Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

MBP15 vs PB15

Tråden skapades och har fått 11 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Växjö
  • 2006-12-01 09:43

Jag skall köpa en MBP15". Idag har jag en Powerbook 17". Jag har suttit en del vid min arbetskamrats powerbook 15" och funderat lite fram och tillbaks hur mycket jag kommer sakna mina 17"...
Nu råkade jag dock snubbla över en bild där en powerbook 15 står bredvid en macbook pro 15 och såg vilken skillnad det var. Är det så att powerbookarna bara är 15" (exakat) medans macbook pro:arna ju är 15,4"?
Genast känndes hoppet från 17" ner till 15,4" inte så farligt.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-12-01 09:58

Den ena är en 17" - här är min och min kollegas som jämförelse

Senast redigerat 2007-05-26 13:26
  • Medlem
  • Ale
  • 2006-12-01 10:16
Ursprungligen av Tangen:

Den ena är en 17" - här är min och min kollegas som jämförelse

Ingen av datorerna i första bilden är 17". Det syns bland annat på powerknappens och dvd-läsarens placering.

Powerbook 15" är 15,2" medan MacBook Pro 15" är 15,4" så det är viss skillnad.

Mbp15

Jag har en PB15 1,67 med 2GB RAM men skulle vilja ha lite mera fart.

Så jag tänkte mig den nya dual core MBP15 2,33 med 3GB RAM. Kommer jag att märka någon skillnad i prestandan? Ex i Mail, itunes, FCP osv.

Sedan är det ju Adobe paketet jag mest kör + AE7 och där verkar det knöligare med hastigheten.

mvh
pål

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-12-01 10:40
Ursprungligen av Lundh:

Ingen av datorerna i första bilden är 17". Det syns bland annat på powerknappens och dvd-läsarens placering.

Powerbook 15" är 15,2" medan MacBook Pro 15" är 15,4" så det är viss skillnad.

I så fall är det nåt konstigt, titta på min bild, den är tagen av en PB och en MPB bägge 15"

  • Medlem
  • Växjö
  • 2006-12-01 11:03

Ja, det är något lustigt med det där.. Högtalarna skall ju ta mer plats på en 17".. men det ser nästan ut som tangentbordet är bredare på.. den högra modellen. Men är inte 17":aren högre än 15:aren också..? På bilden så är dom ju lika höga.

Tangens MBP15 ser onekligen annorlunda ut...

Så.. då ändrades magkänslan igen...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-12-01 11:10
Ursprungligen av Hallon:

Ja, det är något lustigt med det där.. Högtalarna skall ju ta mer plats på en 17".. men det ser nästan ut som tangentbordet är bredare på.. den högra modellen. Men är inte 17":aren högre än 15:aren också..? På bilden så är dom ju lika höga.

Tangens MBP15 ser onekligen annorlunda ut...

Så.. då ändrades magkänslan igen...

Trist, men jag kan ärligt säga att du inte kommer att sakna 17" - i alla fall gjorde inte jag det.

  • Medlem
  • Ale
  • 2006-12-01 11:10
Ursprungligen av Tangen:

I så fall är det nåt konstigt, titta på min bild, den är tagen av en PB och en MPB bägge 15"

Det enda konstiga med bilden är att den är tagen från en vinkel så att MBP:n var närmare kameran.

MBP:n är i alla fall runt 1 cm bredare än PB:n. Det är inget man tänker på när man använder den, däremot går den inte ner sleeves deignade för PB. Du skulle säkert vänja dig med en 15-skärm men trivs du bra med 17" så kanske det är värt de extra pengarna för en ny 17"? Personligen tycker jag inte steget från 15" till 17" är så stort som man skulle kunna tro men, det är säkert högst personligt.

  • Medlem
  • Växjö
  • 2006-12-01 11:35

Men kolla på powerknappen. Den skall inte ta så stor del av högtalaren.
Se följande bild på en MBP17":

Dock ser styrplattan ut som en 17"s.. väldigt långsmal.

Jag hoppas det är som ni säger - att jag inte kommer sakna 17":aren..
Egentligen känns det inte som jag kommer behöva den extra prestandan i MBP. PB:en klarar av allt jag gör med den nu på ett mycket bra sätt. Web-kamera och fjärrkontroll är nog roligt första månaden. Givetvis så är mer prestanda alltid en fördel men det blir på bekostnad av mina härliga 17".. Ganska skönt med lite extra utrymme för paletterna.. Trevligt också att kolla film på en 17" skärm när man är i sommarstugan/på tåget etc etc.
Dock är det ändå mycket som talar för att jag skall satsa på MBP15 nu. Powerbooken sjunker väldigt snabbt i värde. Dessutom har den hunnit få några år på nacken och det känns bättre att sälja den innan det uppstår något problem med den. Dessutom så har jag fått ett riktigt bra bud på den (bara 4000:- imellan för att få en MPB15 2.0 GHz (demoex men med 1 års garanti).

En MBP17 är för dyr...

  • Medlem
  • Ale
  • 2006-12-01 11:40

Styrplattan ser likadan ut på både MBP 15" och MBP 17". Båda är så breda. MBP (både 15" och 17") är för övrigt en jättetrevliga dator.

  • Medlem
  • Växjö
  • 2006-12-01 11:54
Ursprungligen av Lundh:

Det enda konstiga med bilden är att den är tagen från en vinkel så att MBP:n var närmare kameran.

Du har nog rätt ändå.. Gäller att man håller sig nere till höger när man kollar på sin MBP15 då.. så den känns lite större

  • Medlem
  • Växjö
  • 2006-12-04 14:15

Här är en mer rättvis bild.

1
Bevaka tråden