Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Bredbandsbolaget eller ComHem?

Tråden skapades och har fått 32 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • San Francisco
  • 2006-11-27 19:11

Hej,
jag har en liten fråga. Jag är sen länge kund hos Bredbandsbolaget men ska nu flytta och undrar om det är dags för en flytt även av bredbandsabonnemanget.

Lägenheten jag flyttar till har ComHem och jag undrar därför om jag ska byta till detta.
Där jag bor nu bor jag ca 2200 m från telestationen och där jag bor sen 1550 m. På det viset lär det ju gå lika bra, om inte bättre, om jag fortsätter med bbb (jag har 8mbit).

Samtidigt är väl ComHems uppkoppling säkrare och ej beroende på telelinor av bra kvalitet etc? Samt att jag kan kombinera det med tv och telefonabonnemang o tjäna några slantar.

Vad tycker ni? Vilket skulle ni valt?

Som jag ser det:

BBB:
+ Slipper byta webserver och slipper uppsägningstiden
+ En aning billigare tror jag
- Ful logo
- Osäkert på hastigheten

ComHem:
+ Säkrare lina
+ Snabbare
+ Kan kombineras med tv och tele
- Vet ej?

  • Medlem
  • Borås
  • 2006-11-27 20:09

Du ger BBB ett minus för ful logo. Innebär det att Comhems är snyggare?

  • Medlem
  • San Francisco
  • 2006-11-27 20:25

heh jepp. den är åtminstone begriplig och tydlig, något man inte kan säga om Telenors/Bredbandsbolaget.

åter till frågan!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-11-27 21:26

Jag har haft båda och måste säga att BBB är oerhört mycket bättre än comhems tjänster. Själv har jag Labs2.

BBB kan kombineras med telefoni och tv.

Om du som sagt ger comhem fördelar för deras logga jfrt med BBBs dito, kan jag inte ta din förfrågan på allvar även om jag besvarar den.

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2006-11-27 21:33

comhem fungerar utmärkt. Både deras internet och digital-TV.

Men jag är tveksam till IP-telefoni.

  • Medlem
  • San Francisco
  • 2006-11-27 21:38

Nje IP-telefoni är jag väl inte helt sugen på iof.

vad gäller logon är jag helt seriös på den punkten (design är iof mitt arbete så jag kanske är arbetsskadad), gräsligt ful och trist stegvis försämring sen företaget började.

Då har jag en för BBB och en för ComHem. Ni gör inte valet lättare!

Frågan är väl snarare om man hårddrar den vilket som är bäst (vilken som är mest troligt att leverera bra hastighet) ADSL eller bredband genom tv-uttaget?

tack för hjälpen!

  • Oregistrerad
  • 2006-11-27 21:52

Jag bor i ett tidigare UPC-hus och har nu mera ComHem i kåken. Eftersom jag har både digital-tv, bredband och telefoni via ComHem får jag telefonin gratis. Driften har fungerat hyffsat sen det gick över till ComHem. Antar att ComHem haft svårt och bemöta den tillökade kundmängden från UPC. När det gäller prestanda är det väldigt bra och är inte beroende av dåliga kopparledningar. Jag fick möjlighet att testa BB och dom kunde inte erbjuda 8 MBit som jag krävde utan endast 2 MBit. Dessutom kunde jag endast få max 1 MBit upp. Via ComHem/UPC har jag 8 MBit upp. Så för mig var valet lätt.

  • Medlem
  • San Francisco
  • 2006-11-27 22:26

mm 8 mbit upp är ju klart lockande! tror bbb ska kunna erbjuda det nu också om jag inte minns fel. 20 ner och 8 upp eller vad det var.

men sant det känns ju säkrare än telefonledningen. Sen vet jag inte om 1500 meter från telestationen är långt eller kort i bredbandstermer?

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2006-11-28 10:51

Comhem fungerar riktigt bra för mig.
Har internet, digital-tv och ip-telefon.
Har hört många som haft strul med BBB.

Via tv-kabeln är stabilare än ADSL!
Det är väl det mest avgörande egentligen.

(Mitt agg mot BBB hör inte hemma här men deras support...... är väl mest en inkomstkälla för kundens telefonkostnader i form av väntetider)

IP-telefoni, finns inget skäl att ha då stabiliteten och säkerheten inte gör det attraktivt

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-11-28 12:43

Jag skulle nog välja Comhem bara för att slippa den hemska supporten som Bredbandsbolaget tillhandahåller.
Jag vet inte på hur stort allvar Comhem tar sina kunder, men det kan bara bli bättre än BBB.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-11-28 13:37

Jag är sjukt nöjd med mina 24/8, digitaltv och gratis telefoni faktiskt. Tack comhem

  • Medlem
  • 2006-11-28 17:47

Normalt så är xDSL mer säkert än bredband via kabel-tv-nätet.

Oftast är kabel-tv-nät uppbyggda så att de går i slinga istället för stjärnnät (med undantag från Stockholmsregionen). Det innebär att du kan drabbas av störningar och avbrott som beror på dina grannar i huset. Dessutom så är ofta flera fastigheter inkopplade på samma koaxialkabel som går ut från den sk. noden (där man omvandlar från optisk signal till elektrisk). Störningar som uppkommer på samma koaxialkabel påverkar alla som är anslutna till denna kabel.

xDSL bygger på vanliga telefonledningar där varje hushåll har en egen kabel till telestationen.

Jag har själv försökt komma fram till com hems kundservice under de senaste veckorna. Det snabbaste jag kommit fram på är 35 minuter. Under flera gånger så har de haft så mycket att göra att man inte ens får ställa sig i kö.

Jag har haft BBB sedan 90-talet och hade lite problem i början, nu kan jag inte påstå att jag har några som helst problem med dem.
Har IP-telefoni och 100MB lina och är helnöjd...

/Roffe:p

Jag har comhem 10Mbit men det går sjukt slött. Får väl ta o ringa ska återkomma med hur supporten var.

  • Medlem
  • San Francisco
  • 2006-11-28 20:58

oj jäklar vad många olika bud, o jag som trodde det skulle bli lättare

MP>tack en mycket utförlig redogörelse! Jag är glad att bo i Stockholmsregionen

en stor poäng som nämts är kanske det faktum att ComHem fått en jäkla massa fler kunder från UPC vilket kanske påverkar både service och prestanda. hmm.

Vad gäller support måste jag säga att BBB har fungerat väldigt bra de gånger jag kontaktat dem, ofta väldigt kunnig hjälp och relativt snabbt (även om det knappast blir så bra igen som det var vid BBBs födelse)

Röstar själv på BBB. Har Internet o telefoni utan strul.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2006-11-29 21:43

Röstar tveklöst för BBB.
Hade ComHem förut i 2 år och har nu haft BBB i två år.
Totalt under den tiden har jag haft mer strul med ComHem än BBB. Men det kan ju också bara vara tillfällligheter som gör det.

Men jag var sugen att byta nu till ComHem enbart för att få Telefoni gratis.
men tittade på deras digital-tv och tyckte inte alls den var lockande.
man får ju inga bra kanaler alls.. du får varken 3:an eller 5:an digitalt heller utan det är fortfarande analogt.

Så jag förlängde på BBB och tog även deras erbjudande på Viasat Guld för halva priset första året. Jämför kostnaden så får du se att det inte skiljer så många kronor plus att du får alla kanalerna digitalt!

Betalar 349:- för 24mbit, 99 för telefon samt 149 för Viasat guld.

Måste kontra: BBB - suger så det stinker. UPC-chello (numera ComHem) funkar prima, dessutom billigare.
ADSL 8 Mbit=det är var du KAN få max, (men bara toppar om du har tur)
Kabel 8 Mbit=det är vad du får!
Kabel-TV nätet är renare och bättre.
En telefonstation kan se ut som en sprängd nudelfabrik - tåtarna bara hänger....

Så erfarenheterna är olika.:p

  • Medlem
  • 2006-11-29 23:45

Både xDSL och Kabel-TV anger "upp till" värde.

I realiteten så går det att få lite snabbare hastighet på com hem om man har tur och få användare är ute på nätet kunder din huvudcentral (jag tar den förklaringen en annan gång men det kan jämföras med xDSL enheten på en telestation). Detta gör com hem för att användare skall kunna komma upp i hastighet som ligger i närheten av det som man satt som maxgräns.

  • Oregistrerad
  • 2006-11-30 09:35
Ursprungligen av Danne82:

Röstar tveklöst för BBB.
Hade ComHem förut i 2 år och har nu haft BBB i två år.
Totalt under den tiden har jag haft mer strul med ComHem än BBB. Men det kan ju också bara vara tillfällligheter som gör det.

Men jag var sugen att byta nu till ComHem enbart för att få Telefoni gratis.
men tittade på deras digital-tv och tyckte inte alls den var lockande.
man får ju inga bra kanaler alls.. du får varken 3:an eller 5:an digitalt heller utan det är fortfarande analogt.

Så jag förlängde på BBB och tog även deras erbjudande på Viasat Guld för halva priset första året. Jämför kostnaden så får du se att det inte skiljer så många kronor plus att du får alla kanalerna digitalt!

Betalar 349:- för 24mbit, 99 för telefon samt 149 för Viasat guld.

Utbudet med digital-tvn verkar bättre för oss i fd UPC-hus än vad det är för tidigare ComHem-hus.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-11-30 13:33

Jag har BBB ADSL nu. Det ska vara upp till 24 Mbit/s men det är en riktig drömsiffra. Vet inte om jag har dåliga ledningnar eller något...

En riktig bra sak med Comhem är att leveranstiden är inom en vecka, det är inte kul att vänta 3-4 veckor på ADSL (kan nog vara ännu längre om du har otur)...

Om jag skulle välja idag skulle det bli Comhem. Dessutom ska ju deras nät bli snabbare också i framtiden när man har spikat standarden för framtidens kabel-tv. ADSL lär knappast gå att "hotta" upp så mycker mer nu, speciellt inte på längre avstånd.

  • Oregistrerad
  • 2006-11-30 16:50

Har precis haft uppehåll på Internet samt telefon nästan hela eftermiddagen och ComHem svarar inte i telefon. Hoppas verkligen att det bara är under övergångsperioden.

  • Medlem
  • San Francisco
  • 2006-12-01 14:58

jäklar vad förvirrad jag är nu haha.... har ännu inte faxat in uppsägningsavtalet....

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-12-01 15:47

BBB har jag haft i säkert fyra år utan ett enda riktigt problem. Från början hade jag VDSL ?10/10 - jäkligt snabbt var det! Men tyvärr togs det bort och ersattes av ADSL2+ ?24/8, som är vad i princip alla erbjuder i dag. ADSL2+ går dubbelt så snabbt på pappret, men hälften så snabbt i praktiken. Men eftersom det är billigare etc, övergick alla leverantörer till det ...

Det enda jobbiga med BBB var att det tog ca tre månader att bli inkopplad.

Com hem hade jag visserligen för ganska länge sedan nu, så mina erfarenheter av dem är nog inte så relevanta. Men de var hursomhelst väldigt hemska. Nätet gick nere flera gånger varje dag - säkert 25 % av all tid. Jag var tvungen att parallellt ha en uppringd uppkoppling. Installationsmanualen var också hemsk och hade jag inte varit väldigt datorkunnig hade jag absolut aldrig fått det att fungera. De hade inte skrivit någonstans lite enkelt vilka TCP/IP-uppgifter som behövdes, utan man skulle helst vara tvungen att använda en installations-CD, som installerade en comhem-specialversion av det uråldriga Internet Explorer 4.
Supporten vägrade hjälpa till om man hade Mac - det var bäst att ljuga eller låtsas som ingenting (trots att frågorna man ställde inte alls var plattformsrelaterade på något sätt).
Sedan hade de ett fruktansvärt idiotiskt inloggningssystem - ja, man var tvungen att skriva in ett tiosiffrigt användarnamn och -lösenord på en speciell webbsida varje gång man skulle surfa, vilket gjorde allt väldigt omständigt om man tex inte skull använda webbläsaren, utan kolla mailen eller spela musik i iTunes ... Men det systemet är nog borta nu.
Mitt modem gick sönder två gånger vill jag minnas. Båda gångerna var jag tvungen att själv köpa ett nytt för >1000 kr. Sedan ville de bestämt att man skulle använda USB med det nya modemet av nån anledning (trots att det hade vanlig Ethernetkontakt också), vilket var helt omöjligt.

Så satsa på BBB! Speciellt nu när du har närmre till telestationen.

Men skaffa INTE INTE INTE någon IP-telefoni!
Det fungerar helt enkelt inte - iaf inte från BBB. Telefonlinan man får är lika ostabil som ett gammalt uppringt 56k-modem. Telefonen upphör att fungerar flera gånger i veckan och då måste man slösa 300 kr på stå i telefonkö i 1 h med sin mobil (de har ett gratisnummer för mobiler, men det är svårt att hitta. Jag missade det helt och försökte sedan förgäves kräva tillbaka mina pengar - speciellt eftersom jag aldrig kom fram i kön).
Med BBBs IP-telefoni kan man aldrig prata i telefon mer än några minuter, för sedan bryts samtalet. 25 % av gångerna man blir uppringd, hör personen i ändra änden ingenting. 25 % av gångerna är det upptaget, telefonsvarare eller bara ingen ton alls, trots att man är hemma och försöker svara när det ringer.
När man ringer supporten, kräver de alltid att man testar att byta ut alla satans kablar (vilka är inkopplade med ett osedvanligt krångligt system kors och tvärs). Och trots att man VET att kablarna inte är problemet, kan man tvingas vänta en vecka (utan telefon alls) på att de ska skicka en ersättningskabel, innan man kan ringa tillbaka och konstatera att det inte var kablarnas fel.
Dessutom är ljudkvaliteten hemsk och bredbandet börjar gå långsammare. Och man måste dra massor med kablar genom lägenheten eftersom alla telefoner måste kopplas till modemet - inte till telefonuttagen i väggen.
Allt detta är inte bara mina egna erfarenheter, utan jag har talat med folk som upplevt exakt samma sak.

Alltså: Välj BBB före com hem när det gäller bredband.
Men behåll din vanliga hederliga telefonitjänst.

  • Oregistrerad
  • 2006-12-02 14:11

Ett råd från någon som jobbar som supporttekniker för bredband: Det finns två saker som väger för/emot vilken leverantör du ska välja, något du själv få ta ställning till.

1. Jag antar att BBB blir ADSL genom telfonjacket och att ComHem är stadsnät. Om du får problem åligger det dig att felsöka hemma först. Det är mycket mer hemma hos kunden som kan ställa till problem med ADSL än med stadsnät och därför kommer supporten att be dig testa fler saker hemma (om det är där dom misstänker att felet ligger).

2. När du väljer leverantör väljer du vilken sorts support du vill ha. BBB har outsourcat sin, jag vet inte vad som gäller på ComHem. Kvaliteten hos supporten kan bero på flera faktorer, de har ofta tidsbegränsningar för hur länge ett supportsamtal får ta, de kan ha beslutat att inte supportera Mac t ex. Om du använder ADSL kommer hastighet och kabelkvalité vara densamma oberoende av leverantör.

Till sist: Det finns en uppsjö med supporthistorier, både bra och dåliga, men du hör bara ena sidan.

Vi människor fäster större betydelse vid personliga berättelser än vid statistik. Ett exempel från mitt jobb: när vi får in kunder med IP-problem finns det ofta modem/router från D-Link. Slutsats: D-Link suger.

Men... om D-links marknadsandel på routrar är 70% och 5% av dom får problem - och om de resterande marknadsaktörerna också får fel på 5% av routrarna, så kommer det att se ut för en supporttekniker som mig att d-link oftare har problem, trots att dom kanske bara har större marknadsandel. Det kan också vara så att D-Linkkunder kan mycket mindre om routrar än t ex Netgear, osv.

Jag får samtal från kunder som är frustrerade och ledsna för att deras BB inte fungerar trots ansträngningar fån oss och dom, och dom har rätt att känna det.

Jag får också samtal där kunden vill gräla med mig (!) och där varje förslag och åtgärd avfärdas som befängt.

En persons bra/dåliga upplevelser är precis det: EN person.

Efter jag fick det här jobbet har jag också märkt att jag själv är en sådan där "jobbig" kund, men det är en annan historia...

  • Medlem
  • San Francisco
  • 2006-12-02 14:48

hah intressant att få alla vinklar av problemet Rajje,
och jag är nog så övertygad nu om att aldrig skaffa IP-telefoni.
En annan tråkighet med IP-telefoni verkar ju vara det faktum att larmtjänst inte kan spåra IP-tele.

Som du säger fraggelpjott är hela denna diskussionen och alla olika relationer till support högst personliga, det känns nästan som jag har startat en tråd med namnet "vad är bäst, mac eller pc?" (ok i detta forumet kanske svaren hade varit med lika men ändå).

just nu känns det som att jag behåller BBB och undviker massa krångel samt behåller min mail och slipper betala en månad extra för uppsägningstiden.

personligen har jag ju som sagt varit uteslutande nöjd med BBB support och alltid bemötts av kunnig personal.

  • Oregistrerad
  • 2006-12-02 15:12
Citat:

personligen har jag ju som sagt varit uteslutande nöjd med BBB support och alltid bemötts av kunnig personal.

Jag hade BBB tidigare och när jag skulle koppla in modemet vid ett tillfälle satte jag nätverkskableln i fel port. Upp poppar Safari och en sida (med BBBs logga) som talar om det för mig och visar på bild var någonstans den ska sitta! Snyggt!

  • Medlem
  • San Francisco
  • 2006-12-13 21:52

fortfarande osäker. Ringde Comhem (kom fram efter 4 försöket) och frågade vad skillnaderna var och han sa bara "jag tänker inte säga att vi något sätt är bättre än BBB".

Å jag som letade efter en duktig säljare som skulle övertyga mig. hmm.

Bevaka tråden