Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Datorn tror att DVD:n är tom

Tråden skapades och har fått 9 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag har problem med en DVD med backupmaterial som jag brände på min PB G4 för ett par år sedan. Av någon anledning så tror min iMac G5 20" att disken är tom, så det enda som händer är att Toast drar igång. Jag har försökt både med den interna spelaren och min externa LaCie FW, men inget funkar. Vad göra?

  • Oregistrerad
  • 2006-12-01 11:40

Är du säker på att du lyckades med bränningen från PB'n?
Är skivan ENORMT repig?
Har skivan någonsin fungerat?

Jag lyckades halvvägs kan man säga. På vissa av skivorna jag brände på PB:n går det knappt att läsa dom, vissa filer är helt korrupta, medans andra är helt OK. Verkar inte som superdrivarna på G4-böckerna var så där väldans bra... I vilket fall som helst så dyker den aktuella skivan upp på skrivbordet på PB:n, men inte på iMacen. Finns det något sätt att tala om för den att skivan innehåller saker och inte ska brännas?

Systeminställningar/CD och DVD

Jaha? Och? Vad finns det i systeminställningarna som skulle kunna funka?

Du kan ju hindra att Toast startar!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-02-09 17:45

Samma problem här....

Jag har upplevt samma sak lite nu och då. Dvd-skivor brända på vissa datorer (en macbook 2.0 GHz core duo och en powerbook G4 1.0 GHz) kan jag inte läsa på min mbp 2.33 GHz. Jag står helt rådlös. Jag har provat att trycka in command - alt - p -r och nollställt pram och nvram (enligt http://docs.info.apple.com/article.html?artnum=2238) utan resultat. Jag står helt rådlös. Några tips?

edit: Skivorna kan läsas på andra pb:s och mb, så problemet ligger förmodligen hos mig.

Läs in skivorna på en annan PB, kopiera data till extern Hårddisk.
Ta hem hårddisk.

Säkerhetskopiera en gång till till DVD om du så önskar och kolla (gärna på flera datorer ) att du kan läsa data.

  • Medlem
  • 2008-12-27 17:45

Nu har även jag råkat ut för samma problem. DVD-skivor brända i min iMac G5, går ej längre att läsa i min MacBook Pro 2.16 Ghz. MacBooken tror de är tomma. När jag sedan stoppade i dem i iMacen, var som tur alla filerna där.

Märkligt är att jag vid tidigare tillfällen lyckats att öppna dessa skivor på min MacBook, men det verkar alltså ha slutat att fungera. Är det någon som kommit fram till vad detta minst sagt nervösa problem kan bero på?

  • Medlem
  • Älvdalen
  • 2008-12-27 22:27

Har ni testat å uppdatera firmwaren till skivspelaren? Brukar då lösa liknande problem om inte pickuen är dålig/trasig/skräpig.

1
Bevaka tråden