp. Inte fler som vill ha en irc channel?

Eller en MSN/iChat adress som proffsen på denna sajt kan vara inloggade på när dom har tid.. Jag känner vissa (inkluderat mig) som skulle behöva lite hjälp snart

Så jag är på!

  • Oregistrerad
  • 2006-12-01 18:21

Jag gillar solved-knappen som finns i vissa forum. För de som inte redan vet är det en knapp som trådskaparen kan kryssa i det inlägg som hon tycker besvarar trådens fråga. Man kan sedan lätt se i trådlistningen om frågeställaren har fått svar på en fråga.

Solved-knappen kan förslagsvis också kopplas till ett poängsystem som exempelvis kan innebära att man blir gratis pro-medlem om man löst 50 frågor. Ett sådant system brukar gynna nybörjare och nå kallade n00bs, som i annat fall riskerar att få sina frågor obesvarade eftersom det är så tröttsamt att besvara frågor av enklare karaktär.

Integration med iusethis.com

http://osx.iusethis.com/ finns det ett trevligt system för att rekommendera andra de programvaror man använder mycket. Ett litet luddigt uttryckt förslag, men litet inbyggda anknytningar till det vore trevligt här; kanske så litet som att profilsidan har ett fält för att ange ens identitet i deras system. Pluspoäng för att visa denna länk i forumets namnfält, om det är korrekt ifyllt. (Det är rätt lätt att spåna in ytterligare förbättringar på temat.)

Nytt forum: Visa din kreativitet

Jag vet att det finns en massa roliga människor på 99Mac som professionellt producerar skojiga saker i form av allt möjligt egentligen, men några exempel kan vara tex fotografier, annonser, tidningar, webbsiter, musik, jinglar, tvprogram, artiklar i tidningar/webb mm, webbshoppar mm och i mitt eget fall då databaser, scripts och en del av de däringa sakerna.

Vore det inte lite kul att man kunde lägga in någon bild, beskrivning och länk till färdigställda projekt man gjort och berätta om vad man håller på med. Speciellt sådant som man kanske senare ser i något annat media?

Jag kan tänka mig att efter ett tag så blir det ett imponerande galleri av kreativitet, kunnande, talang och begåvning som visas upp hos 99Mac-användarna?

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2006-12-01 20:45

Taz - din idé är bäst hittils

Jag fick dock en ny tanke: en "bli Plus/Pro" medlem uppe i menyn! Då skulle funktionen bli mycket synligare... Jag till ex. har fortfarande inte förstått hur man ska bära sig åt för att bli Plus

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2006-12-02 12:24
Ursprungligen av boris91:

Taz - din idé är bäst hittils

Jag fick dock en ny tanke: en "bli Plus/Pro" medlem uppe i menyn! Då skulle funktionen bli mycket synligare... Jag till ex. har fortfarande inte förstått hur man ska bära sig åt för att bli Plus

Ok jag menade en bli Plus/Pro -knapp...

Så märkte jag också att det är rätt tomt på 99pod, det är trots allt en rätt liten, nischad sajt. Medelanvändarnas inlägg där ligger runt 4-5 stycken efter vad jag har sett. Skulle kanske vara bra att göra 99mac:s sida lite "längre" och ha iPod-nyheter/tester där nere.. Det skulle bidra till att dom som vill läsa/prata om iPod också kan börja intressera sig för Mac.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2006-12-02 11:33

Separera 99bonus och mac.se från 99mac

/thomas

Förslaget att ta efter Min hembios funktioner tyckte jag var bra!
Deras sök är kanon och det sker i realtid!

Bevaka tråden