Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Nybörjarfrågor!

Tråden skapades och har fått 6 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2006-11-27 20:45

Hej, sitter nu och gör mitt bästa för att ställa in och mecka med min nya macbook så att det ska passa mig som handsken...

Har några frågor bara.

Är det meningen att man bara ska ha 54 gb ledigt när man kör igång den. Har MB Core2Duo med 80 gb hårddisk. Känns som att det borde vara mer ledigt.

Finns det nåt bra sätt att behålla nätverksplatserna framme på skrivbordet, Så att de alltid ligger där redo att anslutas till?

Kommer säkert med mer frågor snart, men ja vet att alla här e grymma på att svara och väldigt välkomnande när man är ny och okunnig!

Ursprungligen av snäll:

Är det meningen att man bara ska ha 54 gb ledigt när man kör igång den. Har MB Core2Duo med 80 gb hårddisk. Känns som att det borde vara mer ledigt.

Med varje ny Mac kommer massor med programvara installerad men även många resurser till t ex iLife. Bara mallarna till de programmen tar upp ett par GB. Likaså skrivardrivrutiner och språk. Man kan ta bort dem i efterhand, men en del föredrar att börja användningen av en ny Mac med att starta från de medföljande skivorna, formatera hårddisken och installera precis det man vill ha. All programvara som fanns förinstallerad finns även på de skivorna och kan installeras utan att man måste formatera eller installera Mac OS X igen så du kommer inte att förlora något utav det. Bara det du redan hunnit lägga in själv.

Ursprungligen av snäll:

Finns det nåt bra sätt att behålla nätverksplatserna framme på skrivbordet, Så att de alltid ligger där redo att anslutas till?

Du kan skapa ett alias av nätverksplatsen. Markera den och håll inne Äpple + Alt medan du drar ikonen till en ny plats på skrivbordet. Då skapas ett alias (genväg) till den som du kan använda för att ansluta.

  • Medlem
  • Kalmar
  • 2006-11-27 21:00

Om du har Parallell desktop installerad så tar den by default 8 Gig.

F-knapparna - hur ändra dem?

Jag har precis köpt en mbp och f-tangenterna har förinställda funktioner som jag inte kan ändra trots att jag i systeminställningar/kommando bestämmer att t ex F1 ska öppna programfönster. Men f1 är förinställd att ändra skärmens ljusstyrka. Hur gör jag för att kommandon enligt systeminställningarna/kommando ska funka?

Hur gör jag för att t ex kunna ge e-postprogrammet en snabböppningskommando?

Tacksam för svar!

Marie

  • Medlem
  • Kalmar
  • 2006-11-27 21:11
Citat:

frodite001 Jag har precis köpt en mbp och f-tangenterna har förinställda funktioner som jag inte kan ändra trots att jag i systeminställningar/kommando bestämmer att t ex F1 ska öppna programfönster. Men f1 är förinställd att ändra skärmens ljusstyrka. Hur gör jag för att kommandon enligt systeminställningarna/kommando ska funka?

Prova att samtidigt hålla nere fn tangenten nere till vänster.

Eftersom funktionstangenterna F1 till F12 sällan används i Mac OS X är de på bärbara datorer inte aktiverade från början utan används till att reglera bland annat ljusstyrka och ljudvolym. Genom att hålla inne tangenten Fn fungerar de som vanliga funktionstangenter.

I Systeminställningar > Tangentbord & mus > Tangentbord finns en kryssruta om man vill ändra så att de fungerar som funktionstangenter som förval och att man istället måste hålla inne Fn för att ändra ljusstyrka och ljudvolym från tangentbordet.

Tusen tack! =0)

1
Bevaka tråden