Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Ny Firmware till Intelmacar

Tråden skapades och har fått 44 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • International user
  • 2006-11-14 07:34

Den här EFI Firmware-uppdateringen åtgärdar kända problem vid start och väckning ur viloläget för MacBook Pro-datorer. Om Firmware-uppdateringen inte körs automatisk öppnar du den manuellt i mappen /Program/Verktygsprogram.

Yes!!

Shit! va morrontrött jag va... kan någon trimma rubriken?

Senast redigerat 2006-11-14 07:54

Finns även uppdatering för iMac, Macbook, och Mac mini.

Edit: flyttar den därför till nyhetstips.

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2006-11-14 08:26
Ursprungligen av ohennig:

Finns även uppdatering för iMac, Macbook, och Mac mini.

Edit: flyttar den därför till nyhetstips.

Vad gör iMac, MacBook, Mac Mini -uppdateringarna?

iMac EFI Firmware Update 1.1

About this update

This EFI Firmware Update fixes several Boot Camp, start up, and wake-from-sleep issues on iMac computers.

Samma för iMac, MacBook och Mini.

  • Medlem
  • Kalmar
  • 2006-11-14 09:00

Gäller inte MBP c2d.

  • Medlem
  • Vimmerby
  • 2006-11-14 09:57

Jag har en störig "sleepbugg" på min MacBook. När jag har en extern USB-hårddsik ansluten till datorn och försätter datorn i vila. Ja då vaknar den upp efter bara ca 10 sekunders sömn. Så länge hårddisken är ansluten till datorn beter den sig så här. Spelar ingen roll om jag avmonterar den innan jag sätter datorn i vila. Det ända som funkar är att rycka ut kabeln till hårddisken innan jag försätter datorn i sömnläget om jag vill att datorn ska förbli sovandes.

Ska uppdatera på lunchen och återkomma med rapport om denna "bugg" försvann i och med detta.

Visserligen står det "start up, and wake-from-sleep issues" och där har jag inga problem jag har bara vanliga "sleep issues". Men ändå... måste ändå testa.

Vad är det för ljud/ton som spelas när man startar upp datorn med tryckknappen för att uppdateringen ska gå igång? Det lät fräckt, som något hämtat ur Lost eller så - System Failure ungefär..

  • Medlem
  • Vimmerby
  • 2006-11-14 21:03
Ursprungligen av Spooky:

Jag har en störig "sleepbugg" på min MacBook. När jag har en extern USB-hårddsik ansluten till datorn och försätter datorn i vila. Ja då vaknar den upp efter bara ca 10 sekunders sömn. Så länge hårddisken är ansluten till datorn beter den sig så här. Spelar ingen roll om jag avmonterar den innan jag sätter datorn i vila. Det ända som funkar är att rycka ut kabeln till hårddisken innan jag försätter datorn i sömnläget om jag vill att datorn ska förbli sovandes.

Ska uppdatera på lunchen och återkomma med rapport om denna "bugg" försvann i och med detta.

Visserligen står det "start up, and wake-from-sleep issues" och där har jag inga problem jag har bara vanliga "sleep issues". Men ändå... måste ändå testa.

Update:

Nope… det hjälpte inte. har man en extern USB-hårdisk inkopplad kan man inte försätta datorn i vila.

Dessutom tycker jag fläkten snurrar betydligt mer nu än den firmware de släppte näst senast. Den stannar ju i princip aldrig. Innan så gick den bara igång om man surfade in på tunga flashsiter. *suck* kan man gå tillbaka en version i Firmware?

Senast redigerat 2006-11-14 21:15
  • Medlem
  • 2006-11-14 21:42
Ursprungligen av Spooky:

*suck* kan man gå tillbaka en version i Firmware?

Tydligen...

  • Medlem
  • Vimmerby
  • 2006-11-15 06:55

Not

Ursprungligen av wlao:

Tydligen inte.

Citat:

Note: This CD cannot be used to return an Intel-based Macintosh computer’s firmware to a previous version if a successful update has already been performed.

  • Oregistrerad
  • 2006-11-15 06:57

jag körde uppdatering på min iMac 20" core duo allting gick bra men när jag kollar i systeminfo har jag kvar den gamla bootrom-versionen!?

  • Medlem
  • International user
  • 2006-11-15 08:02

Nu kommer en riktig nyborjar fraga, jag skams nastan. Hur uppdaterar man firmwaren? Var tankar man hem den nanstans ifran? Jag har en macbook pro (1 vecka gammal) o sitter o funderar pa om man ska uppdatera manuellt eller om den gor det automatiskt.

Ursprungligen av Spooky:

Update:
Nope… det hjälpte inte. har man en extern USB-hårdisk inkopplad kan man inte försätta datorn i vila.

Dessutom tycker jag fläkten snurrar betydligt mer nu än den firmware de släppte näst senast. Den stannar ju i princip aldrig. Innan så gick den bara igång om man surfade in på tunga flashsiter. *suck* kan man gå tillbaka en version i Firmware?

Nej, gå tillbaka kan man ju inte men frågan om även detta problem kan lösa med att återställa pram? En kollega har suttit med AppleCare-supporten efter att hans insight-kamera slutade fungera efter uppdateringen och genom detta kom kameran igång igen. Det kanske kan vara värt ett försök

Det blev fel DVDregion....

jaha nu uppdaterade man och nu vill spelaren inte spela DVD... Precis som om det var fel region...

Någon som kan hjälpa? Vill inte ha rådet om att spela i VLC... jag vill titta i Frontrow

Det löste sig....

Jag zappade PRAM och då funkar den igen....skumt.

  • Medlem
  • Lund
  • 2006-11-21 15:22

Prestanda problem efter firmware uppdatering

Jag körde senaste EFI Firmware-uppdateringen (v1.2) på min 17" MacBook Pro och upptäcker nu till min fasa att den både låter och beter sig underligt. Jag vet inte om ljudet är det "berömda" vinandet eller ej men det är ett högfrekvent ljud som bara ljuder då nätsladden är inkopplad. Irreterande men det går att leva med. Värre är det då att grafiken "hackar". När jag flyttar runt ett fönster så släpar rörelserna efter lite. Dvs allt känns segare. Så var det definitivt ej innan. Att spela upp video går bra utan "hack" men då jag använder program som utnyttjar openGL så hackar det markant. Vid en koll i aktivitetshanteraren finns inga "gamla" processer som stjäl kapacitet. En körning av TechTool hittar ej heller några problem.

Någon annan som stött på liknande problem? Kan en "resettning" av SMC avhjälpa problemet?

/W.

  • Oregistrerad
  • 2006-11-21 22:02
Ursprungligen av walse:

Jag körde senaste EFI Firmware-uppdateringen (v1.2) på min 17" MacBook Pro och upptäcker nu till min fasa att den både låter och beter sig underligt. Jag vet inte om ljudet är det "berömda" vinandet eller ej men det är ett högfrekvent ljud som bara ljuder då nätsladden är inkopplad. Irreterande men det går att leva med. Värre är det då att grafiken "hackar". När jag flyttar runt ett fönster så släpar rörelserna efter lite. Dvs allt känns segare. Så var det definitivt ej innan. Att spela upp video går bra utan "hack" men då jag använder program som utnyttjar openGL så hackar det markant. Vid en koll i aktivitetshanteraren finns inga "gamla" processer som stjäl kapacitet. En körning av TechTool hittar ej heller några problem.

Någon annan som stött på liknande problem? Kan en "resettning" av SMC avhjälpa problemet?

/W.

Kollade nu när jag läst dig inlägg och har samma problem som dig på min macbook, förutom med filmerna. Alla fönster man flyttar runt är sega i grafiken och datorn vinar ännu mer nu än vad den gjorde förut:(

Någon som har någon lösning på detta problem?

//David Frick

  • Medlem
  • Lund
  • 2006-11-30 10:46
Ursprungligen av walse:

Jag körde senaste EFI Firmware-uppdateringen (v1.2) på min 17" MacBook Pro och upptäcker nu till min fasa att den både låter och beter sig underligt. Jag vet inte om ljudet är det "berömda" vinandet eller ej men det är ett högfrekvent ljud som bara ljuder då nätsladden är inkopplad. Irreterande men det går att leva med. Värre är det då att grafiken "hackar". När jag flyttar runt ett fönster så släpar rörelserna efter lite. Dvs allt känns segare. Så var det definitivt ej innan. Att spela upp video går bra utan "hack" men då jag använder program som utnyttjar openGL så hackar det markant. Vid en koll i aktivitetshanteraren finns inga "gamla" processer som stjäl kapacitet. En körning av TechTool hittar ej heller några problem.

Någon annan som stött på liknande problem? Kan en "resettning" av SMC avhjälpa problemet?

/W.

För allmän info: Senaste Security Update 2006-007 löste problemet med "sega" fönster. Nu fungerar det som innan firmware uppdatering. Oljudet kvarstår dock.

/W.

  • Medlem
  • International user
  • 2006-11-15 08:32

Uppe till vänster under blåa äpplet, Programuppdatering.

Yes!!

  • Medlem
  • 2006-11-21 22:16

Vad för saker kan man zappa och nollställa på en Intel iMac - och hur, samt vad gör de olika teknikerna?

/Fredrik

  • Medlem
  • Örebro
  • 2006-11-25 10:47

helt ny på det här.....kan man få bort firmware updateringar genom att tömma hårddisken och ominstallera mac os x...eller sitter det djupare än så?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-11-25 10:57
Ursprungligen av heybab:

helt ny på det här.....kan man få bort firmware updateringar genom att tömma hårddisken och ominstallera mac os x...eller sitter det djupare än så?

Kort svar, det sitter djupare än så.

  • Medlem
  • Örebro
  • 2006-11-25 14:44
Ursprungligen av acke:

Kort svar, det sitter djupare än så.

Så det finns inget sätt att ångra den senaste firmware? Eller?

Tycker macbooken blivit varmare och i och med det mer fläktsnurr. Sen hade jag problem med skärmsläckarn...fast nu tror jag den funkar igen...sen så fick jag en liten ruta med en text som sa att jag var tvungen att starta om burken. Varför installerade jag skiten...allt var ju så bra.

  • Medlem
  • Örebro
  • 2006-11-26 22:58

hmmm....verkar som om alla mina problem har lagt sig...skumt...har startat om datorn några gånger...nu(några dagar) känns den som förrr...haha...skönt!

  • Medlem
  • Örebro
  • 2006-11-28 22:01
Ursprungligen av heybab:

hmmm....verkar som om alla mina problem har lagt sig...skumt...har startat om datorn några gånger...nu(några dagar) känns den som förrr...haha...skönt!

Nja ...de kanske inte har lagt sig ...var nog för tidigt ute. Tycker den surrar högre och får oftare fläktpanik...typ går ingång på högvarv bara man kolla på en film. Det hände inte förr.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2006-11-27 00:57

Fläktarna på min intel imac (den första, early 2006) körde igång mer efter förra firmware uppdateringen. Provat allt, men den otroligt najsa knäpptysta imacen är ett minne blott. Ingen chans jag kör fler av de här firmware-uppdateringarna om de inte adresserar riktiga fede-problem på just min modell. Man ska definitivt vara beredd på att något kommer att offras på de här uppdateringarna.

Men... hur ska vi då göra med BootCamp?
Den krävde ju firmwareuppdatering.
Aldrig i livet att jag släpper lös det där monstret som ni har beskrivit på min dator!
Jag *hatar* vinande oljud!
Knäpp tyst ska det vara.
Kör någon Windows med BootCamp?

Förresten, var det någon som sa att det inte behövdes på MacBookPro Intel Core 2 Duo? (pust..)
Det är ju det jag har.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-12-03 03:51

CRAP!!
Vet inte om det är denna uppdatering jag installerade igår, hur som helst så funkar min MacBookPro inte längre, direkt efter uppdateringen så fick min Mac Book Pro några oförklariga kernel panics, funkade dock efter omstart, tänkte ge mig på en ominstallation av rubbet men kom inte så långt. Tänkte att jag skulle jag installera min dags nya skrivare och testa hur den funkade , men pang bom KERNEL PANIC!!
Så nu startar skiten inte ens upp, först fick jag en svart ruta med en massa oklar text,, (Bild 1), som slutade med att jag fick boota.
Nu får jag upp ??? se Bild 2 & 3..
CD med skrivarprogramet sitter kvar i datorn, och vägra komma ut eftersom den vägrar att starta.. Fan vad trött jag blir, håller Apple på att tappa allt dom var bra på?? Har dom blivit lika kassa som Dell? Först tappar dom bort min dator i transporten, när jag sedan får en 3 veckor försent så pajar den efter en vecka!?!?

Apples betyg just nu,, en svag 2 av 10 möjliga!!

Tur att jag inte har sålt min powerbook!! ett litet minne av det gamla goda Äpplet..

Nu måste jag sova detta har tagit mig hela natten!!

Senast redigerat 2006-12-03 04:12

Trist.
Om du startar om och håller ner Eject-knappen ska CD komma ut innan start (har jag för mig). På Apples hemsida finns det en fil som du kan ladda ner och bränna på CD. Den kan du sedan använda att starta datorn från för att återgå till den firmware du hade ursprungligen. Sabbar man sin dator medan man uppdaterar Firmware (och filen från Apple inte hjälper) så har jag för mig att Apple tar tillbaka datorn och fixar den år dig.
Lycka till!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-12-03 14:31

Stämmer, jag fick ut CD, dock så har hela skiten kraschat, har försökt installera om OSX men det slutade med ett error, och efter det så hittar datorn inte längre hårddisken så kanske var det HDn som strulade från början, vad vet jag..

Det blir att skicka tillbaka den till Apple, lite trist att man ev måste räkna med 1 1/2månaders strul när man köper datorn av Apple numera, beställde den 24/10 och nu sitter man här med en döding.. Lär väl ta några veckor innan det är fixat kan jag tänka mig..

Bevaka tråden