Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Vilken kabel? Var köpa?

Tråden skapades och har fått 6 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Nybörjare på nätverk. Har ett nytt kontor i uthuset och ska koppla ihop det med bostadshuset där också bredbandet kommer att finnas så småningom. För närvarande bara två datorer, men det kan ju bli fler med tiden. Jag satsar på Gigabit direkt och för själva huvudledningen behöver jag ca 33 meter kabel. Men vilken sort? Kabeln ska gå i oisolerat hus, rör i marken och utomhus, dock inte direkt solexponerat.

Vad jag läst mig till är det kat 6 som gäller, med färdiga kontakter. Skärmad FTP låter bra, för säkerhets skull. Men är dubbelskärmad STP något att överväga, för att få så hög säkerhet som möjligt? Det är inte frågan om någon "verkstadsmiljö" men kabeln kommer att gå intill elsladdar på några ställen.

Nu har jag en switch och framöver kommer jag att ha en bredbandsrouter som någon sorts nav. Om jag förststått det rätt behöver jag ingen korsad kabel. Men är det någon nackdel med korsad? Jag tänker att om det blir något fel på switch/router och man vill koppla direkt från dator till dator så är det kanske bra att ha en korsad för säkerhets skull?

Var köper man bra kablar med ett stort utbud av längder? Och bra priser. De vanliga konsument internetbutikerna har oftast inte så mycket att välja på. Vore bra att slippa köpa 50 m, men en 40 m kabel kan väl gå an.

  • Avstängd
  • Stockholm
  • 2006-11-27 12:23

Skippa det här med skärmning. Kör med skärmat måste man jorda rätt i bägge ändar och det är en halv vetenskap. Så länge du inte ska dra kabeln i något ställverk eller dylikt så är det ingen fara.

Det går alldeles utmärkt att dra helt vanlig TP cat6 kabel i trädgårdsslang, 15-20 cm ner i marken.
Är väl ingen nackdel, om nu inte någon ÅF har fått för sig att ta mer betalt för den korsade kabeln. I princip all utrustning är idag utrustad med auto MDI/MDIX.
Se till att köpa en gbitswitch som har stöd för jumboframes.

Ursprungligen av Bijan:

Kör med skärmat måste man jorda rätt i bägge ändar och det är en halv vetenskap. Så länge du inte ska dra kabeln i något ställverk eller dylikt så är det ingen fara.

Behöver man tänka på jordning när man kör med färdigmonterade/gjutna kontakter?

Ursprungligen av Bijan:

Se till att köpa en gbitswitch som har stöd för jumboframes.

Vad/varför?

Tips på återförsäljare?

  • Avstängd
  • Stockholm
  • 2006-11-27 18:46
Ursprungligen av Asterraster:

Behöver man tänka på jordning när man kör med färdigmonterade/gjutna kontakter?

Vad/varför?

Tips på återförsäljare?

Jordningen har med ellära att göra, det läste jag bara i 3 mån
Ja du behöver tänka på det trots att du kör med gjutna kontakter. Man måste se till att få rätt jordning i switcharna i båda ändar. Jag vet inte ens hur det går till, förutom att det är huvudvärk och något man inte behöver bry sig om så länge man inte ska börja dra kablar åt vattenfall.

Här står det förklara om jumbo frames http://en.wikipedia.org/wiki/Jumbo_Frames
I korta drag, det blir snabbare, och det är inte så mycket dyrare.

http://www.direktronik.se/ har alla kablar du kan tänkas behöva
och när det kommer till switchar. Då spelar det ingen större roll vilken ÅF, men jag gillar dustin och inwarehouse. Stora aktörer med snabba leveranser.
När det gäller tillverkare av switchar, håll dig borta från det billigaste, cnet, dlink.
Såg att 3com hade någon billig gbit 5-portars switch på inwarehouse.

  • Medlem
  • 2006-11-27 19:33

Vill du göra en lite tjusigare fast installation så köper du oterminerad Cat6 FTP-kabel på löpmeter, och sätter upp utanpåliggande Cat6-vägguttag i respektive byggnad.
Du behöver ett krone-verktyg (runt 150:-) för att montera kabeln i uttaget. Det är inte så komplicerat som det kan verka och blir en betydligt trevligare lösning.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-11-27 19:51

Tar du det senare alternativet så tänk på att det är b kopplingen du skall göra

Och varför är jordningen så viktig? Du skärmar ju bara den yttre manteln med tillhörande biledare och resten sköter ju nätverkskorten då de är jordare genom de jordade nätuttagen. Visst den är viktig, men inte svår.

Jag skulle tagit dubbelskärmad cat 6 kabel per lösmeter och monterat egna uttag i lyan.

  • Avstängd
  • Stockholm
  • 2006-11-27 20:08

my bad. Den skall bara jordas i ena änden i detta fall.

1
Bevaka tråden