Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Svart skärm efter Firmware-upgrade

Tråden skapades och har fått 10 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Efter uppdateringar med bland annat nya firmware för MacBook så har skärmen blivit svart och dvdn spinner på som en tok.

är det någon här som råkat ut för samma? Efter firmware installationen skulle datorn starta om och powerknappen. Men nu händer ingenting....

Är det nån som kan hjälpa mig med detta?

  • Medlem
  • Örebro
  • 2006-11-15 13:33

Man skulle väl hålla ner powerknappen tills dess att lampan blinkar och det tjuter ur högtalarna, sen uppdaterar den firmwaret.

Missade själv den biten - är ju inte så bra på att läsa instruktioner eller manualer för den delen.

  • Oregistrerad
  • 2006-11-15 13:44

Titta på följande sida hos Apple:
http://www.apple.com/support/downloads/firmwarerestorationcd12.html

Verkar finnas möjlighet att återställa firmwaren om nått går snett.

Hej!
Oj jäklar vad snabbt det kom svar.
Jo, jag höll ner powerknappen efter att jag startat om tills lampan började blinka, men tvärsläppte den när det tjöt i högtalarna... blev jätterädd, trodde att nåt gått fel. Så tur är att jag har pc:n kvar, annars kunde jag inte fått hjälp här.

Nu ska jag bara vänta på att en kompis ska sluta jobbet och hon ska få bränna denna restoreskiva..... Nu är det bara att hålla tummarna.... För som jag förstått kan man bara bränna denna skiva på en mac till en mac... tråkigt nog..

  • Oregistrerad
  • 2006-11-21 14:49
Ursprungligen av veronicas:

Hej!
Oj jäklar vad snabbt det kom svar.
Jo, jag höll ner powerknappen efter att jag startat om tills lampan började blinka, men tvärsläppte den när det tjöt i högtalarna... blev jätterädd, trodde att nåt gått fel. Så tur är att jag har pc:n kvar, annars kunde jag inte fått hjälp här.

Nu ska jag bara vänta på att en kompis ska sluta jobbet och hon ska få bränna denna restoreskiva..... Nu är det bara att hålla tummarna.... För som jag förstått kan man bara bränna denna skiva på en mac till en mac... tråkigt nog..

Hur har det gått? Min dotter tycks ha samma problem med sin MacBook och det vore kul att veta om restoreskivan funkade för dig.

Oj, såg inte att fler hade skrivit, sorry :"> ...

Jo, det fungerade jättebra, nu fungerar det som det ska efter restoreskivan.

Tackar för hjälpen

  • Oregistrerad
  • 2006-11-26 15:55

Jag tog hem dotterns MacBook i helgen men den förblir svart. Det går inte att använda restoreskivan eftersom den inte tar emot någon skiva. Det enda som händer när man startar MacBooken är att den susar. Ingen lampa lyser och den är svart som natten.

Jag har även testat Wikings tips om att återställa EFI men inget händer när jag håller nere powerknappen samtidigt som jag sätter i strömkabeln.

Jag har också försökt att använda MacBooken som en extern firewire-hd men det händer inget.

Är den körd eller finns det ytterligare tips?

  • Oregistrerad
  • 2006-11-27 08:53

Jag tänkte bara lägga till att det verkar som om inte tangentbordet går igång heller. Exempelvis lyser inte dioden på caps-lock-tangenten när man trycker ned den.

Du kan alltid testa att återställa EFI till fabriksinställningarna.

"Om en uppdatering av EFI går snett kan det leda till att datorn blir helt obrukbar. Den kommer helt enkelt inte att kunna starta MacOS. Istället kan det hemska meddelandet om kernel panic komma fram. Den procedur som återställer EFI kalals för "reset System Management Controller (SMC)" och innebär följande."

1. Plugga ur alla sladdar, all kringutrustning och eventuellt batteri (på bärbara datorer).
2. Vänta 10 sek så att alla ström går ur maskinen.
3. Plugga in strömkabeln medan du samtidigt håller in strömknappen.
4. Maskien kommer tuta ett fast tut. Släpp strömknappen. Datorn startar om.
5. Håll nere ⌘-⌥-P-R för att Zappa PRAM och håll kvar under tre omstarter. Släpp sedan tangenterna.
6. Mac:en borde nu starta upp som vanligt. Försök uppdatera firmware igen.

  • Medlem
  • Örebro
  • 2006-11-28 21:56
Ursprungligen av Wiking:

Du kan alltid testa att återställa EFI till fabriksinställningarna.

"Om en uppdatering av EFI går snett kan det leda till att datorn blir helt obrukbar. Den kommer helt enkelt inte att kunna starta MacOS. Istället kan det hemska meddelandet om kernel panic komma fram. Den procedur som återställer EFI kalals för "reset System Management Controller (SMC)" och innebär följande."

1. Plugga ur alla sladdar, all kringutrustning och eventuellt batteri (på bärbara datorer).
2. Vänta 10 sek så att alla ström går ur maskinen.
3. Plugga in strömkabeln medan du samtidigt håller in strömknappen.
4. Maskien kommer tuta ett fast tut. Släpp strömknappen. Datorn startar om.
5. Håll nere ?-?-P-R för att Zappa PRAM och håll kvar under tre omstarter. Släpp sedan tangenterna.
6. Mac:en borde nu starta upp som vanligt. Försök uppdatera firmware igen.

Kan man göra sådär ifall man vill få bort sin uppdatering av fimrware för EFI?

Hmm, hur var det nu... Jag har för mig att min hjälpare höll in esc knappen vid omstart av macen med restoreskivan i. Det är iallafall den knapp som vi kunde relatera till att den startade igen.

Är osäker på om hon enbart höll in esc eller om hon även höll in powerknappen samtidigt vid omstarten.

Hoppas att datorn kommer att fungera igen

1
Bevaka tråden