Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

iBook G4 12tum trasig

Tråden skapades och har fått 2 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej alla mac-älskare,

Jag har problem med min iBook G4 12tum, den är 1,5 år gammal.
för några veckor sedan börja den pipa och ha sig, samt blev lite seg, men jag körde vidare (dum som jag är)
så nu förra vecka så la den nästan av helt, efter typ 2 timmar så startade osx och jag kunde lite panikartat kopiera över så många filer jag kunde på min externa hårddisk, vissa filer gick inte och vissa gick. tyder på trasig hårddisk eller?
Nu botar den inte alls fån hårddisken
körde apple hardware test får felkod:
lagrig: 2stf/3/3: ATA-100 ata-6-master

detta måste vara hårdisken?
får inte fel på något annat.

jaja har försökt ringa apple för att få hjälp, men de vill inte hjälpa mig, i så fall måste jag bevisa att det är ett fabrikationsfel. och inte jag som sprungit runt med den påslagen.
tycker det är lite kasst jag har varit extremt försiktig med min dator, tar den sällan från skrivbordet, borde inte en dator hålla längre? har ni nått tips på vad jag kan göra för att få dem att lyssna på mig?

Nog med det, är det "bara" hårddisken så tror jag att jag fixar att byta den, verkar lite jobbigt, men det fixar jag nog. Vilken disk ska jag köpa?hur många rpm fixar iBooken utan att blir allt för varm?vilken disk har bäst livslängd?

tacksam för all hjälp jag kan få, vill gärna få bekräftat att det bara är hårddisken det är fel på

M.V.H.

Dennis Olsson

  • Oregistrerad
  • 2006-11-28 16:40

Hej Dennis,

Detta låter lite som de problem med hårddisken. Jag skulle tro att en sektion av din hårddisk har blivit skadad. Detta är anledningen att du kan kopiera över vissa filer och inte andra. Mitt förslag är att försöka få tag på någon som har en apple care då dessa personer har ett litet program som kan annalysera hårdvaran.

Om du inte hittar något här så tror jag det bästa för dig är att byta hd.

Stefan

Tack för ditt svar Stefan.
det visade sig att det var hårddisken som var trasig.
har nu satt in en ny snabb HDD i min iBook. och nu fungerar den till och med bätre och snabbare än vad den någonsin gjort.

MVH
Dennis Olsson

1
Bevaka tråden