Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Macbook, skruvmejsel + råd ang kanske förstörd hdd

Tråden skapades och har fått 4 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej,
Skum titel men har lite frågor;
1. Vilken skruvmejsel behövs för att ta av själva "locket" på hårddisken ( med "flärpen" man drar i när man tar ur den ur macen) ? Den har sex hörn tror jag.

2. Hårddisken jag fick levererad från en stor internetbutik (nämner inga namn) kom ju som alla andra datorkomponenter och dylikt i en sån där speciell mörk "påse" som skyddar den mot statisk elektricitet (antar att den gör det? ). För det första var den påsen uppriven längs ett rakt väck. Sen kan hårddisken vara lite deformerad på ena kanten. Just den kanten som ligger vid hålet i påsen.. Så det är ju inte helt omöjligt att hårddisken har tappats så att den deformerat soch dessutom gjort hål på påsen.. Och hårddiskar är ju som bekant rätt ömtåliga. Vet inte om jag vågar öppna den.. Vad tycker ni, ska jag öppna och kolla om den verkligen är skadad på utsidan eller är det inte värt det? Eller ska jag skicka tillbaka den direkt? Kontaktar butiken i vilket fall som helst..

Orkar inte med sånt här.. Min macbook verkar vara otursdrabbad.. Den som så gärna ville ha en större hårddisk

Ha det fint!

Vad är de du ska öppna? Själva hårddisken? Isåfall kan du ju glömma allt vad garanti heter.. Är påsen trasig och du misstänker skada så är de väl bara att skicka tillbaka och få en ny i utbyte? Det tror jag är det bästa alernativet.

Påsen är oöppnad nu alltså? Ring o förklara ärendet hos butiken ifråga så löser dom nog det..

Ursprungligen av Johan S:

Vad är de du ska öppna? Själva hårddisken? Isåfall kan du ju glömma allt vad garanti heter.. Är påsen trasig och du misstänker skada så är de väl bara att skicka tillbaka och få en ny i utbyte? Det tror jag är det bästa alernativet.

Påsen är oöppnad nu alltså? Ring o förklara ärendet hos butiken ifråga så löser dom nog det..

Nej inte öppna hårddisken (leka med skivorna liksom ), det sitter en metallsak ovanpå den som används för att kunna få in och ur hårddisken ur macbooken. Man måste ta av detta "lock" från macbookens hårddisk och sätta fast det på den nya hårddisken.
Upptäckte att det var samma märke på macbokens hårddisk och på den jag köpte (seagate).

Hittade en film som visar vad det är: http://video.google.com/videoplay?docid=343461092917802008&q=harddrive+macbook

han nämner även nån skruvmejsel men jag vete fasiken ändå Får googla efter det..

Tack för svaret.. Väntar på svar från butiken.

Verktyget är troligen en sk torx mejsel, finns hos Clas Ohlsson.
Men en öppnad hårddisk tar in damm vilket nästan garanterar en krach inom mycket kort tid. Ett dammkorn på skivan som krockar med läshuvudet så är det kört.

Ursprungligen av Örjan Borgström:

Verktyget är troligen en sk torx mejsel, finns hos Clas Ohlsson.
Men en öppnad hårddisk tar in damm vilket nästan garanterar en krach inom mycket kort tid. Ett dammkorn på skivan som krockar med läshuvudet så är det kört.

En torx är det! Se mitt föregående svar, öppnar givetvis inte själva hårddisken
Tack Örjan

1
Bevaka tråden