Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Studenter! Macbook som studiehjälpmedel?

Tråden skapades och har fått 13 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-11-30 20:41

Nu tänkte jag rikta mig till alla er studenter som finns här på forumet. Hur använder ni era Macbooks i era studier? Gärna lite tips och idéer om hur man kan göra vardagen lite enklare. Sitter ni och antecknar på föreläsningar, använder den för att ta anteckningar istället för kollegieblock, eller iCal för att strukturera dagarna? Är lite nyfiken, hoppas kunna få en del tips och idéer om vad man kan göra.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-11-30 20:53

Du får gärna berätta vad du studerar för något så kanske någon kan ge lite mer specifika svar.
Nu har inte jag en MacBook (än!), men jag använder min PowerBook huvudsakligen till inlämningsuppgifter och laborationer. Jag studerar Civ. Ing. Informationsteknologi, så det blir rätt mycket programmering i en del kurser. Mesta koden skriver jag i Textmate.
Jag använder iCal för att synkronisera mitt schema med universitetets server och adressboken för att hålla reda på kontakter...

Min erfarenhet är att om anteckningarna är mer eller mindre ren text så funkar det bra att anteckna direkt till datorn, förutsatt att du har en OK fingerställning och inte behöver stirra på tangentbordet när du skriver. Jag har då använt mig av MS Word i anteckningsboksläge. Så fort anteckningarna innehåller en massa formler eller diagramritning så funkar det betydligt bättre att anteckna med penna och papper, och sedan renskriva i datorn.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-11-30 21:20

Läser medicin så det blir mest text faktiskt, så en bra texthanterare är ju en bra början har jag kommit fram till Något bra bildprogram då? Enkelt men som ändå funkar, har ni något att rekommendera?

Hur synkar du iCal mot universitetets server? Vi har dock våra schemat i .pdf format så jag lär nog får nog lägga in allt manuellt =/ Eller finns det något smart sätt att göra det på annars?

Ifall man kör Macbooken i vänteläge, drar den mycket ström då? Alstrar den någon värme? Är det lätt att bara dra upp kör igång, eller är det för "jobbigt" om man bara ska göra småsaker?

Finns det något lätt sätt att skriva t.ex. formler med Macen?

  • Medlem
  • 2006-11-30 21:51

för formler rekommenderar jag LaTeXiT http://ktd.club.fr/programmation/latexit_en.php så kan du drag and droppa resultaten in i andra program (blir en pdf). som en introduktion till latex så föreslår jag filen lshort.pdf, http://www.ctan.org/tex-archive/info/lshort/english/lshort.pdf

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-11-30 22:08
Ursprungligen av zAjben:

Hur synkar du iCal mot universitetets server? Vi har dock våra schemat i .pdf format så jag lär nog får nog lägga in allt manuellt =/ Eller finns det något smart sätt att göra det på annars?

Ifall man kör Macbooken i vänteläge, drar den mycket ström då? Alstrar den någon värme? Är det lätt att bara dra upp kör igång, eller är det för "jobbigt" om man bara ska göra småsaker?

Våra schemata går att få färdiga i iCal-format från universitetet (Uppsala), så jag lägger bara in det som en prenumeration i iCal och så uppdateras det automatiskt om det sker några sal-ändringar eller annat.

MacBooken i vila drar i princip ingen ström alls och den alstrar heller ingen värme, så det är det klart smidigaste sättet att "stänga ner" den. Jag stänger i princip aldrig av min PB utan fäller bara ner locket när jag inte ska använda den. Uppstarten går ju på en sekund, så det är riktigt smidigt.

Jag snubblade över ett program nyligen som säkert kan komma till användning när man studerar: Schoolhouse

Programmet kan hjälpa till att strukturera upp vilka uppgifter man har att göra. Olika inlämningar, rappporter, tentor osv...

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2006-12-01 00:18

Fäller alltid bara ner locket på min MB jag med.

Studerar Civ. Ing. Automation & Mekatronik.

Nu har jag bara haft min MB lite drygt 1 vecka så har inte hunnit använda den jättemkt till studier än men lite grand. Hittils har jag redigerat/skrivit på ett projektarbete. Just då arbetade jag i word, mest för att det var det som de andra hade skrivit i men fick även med 30 dagars testversion så. När jag var klar skulle jag exportera till pdf, vilket givetvis inte word klarade, så jag startade pages och exporterade därifrån. Blev dock imponerad av hur pages korrigerade dokumentet till det bättre, så blir förmodligen att man köper det när testtiden tagit slut.

Just nu har vi inte så jättemkt ren programmering. Använder dock ibland specifika program som ex AutoMod m.m och ska se om jag lyckas köra studentversion mha CrossOver här framöver.

  • Medlem
  • Örebro
  • 2006-12-01 00:26

Kör väl mest anteckningar(neo office) på föreläsningar, samt skriver PM och lattjar med isight-kameran när någon föreläsning känns riktigt trist...eller gör någon töntig serie i coimic life. Så sant... om det är någon mer bildlig del...eller typ modell som förekommer på föreläsningar så känns inte macbooken som något bra alternativ då funkar nog penna och papper bättre. Läser Mediekommunikations vetenskap.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2006-12-01 00:58

Oj vad bra. Nu hittade jag att även vi hade schemat klart i iCal att ladda ner. Riktigt smidigt, har även synkat min telefon med iCal nu så nu har jag även schemat på mobilen. Smidigt.

jag gillar WriteRoom när jag bara tar anteckningar med datorn. Helt enkelt p g a total autosave och svart fullskärm med grön text och ingenting annat. Inga menyer, lite tangentbordskommandon. Trevligt med minimalt med ljus och distraktion på skärmen när man skriver. För totalorganisation gillar jag Circusponies Notebook. Kod skriver jag i text-wrangler eller BBEdit.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-12-05 23:28

Okej Det kan vara ganska smart. Hur mycket editing funktioner har den?

Keynote verkar ju vara absolut bäst om man ska göra presentationer, men när det gäller texteditor har jag lite tveksamheter. Ska försöka testa lite allt möjligt, men den största från är väl egentligen vilken som ger mest frihet. Någonting som jag hade sålt min själ till djävulen för är ifall man kunde göra t.ex. såhär:

Glukos
(Pil som går upp och ned här)
Glukos 6-P
(Pil som går upp och ned här)
Fruktos 6-P
(Pil som går upp och ned här)
Fruktos 1,6 bisfosfat

Och t.ex. kunna ha det på en sida medan texten går att skriva på vänster sida (alltså "runt" den lilla rutan med det där i)... Lite mer friare editering, det är något som jag haft massa problem med i Word. Det hade varit drömmen och verkligen varit vad jag behövt i mina anteckningar.

Senast redigerat 2006-12-06 07:13

ja jag använder macbooken för studierna. i dashboard använder jag anteckningslapparna för minnesnoteringar och så neooffice för att anteckna. isight använder jag för att fota av papper (funkar sådär). skönt som fan att göra .pdf av neooffice dokument för att sedan skicka in för rättning. imo mycket bättre än dokument...

zAjben, jag skulle definitivt rekommendera att du tog dig en närmare titt på Omnigraffle.

Gör en egen stencil med de objekt du vet att du använder under föreläsningarna, tex:
• Enkla textfält
• Envägspilar
• Tvåvägspilar
• etc.

När du tar anteckningar är det bara att dra in de symboler du vill ha i dokumentet. Bäst av allt är att pilarna är magnetiska mot andra objekt och att man kan sätta en märkning på pilarna.

1
Bevaka tråden