Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Mac Pro krypström

Tråden skapades och har fått 29 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Har köpt en Mac Pro.
När jag kopplar den till ett "vanligt" uttag känner jag att det darrar när jag drar fingrarna över chassiet. Läskigt tänkte jag så jag kopplade jordat och darret försvann.
Nu undrar jag om det är normalt att datorns chassie är strömförande. Det verkar som om det finns olika uppfattingar om detta.
Tror att det är fel på min dator och tänker byta den. Men hur farligt är det? Hur mäter jag det?

  • Medlem
  • Umeå
  • 2006-10-23 22:47

När jag var i Manila för ett par veckor sedan så upplevde jag samma sak. Jag har en PB 15", och det darrade som du beskriver när jag drog fingrarna över datorn. Inget jag märkte av när man hade händerna still över datorn och skrev. Nu när jag sitter hemma i Sverige igen med jordade uttag så är darret borta
Om du har en jordfelsbrytare så behöver du nog inte vara så rädd, iof så löser väl en jordfelsbrytare för vanliga hushåll vid 30mA krypström, det kan ju kännas rätt bra att få i sig det också men är inte så farligt.

Edit: Ska väl låta det vara osagt hur farligt det är då man har jordfelsbryteare, men om det vore livsfarligt så borde de väl ha lägre än 30mA på dem. Rätta mig gärna nån om jag har fel.

  • Oregistrerad
  • 2006-10-26 23:01

Krypströmar är väldigt vanligt i typ all elektronik som kopplas till elnätet på något sätt. Det är just därför det står som KRAV att datorer, monitorer etc. ska anslutas till ett jordat uttag. Det kan tom vara så att garantin inte gäller om du inte ansluter datorn till ett jordat uttag.

Krypström är något som inte är bra för elektroniken heller, eftersom det ger påfrestningar på kretsar.

  • Medlem
  • International user
  • 2006-10-26 23:21

Hur många har ett jordat uttag där man vill placera datorn? Inte jag

Ursprungligen av Wire:

Hur många har ett jordat uttag där man vill placera datorn? Inte jag

Nä precis, ingen som har ett hus byggt före, typ, 1990 kan ha sin dator annat än i köket eller ute på garageuppfarten för att garantin skall gälla. Eller?

  • Medlem
  • Sundsvall
  • 2006-10-27 08:13

Vi har bara jordade uttag, i vår lägenhet fick vi installerdade jordade uttag där vi har datorn, och i stugan, som e från 1940 är alla uttag jordade. Det är faktisk värdt att kosta på att få ett jordad uttag till datorn, bl.a. så kann man då använda åskskydd, det kann man inte om man inte har et jordad uttag.

Har man inte ett jordat uttag där man vill ha sin dator bör man se till att fixa det. Passa helst på att installera jordfelsbrytare samtidigt. Installationskostnaden är ingenting jämfört med vad man vinner i elsäkerhet.

  • Oregistrerad
  • 2006-10-27 10:38

Word!

  • Medlem
  • International user
  • 2006-10-27 10:47

Just det...

  • Medlem
  • Neverland
  • 2006-10-27 10:50

Vad hjälper ett jordat uttag då ”direktpluggen” till PBs AC-adapter inte är av jordad modell? Det är ju en sån däringa platt ”Europa-kontakt(?)”.

Ursprungligen av filuren:

Vad hjälper ett jordat uttag då ”direktpluggen” till PBs AC-adapter inte är av jordad modell? Det är ju en sån däringa platt ”Europa-kontakt(?)”.

Jag var i södra Europa på semester med PB Ti. Jag kände krypströmmen på mina handleder är jag skulle skriva på tangentbordet. När jag kopplade datorn till elenätet i Sverige var krypströmmen borta. Använde samma Europa kontakt, så det måste ha varit något annat än jordningen. Kanske att växelströmmen inte är riktigt i fas, men transformatorn omvandlar ju växelströmmen till likström. Hmmmm... Märkligt fenomen.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-10-27 13:40

Hmm gammal elektriker som jag är så kan jag tala om att jag betvivlar starkt att ni skulle känna några krypströmmar överhuvud taget.
Shassit i en dator är jordad. om det skulle vara så att det kommer ström ut dit så är det ett seriöst fel och datorn skulle vara livsfarlig, så på det viset kan det inte vara.
Om det dessutom skulle vara så att man känner strömen i händerna när man skriver på tangentbordet så bör man först lämna in datorn för att få den kollad och om det inte visar något ska man nog kolla sin mentala stabilitet! Nä då det sista var bara ett skämt!!! men det verkar högst otroligt att man skulle känna strömmen i tangentbordet, möjligtvist så kan en dator skapa vibrationer som ni känner när ni rör vid datorn, dessa kanske till och med känns i tangentbordet om sakerna står på ett bord.

Ursprungligen av Khayman:

Hmm gammal elektriker som jag är så kan jag tala om att jag betvivlar starkt att ni skulle känna några krypströmmar överhuvud taget.
Shassit i en dator är jordad. om det skulle vara så att det kommer ström ut dit så är det ett seriöst fel och datorn skulle vara livsfarlig, så på det viset kan det inte vara.
Om det dessutom skulle vara så att man känner strömen i händerna när man skriver på tangentbordet så bör man först lämna in datorn för att få den kollad och om det inte visar något ska man nog kolla sin mentala stabilitet! Nä då det sista var bara ett skämt!!! men det verkar högst otroligt att man skulle känna strömmen i tangentbordet, möjligtvist så kan en dator skapa vibrationer som ni känner när ni rör vid datorn, dessa kanske till och med känns i tangentbordet om sakerna står på ett bord.

Tangentbordet är ju i plast. Där får man ingen ström. Men vid handleden när den nuddar metalytan vid styrplattan kunde man då känna svaga stickningar, bara när rörd sina handleder. Här i Sverige datorn helt normal inga konstiga känslor. Det är tydligen något med stömmen i vissa länder i södra Europa. Annars håller jag med om att det är farligt om höljet är strömförande.

  • Medlem
  • Umeå
  • 2006-10-27 17:04
Ursprungligen av The Real Viking:

Tangentbordet är ju i plast. Där får man ingen ström. Men vid handleden när den nuddar metalytan vid styrplattan kunde man då känna svaga stickningar, bara när rörd sina handleder. Här i Sverige datorn helt normal inga konstiga känslor. Det är tydligen något med stömmen i vissa länder i södra Europa. Annars håller jag med om att det är farligt om höljet är strömförande.

Samma för mig då jag var i Manila (Filippinerna), där fanns det inga jordade uttag så långt ögat kunde nå. Ändå var jag där och arbetade hos SMART (Filippinernas största mobiloperatör). Jag kände bara av vibrationerna när jag drog fingrarna över chassit, inte om jag bara höll handen still på chassit. Det är en PB 15" alu jag har.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-10-27 19:52

Men varför skulle det komma ut ström i höljet? det är inte det att jag inte tror er.. men hur är det möjligt? kan det vara så att eftersom det inte är jordat så byggs det upp en massa statisk spänning i höljet som ni känner av? bara en idé.

  • Medlem
  • Neverland
  • 2006-10-27 22:00

Khayman, jag lovar att jag ibland dessa krypströmmar - både i min Powerbook (sällan, men det händer) - men även i en gammal symaskin som förut fanns i familjen.

Jag är inte elektriker, men jag har lärt mig att räkna 50 hz med huden.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-10-28 08:25

Okej jag tror er... men... det måste ju vara fabriktionsfel så det visslar om det? det är ju jättefarligt! är det någon som har prövat att mäta strömmen mellan höljet och ett element tex? hmm eller ännu modigare... hålla i ett element samtidigt som ni använder datorn

Krypström

Hej igen.

Tack för alla råd och tips. Kul att en elektriker gav sin åsikt.

Kan bara säga det att vibrationerna försvann när jag anslöt datorn till ett jordat uttag. Detta visar förmodligen på att chassiet är strömförande. Ringde till Applestore support och fick prata med en tekniker som inte trodde att det var något onormalt. Det är enligt dem normalt att datorns chassi är lätt strömförande då det är metall mot metall. Alltså att strömaggregatet är via skruvar eller på annat sätt direkt kopplat till chassiet som ju är helt i metall. Detta ger dessa "normala" krypströmmar.

Jag är förstås lite skeptisk till detta och kommer att mäta denna krypström samt jämföra med andra datorer som jag har. Vågar inte ta i datorn samtidigt som jag tar i ett element, utan kommer att använda mig av ett lånat mätinstrument.

Är det någon annan som har provat att koppla sin Mac Pro till ett ojordat uttag, om ni gör det kan ni väl svara. Det är ju ganska viktigt att veta hur det ligger till med detta.

MVH

  • Medlem
  • Örebro
  • 2006-11-03 02:07

Har gjort detta...

Ursprungligen av Khayman:

hmm eller ännu modigare... hålla i ett element samtidigt som ni använder datorn

Min G5:a sitter ojordad och elementet är nära. Ofta får jag liksom kontakt mellan dator och element. Det pirrar lite då. Inte direkt livsfarligt kanske men obehagligt.

Har hört från en god vän som är elektriker att man inte får blanda jordade och ojordade uttag i samma rum. Så om jag ska fixa jordat uttag får jag göra det på alla uttagen i rummet.

Men det kanske är värt det innan man själv blir jordad?

Datorer i allmännhet har en sk primärswitchad nätdel, den skapar en massa helt ofarliga spänningart i chassiet. Jag har själv mätt upp över 100 volt på min PB.
Kopplas datorn i jordat uttag så leds spänningarna bort, men det är inte något farligt.

Däremot kan en stationär dator bli farlig om det uppstår ett fel i nätdelen och nätspänningen kommer ut i chassiet. Därför ska alla stationära datorer som är avsedda för jordade uttag anslutas i sådana.
PB:n har ju en dubbelisolerad nätdel dvs helt i plast så därför får den användas i ett icks jordat uttag.

Men normalt så är det inte några farliga spänningar ni känner utan bara en inducerad spänning från den switchade nätdelen.

Din vän elektrikern har helt rätt, byt alla uttag eller inget.

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2006-11-24 17:47

Får krypström på min ipod när den laddas via strömkontakten...

Sedan undrar jag samtidigt om man som jag bor i hyreslägenhet kan kräva att få jordad kontakt till bl.a. datorn? Och om inte det går, vad skulle det kosta att själv bekosta det hela?

Har hört att man måste jorda alla uttag i samma rum... har tre kontakter. Kostnad?

  • Medlem
  • Umeå
  • 2006-11-24 18:22
Ursprungligen av C.K.:

Får krypström på min ipod när den laddas via strömkontakten...

Sedan undrar jag samtidigt om man som jag bor i hyreslägenhet kan kräva att få jordad kontakt till bl.a. datorn? Och om inte det går, vad skulle det kosta att själv bekosta det hela?

Har hört att man måste jorda alla uttag i samma rum... har tre kontakter. Kostnad?

Nej du behöver inte jorda alla uttag i ett rum, det räcker med ett uttag om du så vill. Men om du ändå håller på så rekommenderar jag att du jordar fler uttag. Kontakta en eller flera elektriker för prisförslag.

Anlitar man en elektriker så är det lika bra att få mer än ett uttag jordat, eftersom själva proceduren normalt sett går väldigt snabbt när man väl kommit igång. Det rör sig alltså oftast om en minimal arbetskostnad för att få ytterligare ett uttag fixat, och materialkostnaden är inte direkt någon utgift att tala om heller.

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2006-11-24 19:49
Ursprungligen av Samuel K:

Anlitar man en elektriker så är det lika bra att få mer än ett uttag jordat, eftersom själva proceduren normalt sett går väldigt snabbt när man väl kommit igång. Det rör sig alltså oftast om en minimal arbetskostnad för att få ytterligare ett uttag fixat, och materialkostnaden är inte direkt någon utgift att tala om heller.

Vad kostar det då ungefär?

  • Medlem
  • Umeå
  • 2006-11-24 22:51
Ursprungligen av C.K.:

Vad kostar det då ungefär?

Jättesvårt att svara på, ring och fråga nån elektriker där du bor. En vild gissning är att det kostar runt 300kr/tim och att jobbet tar 1 - 2 timmar, beroende på hur många uttag som ska jordas, plus materialkostnad. Men detta är ju min vilda gissning som du inte ska lite så mycket på

  • Medlem
  • Ängelholm
  • 2006-11-27 16:46
Ursprungligen av Kemppe:

Nej du behöver inte jorda alla uttag i ett rum, det räcker med ett uttag om du så vill. Men om du ändå håller på så rekommenderar jag att du jordar fler uttag. Kontakta en eller flera elektriker för prisförslag.

Är rätt säker på att det är ett krav att alla uttag i ett utrymme måste vara jordade. Skälet är enkelt, om du får jordfel i en apparat ansluten till ett icke jordat uttag så att chassiet blir spänningsförande och du samtidigt rör vid metalldelarna på en apparat som är jordad då blir du en del av strömkretsen.... klart ohälsosamt.

En jordfelsbrytare är bra att ha, men skiljer ifrån vid ca 30 mA skillnadsström (mellan fas och nolla) vilket i vissa fall kan vara tillräckligt för att orsaka arytmi i pumpen, eller i värsta fall stillestånd.

Tänk bara på att det mesta passerar utanpå huden så länge strömstyrkan är låg, eftersom man ständigt utsöndrar små mängder salter. För att 30 mA ska vara dödande måste man i princip sticka in elektroder under huden eller ha blödande sår, så normalt sett ger en jordfelsbrytare ett fullt tillräckligt skydd. Men eftersom man inte kan lita på att allt fungerar i alla lägen är det ingen anledning att tumma på elsäkerheten i övrigt, högspänning är alltid livsfarligt och vartenda misstag kan bli ödesdigert.

Fast ett niovoltsbatteri kan vara nog så farligt det också
http://www.darwinawards.com/darwin/darwin1999-50.html

  • Medlem
  • Ängelholm
  • 2006-11-28 11:14
Ursprungligen av Samuel K:

Tänk bara på att det mesta passerar utanpå huden så länge strömstyrkan är låg, eftersom man ständigt utsöndrar små mängder salter. För att 30 mA ska vara dödande måste man i princip sticka in elektroder under huden eller ha blödande sår, så normalt sett ger en jordfelsbrytare ett fullt tillräckligt skydd. Men eftersom man inte kan lita på att allt fungerar i alla lägen är det ingen anledning att tumma på elsäkerheten i övrigt, högspänning är alltid livsfarligt och vartenda misstag kan bli ödesdigert.

Fast ett niovoltsbatteri kan vara nog så farligt det också
http://www.darwinawards.com/darwin/darwin1999-50.html

Strömstyrkan blir i allmänhet låg eftersom övergångsmotståndet i ytterskiktet av huden i allmänhet är högt. Prova med att resistansmäta med en digitalmultimeter, värdet bör ligga mellan 300K - 1 MOhm. Är huden däremot fuktig, efter ett bad eller t o m om du har extremt kraftig handsvett, så sjunker motståndet drastiskt. 30 mA är en rimlig kompromiss mellan tillräcklig säkerhet för friska personer och risken för vådautlösning av jordfelsbrytaren

Däremot så är multimeterhistorien på darwinawards.com definitivt en skröna.

Spänningssatta datorer ?!?

Det är helt korrekt att det kan uppstå spänningar i metalliska apparater som inte är jordade och spänningen kan kännas men strömmen är normalt ej farlig.

Förklaring: Elnätet har två poler. Den ena, "fasen", har en spänning som varierar sinusformigt mellan +325 V och -325 V (= 230 V effektivvärde). Den andra, "nollan", fungerar bara som returledare för strömmen och är ihopkopplad med jord längre bort i elnätet (gäller svenskt men ej norskt elnät).

Om chassit på t ex PowerBooken inte är kopplat till jord via en tredje ledare, "jorden", kommer chassit att vara flytande spänningsmässigt. Tyvärr finns det något som kallas "kapacitiv koppling". Denna gör att spänningar i närliggande ledare (från nätaggregatet) kan byggas upp i chassit. Och om det inte finns någon jordanslutning så laddas den uppbyggda laddningen ej ur förrän du tar i apparaten. Eftersom impedansen är väldigt hög blir det ingen farlig ström. Ofta är det så att om man stryker lätt på metallen så känns det elektriskt, strävt, men om man tar ett fastare grepp så urladdas apparaten och du känner inget längre.

Spänningen kan även kännas på ojordade metall-lampor.

Fenomenet blir tydligare i nya apparater som har mer elektronik med kondensatorer till chassit. Vissa apparater, t ex frekvensomriktare med filter för att klara EMC-kraven, har så stora strömmar i jordledningen att jordfelsbrytare för personskydd löser ut och ej kan användas!

Själv tar jag ofta och jordar min PowerBook genom att ta en klämma på värmelementet och kopplar den med en sladd till en gammal USB-kontakts hölje som jag ansluter i datorn så slipper man en del elfält runt datorn också.

Vissa ställen har balanserad spänning i uttaget. Då har man t ex +115V i det ena "hålet i väggen" medan det andra har -115 V. Då kommer strökapacitanserna att göra att chassit hamnar på medelvärdet 0 V i stället och man känner inget. Detta är bättre och säkrare eftersom man dessutom får lägre ström i kroppen om man oavsiktilgt kommer åt en fas.

OBS Dessa spänningar finns alltså och kan mycket riktigt mätas upp med en högohmig voltmeter. Men om man kopplar in en amperé-meter och mäter mot jord så ska man se mycket låga värden annars föreligger något fel på din apparat och då är den livsfarlig att beröra och din mätare kommer att knäckas eller åtminstone smälta säkringen i mätaren! För då har du fått något isolationsfel i din apparat så att "fasen" har fått kontakt med höljet.
Min gamla tillsynslärare löste sådana situationer genom att ta på gummistövlarna och fortsätta som om inget hänt men det är preskriberat nu och han går inte att straffa längre!

Senast redigerat 2006-12-27 15:58
  • Medlem
  • Malmö
  • 2006-11-24 21:07

Jag får ibland stötar av min flickvän när hon sitter med sin PB i knäet och jag tallar lite på henne, betyder det att om jag slipper det om jag ansluter hennes dator till ett jordat uttag?

1
Bevaka tråden