Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Vista final på Paralells desktop

Tråden skapades och har fått 20 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Har nu installerat Vista, och är inte särskilt imponerad av gränssnittet iaf. Snygg bakgrund iofs. men på nåt sätt känns det som en Linuxmaskin med KDE ungefär. Det har sagts att Vista ska likna Os X men det tycker jag inte alls att det gör, kanske lite iTunes 7-feeling i och för sig. Nån mer som får Linux-känsla av Vista?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-11-25 00:14

Lite nyfiken? kanske tom fel tråd.
Men hur är det med vista och XP program, funkar alla program för windows XP under vista eller körs det typ i ett classicmode snarlikt osx sätt att hantera preOSX program..

Ursprungligen av Fredric:

Lite nyfiken? kanske tom fel tråd.
Men hur är det med vista och XP program, funkar alla program för windows XP under vista eller körs det typ i ett classicmode snarlikt osx sätt att hantera preOSX program..

Har inte prövat att installera några program. Var mest nyfiken på hur det såg ut. Men ska väl pröva och komma med en rapport här. Nåt Rosetta-liknande mode vet jag inget om. Antar att äldre program körs "native" i Vista?

hur funkar Vista i Pararell?

  • Medlem
  • Finspång
  • 2006-11-25 10:51

Vista fungerar kanon i Parallels. Dock får du ju inte Aero utseendet. För det krävs det att du kör det direkt på en dator med tillräckligt bra grafikkort.

Ursprungligen av niclasc:

Vista fungerar kanon i Parallels. Dock får du ju inte Aero utseendet. För det krävs det att du kör det direkt på en dator med tillräckligt bra grafikkort.

Aero-utséende? Que?

  • Medlem
  • Sundsvall
  • 2006-11-27 09:39
Ursprungligen av bruksarn:

Aero-utséende? Que?

http://www.winsupersite.com/showcase/winvista_rtm_ultimate_gallery.asp
Där har du det

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2006-11-25 12:44

Aero Glass är det nya "häftiga" utseendet i Vista, med genomskinlighet, skuggning och 3D, typ liknande effekter som i OSX gränssnitt. Så du, bruksarn, ser alltså inte det "riktigt häftiga och nya" vista-gränssnittet, och det är nog därför du inte är så imponerad.

Aero Glass kräver 3D-grafikhårdvara, och Parallels stöder inte det i nuläget. Om man installerar Vista med Bootcamp istället får man Aero Glass. Dock är Aero Glass enligt min åsikt riktigt fult ändå, så det spelar knappast någon större roll.

Är Vista släppt nu officiellt?
Var finns den där betan för nedladdning?

Det intressanta är kanske inte aero utan det intressanta är de funktioner som finns.

Vilka funktioner är intressanta som inte osx har ännu?

Hur funkar sök funktionen?

Hur är logiken, hur är sidebar osv

Berätta gärna...

  • Medlem
  • International user
  • 2006-11-27 12:02

http://www.youtube.com/watch?v=b9ifQvQCO7Y

Sa har sag det ut 2003. Blev det battre eller samre?

  • Medlem
  • International user
  • 2006-11-27 15:50

Om man ska installera vista pa en core 2 duo, kan man kora 64 bitars versionen eller e d 32 bitars som galler for att bootcamp ska vilja (jag kor bootcamp alltsa)

  • Medlem
  • International user
  • 2006-11-27 23:15

Tror att du ska akta dig för x64 för tillfället, då man på Apples hemsida kan läsa att beta 1.1.2 inte stödjer XP pro x64 ännu, trots att din processor stödjer det fullt ut. Vill inte heller uppmana dig att installera Vista rakt upp och ner i Boot Camp heller. Har läst i forumen att det kan skapa otroliga problem som att disken (även mac partitionen) rensas tillfördel för Vista. Jag valde att installera XP pro (eng) först och därifrån uppgradera till Vista, för då lämnar den allt vad partitionering heter som det är. Fungerar verkligen riktigt bra med Vista och Bootcamp, dock har jag inte fått iSight att fungera (webcam). Installera också den skiva du skapade i boot camp medans du fortfarande har XP. Tips som fungerade för mig. Det är mycket möjligt att det går att göra på fler sätt.

En snabb test av Vista idag.

Vad ska man säga.

En sak som jag aldrig tror att MS gänget kommer att fatta är det Ives nyligen sagt:

"När du inte har en aning om hur något fungerar är det lätt att känna dig avskräckt. En fundamental egenskap hos en designer är att notera hur användare kommer i kontakt med saker. En stor del av vårat arbete består i att förenkla, att lösa väldigt komplexa problem utan att denna komplexitet är uppenbar. Du ser ofta i produkter hur designern skryter med vad han kan. Vår besatthet är att vara väldigt väldigt rena och oundvikliga, i vissa fall att få designen ur vägen."

Det finns en del saker som jag dock tycker funkar bättre än i Tiger, Jag måste tex säga att jag tycker att tex Apple borde göra en sökfunktion med fokus på program.

Vi har däremot QS som är helt underbart men jag skulle gärna se att Apple gjorde något åt detta håll och inte la funktionen i något hörn.

Annars så ser man en del förbättringar hos Vista men samtidigt är dessa plottriga, svårnavigerat - ett jytter av möjligheter. Samtidigt som gamla hederliga XP skiner igen titt som tätt.

En del snackar om att Sidebar är bättre än Dashboard - tveksam - efter ett tag försvann den från mitt skrivbord.

Editerandet av metadata är bra. däremot så var det bitvis bökigt att senare söka på detta.

Sen så hängde sig Vista, eller gjorde omstart och då frös allt.

Jag hoppas Apple, Steve Jobs och gänget bakom Leopard har samma tanke som J. Ives när de jobbar med Vistas konkurent för då är detta ingen konkurent...

iallafall inte för mig.

Däremot undrar jag hur man kan testa flip3d - funkar inte den under Pararell?

[QUOTE="draags"]En snabb test av Vista idag.

Vad ska man säga."

Vilken version av Vista körde du? RTM eller gammal beta? Vilka grafikdrivare?

Varken Ati eller Nvidia har släppt skarpa drivare ännu. De har till fredag på sig..då släpps Vista officiellt.

  • Medlem
  • International user
  • 2006-11-28 11:18

mrbylund.
Stort tack for hjalpen. Har Win Xp Pro installerat nu sa kanske ska prova att uppgradera da till 32 bitars versionen av Vista. Att installera Vista direkt pa bootcamp later otrevligt sa det blir det inget med, att bli av med Mac partionen vore en katastrof.

Final versionen - kan kolla närmare - ingen aning vilka grafikdrivare.

Men jag tror inte att grafiken kan få mig att gilla Vista mer, problemet ligger inte där.

Jag är mer intresserad av hur flip 3d fungerar.

  • Medlem
  • International user
  • 2006-11-29 20:57

Vista i Boot Camp

Jag har kört in de drivare som Boot Camp 1.1.2 skapade, installerade dem medans jag ännu hade XP (innan jag uppgraderade). Vid Vista installationen hängde de naturligtvis med, och eftersom att i min iMac sitter det ett nVidia Gforce 7600, så ser jag inte det som redan fixat. Har inte haft några problem med Nvidia iaf.

  • Medlem
  • Motala
  • 2006-12-01 11:56

En fråga till er som installerat Vista .. Var har ni köpt det?

Mig veterligen så finns det inte i affärerna än..

  • Oregistrerad
  • 2006-12-08 16:40
Ursprungligen av widde:

En fråga till er som installerat Vista .. Var har ni köpt det?

Mig veterligen så finns det inte i affärerna än..

De kanske använder nån av de otaliga betaversionerna som släppts?

Jag ringde Steve Ballmer och frågade om jag kunde få hans version som han smygporrar sig med på kvällarna. Han hade tröttnat på allt genomskinligt - det fanns ju inget kvar för fantasin, sen så mumlade han något med att han egentligen tyckte det är rätt fult men att pc geeks ändå köper det - för dom har ju ingen smak.

1
Bevaka tråden