Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Kan datorn förstöra hårddiskar?

Tråden skapades och har fått 6 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • International user
  • 2006-11-30 10:49

Antingen så har jag extrem otur med mina hårddiskar eller så är det något i min dator som är destruktivt mot hårddiskar. Det började när jag kom hem efter 5 dagar (datorn avstängd). När jag skulle kolla mitt mail öppnades Mail som om det var första gången jag öppnade det. Eftersom jag tror att DW3 kan lösa allting så körde jag programmet. Det tvärstannade efter en stund precis som om 'motorn' inte hade tillräckligt med kraft. Tilläggas ska att HDDn är sprillans ny. Efter ett antal försök med allt sämre resultat beslutade jag mig för att installera om systemet. Inga som helst problem. Skivan var felfri. Installerar om allting (tog ett antal timmar). Saker och ting börjar gå dåligt och till slut får jag bara en blå skärm. DW vill inte heller. Kör skivverktyg som meddelar att skivan behöver repareras och sedan att skivverktyg inte kan reparera skivan. Går över till min andra HDD. Samma skit där! För bara någon vecka sedan skickade jag iväg en tredje Seagate med samma symptom. Är det verkligen möjligt med tre på varandra HDD som uppvisar samma symptom? De båda diskarna är kopplade till samma SATA-kontrollkort.

  • Medlem
  • Ängelholm
  • 2006-11-30 11:44

Visst skulle kontrollerkortet kunna skriva sönder diskarna så att de slutar fungera. Du har inte möjlighet att prova med disken i en annan dator.

Om det är samma tillverkare och modell på diskarna kan det vara dåliga diskar. IBM/Hitachi lyckades för 5-6 år sedan producera en serie 20-80 Gb diskar som var en katastrof med många totalhaverier. Då visade det sig vilka som verkligen hade tagit backup..........

En "war-story" som jag själv råkade ut för var ett rackbaserat realtidssystem (UNIX) som verkade käka SCSI diskar. De fungerade bra under en tid och fick sedan massor av läs och skrivfel. Detta pågick under flera år, innan jag upptäckte att spänningskontakten var dåligt pressad vilket innebar att övergångsmotståndet blev så högt att spänningsfallet i kontakten gjorde att +5V:en sjönk under den undre toleransgränsen. Ompressning och problemet försvann.
Det värsta var att jag inte kunde skylla ifrån mig, det var jag som pressat orginalet också........:-)

EDIT: Stafvning

  • Medlem
  • International user
  • 2006-11-30 12:15

Det är samma tillverkare, Seagate och det är bara de diskar som är kopplade med kontrollerkortet. Du menar att kontakten inte är tillräckligt intryckt i disken? För min del är det både original-och backup disken som djävlas samtidigt. Mina föräldrar föreslog att köra backup på CD och DVD och inte på HDD.

  • Medlem
  • Ängelholm
  • 2006-11-30 12:51

Nja, det var mest en anekdot det där med spänningskontakten. det är nog inte troligt att det har någon bäring på ditt problem.

Nästa logiska fråga: Har du samma typ av disk på annan anslutning än på SATA kortet ?? Kanske lite korkad fråga för att jag gissar att du har IDE/PATA diskar till moderkortet......

Den gemensamma nämnaren är ju SATA kortet, Jag hade problem med en SATA - raid kontroller på ett PC moderkort i förra veckan, raid set:et försvann...... Jag hade visserligen en backup, men den var inte riktigt fräsch. Nu kom diskarna tillbaka som tur va så att jag kunde ta backup innan jag bytte kontroller.

RAID 1 är bra, men ersätter inte back-up.

  • Medlem
  • International user
  • 2006-11-30 13:29

SATA diskarna kommer och går, så att säga. De syns inte alltid och ibland syns bara det ena. Jag har två IDE diskar (OS 9.2.2 + OSX 10.3.9). Båda fungerar utmärkt. Jag kör inte RAID alls.

  • Medlem
  • Ängelholm
  • 2006-11-30 15:01

Jag skulle sätta en peng på att SATA kortet är kasst. Kolla kablaget så att SATA och spänningsmatningen sitter i OK.

Prova med bara en disk i och se om det blir bätte, i så fall kan man fundera på om du har tillräckligt med ström från nätaggregatet.

Har det fungerar OK innan ??

  • Medlem
  • International user
  • 2006-11-30 20:49

Nu har jag endast 1 SATA disk inkopplad. Enligt både DW och skivverktyg (på Tiger installationsCD) är skivan ok. Bootar upp där enligt uppgift OSX 10.4.8 ska finnas. Döm min förvåning när jag istället får se välkomstsnutten från Apple där man kan läsa 'välkommen' på flera språk.

1
Bevaka tråden