Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Här tjötar vi portkoppling!! =)

Tråden skapades och har fått 5 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • 2006-11-27 23:54

Ok. Jag vill få igång aMSN med video och hela rubbelistubbet. Jag har därför öppnat portarna XXXX-XXXX (de som anges på aMSN supportsida) i AirPort administrationsprogrammet (säg det snabbt). Men det funkade icke ändå.

Så jag tog mig in i vår IP-telefoniadapter och öppnade saker i portkopplingen där med. Samma portar då, och där kunde jag även välja både TCP och UDP vilket man skulle göra enligt instruktionen.

Nu verkar det funka. Men behöver jag inte göra något i ComHem-modemet, är detta konfigurerat för att funka annorlunda och "släppa fram" allt? Jaja, det funkar i vilket fall.

GREJEN ÄR bara att jag fortfarande får info från aMSN att jag är bakom en brandvägg eller router...vad är nu det då? Har inte brandväggen i OS X på, så att så mycket mer går väl inte att öppna eller? Port 80 behöver man väl inte forwarda eller? Några andra portar jag måste öppna för att få den s***ns ski**n att funka? Det luktar antimac-användarvänlighet lång väg!

Sen passade jag på att öppna den ENDA porten som jag använder för torrents. Samma port är öppen i airportadminen med. Körde TCP och UDP där med. Gjorde det någon vits? Den verkade funka innan med.

Är det här rätt nu - eller ska jag ta väck eller ändra något?

/Fredrik

  • Medlem
  • 2006-11-28 12:35

Jag skulle gärna vilja få någon kommentar eller hjälp angående detta, tack

/Fredrik

  • Medlem
  • Gävle
  • 2006-11-28 15:18

Verkar lite vådligt kopplat, men modemet har nog iaf inget som ska stoppa den.
Är det kopplat: modem -> IP-telefonadapter -> Airport -> Mac?

  • Medlem
  • 2006-11-28 15:24

Yes, sir.

Men, vådligt kopplat? Hur då? Finns nog inte så många fler sätt, eller?

/Fredrik

  • Medlem
  • Gävle
  • 2006-11-29 00:13

IP-telefonadaptern har den en inbyggd brandvägg/router? Verkar lite underligt.
Normalt ska man ju inte ha router -> router, det brukar strula då med portforwarding.
Du rokar inte ha flera kontakter på modemet så du kan koppla in IP-tele separat?
Typ:
modem uttag 1 -> IP-tele
modem uttag 2 -> airport -> mac

  • Medlem
  • 2006-11-29 09:02

Tyvärr inte. Men nu, när jag kör portkoppling även på IP-telefonadaptern, så verkar videofunktionen i aMSN fungera tillsammans med att samma portar är portkopplade via Airport Adminverktyget för Airportens räkning. Detta fungerade inte när jag bara öppnat via Adminverktyget för Airporten - så det är ju bra. Bara det att man KAN köra portforward via utlityn för IP-telefonadaptern, är det ett bevis på att den har inbyggd brandvägg då eller? *klura*

Däremot märker jag nog **ingen** skillnad med mina torrents. Valde att köra portkoppling även på denna port i IP-telefoniadaptern, och samma port i AirPort adminverktyget. Märker ingen skillnad om jag ska vara ärlig.

/Fredrik

1
Bevaka tråden