Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Virus och adware m.m. funnen till os X Myten om Virus fritt systen ÄR DÖD.

Tråden skapades och har fått 40 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Så nu har hackers och virusmakarna fått upp ögonen för os x för de första Trojan, adware, Malware och worm kommit till Os X.
Det jag försöker säga är att nu har tåget gått igång för virus makarna där man har fått uppmärksamheten för jus Os X.
Givet viss är faran än så länge inte stor men någonstans börjar det och det verkar som det har börjat komma allt fler Trojan, adware, Malware och worm till os X
Så vi kan Döda myten en gång för alla att OS X är inte längre ett Virus fritt system.
Läs detta : http://forum.macworld.se/index.php?showtopic=39428&st=50
Längs ner på sid 3

Se själva!
http://www.theregister.co.uk/2006/02/27/apple_security_threats_a_reality/
eller
http://www.theregister.co.uk/2006/11/24/mac_os_x_adware/
eller
http://www.theregister.co.uk/2006/02/16/mac_os-x_virus/
eller
http://www.theregister.co.uk/2006/02/22/macosx_vuln/
eller
http://www.theregister.co.uk/2006/02/17/macosx_bluetooth_worm/

  • Medlem
  • International user
  • 2006-11-27 11:26

Det har funnits virus, maskar och annat skit som drabbar Macen i 10-15 år. What´s the news?

Ursprungligen av Wire:

Det har funnits virus, maskar och annat skit som drabbar Macen i 10-15 år. What´s the news?

Att många tror fortfarande att Os X är ett virus fritt system när det i verkligheten inte är det!
Sedan för att döda Myten om att " Os X är ett virus fritt operativsystem " en gång för alla.
De tredje är att en sämre tid är på väg mot Os X för det här är bara början vilket jag påpekar i den här tråden ( längs ner på sidan 3 ) http://forum.macworld.se/index.php?showtopic=39428&st=50

När man pratar om att "det finns inte virus till osx" så menar man kankse inte att det inte existerar, bara de att det är väldigt ovanligt.. Det är ju inte direkt som på Windows så att datorn inte klarar 10min uppkopplad mot internet utan att bli infekterad om man inte har antivirus.

Det är nog en lång väg kvar innan vi behöver vara lika rädda som windowsanvändarna..

Ursprungligen av Johan S:

När man pratar om att "det finns inte virus till osx" så menar man kankse inte att det inte existerar, bara de att det är väldigt ovanligt.. Det är ju inte direkt som på Windows så att datorn inte klarar 10min uppkopplad mot internet utan att bli infekterad om man inte har antivirus.

Det är nog en lång väg kvar innan vi behöver vara lika rädda som windowsanvändarna..

Hoppas du har rätt men jag är inte så säker. Det här är bara början, om 1-2-3 år så kanske vi få ha antivirus med dagliga uppdates m.m.
Sedan hittas man allt fler säkerhets hål i Os X vilket gör att Os X blir mindre säkert.
Sätt ihop virusen och säkerhet hål tillsammans så kan vi mycket väl sitta i samma båt som Windows om något år eller så, om det vill sig riktigt illa.
Det jag vill uppmärksamma är att Os X har förlorat ett av sina störst övertag jämte mot Windows vilket jag tror kan ha varit en mycket stor fördel för Apple och framgång för switchers som kommer från Windows till Os X.

  • Medlem
  • International user
  • 2006-11-27 14:19
Ursprungligen av Hunter78:

Det jag vill uppmärksamma är att Os X har förlorat ett av sina störst övertag jämte mot Windows vilket jag tror kan ha varit en mycket stor fördel för Apple och framgång för switchers som kommer från Windows till Os X.

Hmm...

Windows XP:Tusentals kända virus och exploits.
OS X: en handfull proof of concepts.

Måla inte fan på väggen, måla Nordsjö.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2009-12-17 22:48
Ursprungligen av Hunter78:

Hoppas du har rätt men jag är inte så säker. Det här är bara början, om 1-2-3 år så kanske vi få ha antivirus med dagliga uppdates m.m.
Sedan hittas man allt fler säkerhets hål i Os X vilket gör att Os X blir mindre säkert.
Sätt ihop virusen och säkerhet hål tillsammans så kan vi mycket väl sitta i samma båt som Windows om något år eller så, om det vill sig riktigt illa.

Nu har det gått 1-2-3 år. Jag är glad över att din rädsla var överdriven.

  • Oregistrerad
  • 2006-11-27 11:58

Man ska aldrig säga aldrig men det där är en höna av en fjäder.

Här finns inget att se, cirkulera.

  • Medlem
  • Umeå
  • 2006-11-27 12:03
Ursprungligen av mikotekniko:

Här finns inget att se, cirkulera.

I´m gone.....

  • Medlem
  • International user
  • 2006-11-27 12:03

Kolla svaren du fick i MacWord och lär dig nåt innan du skriver s**t.

MacOSX är än så länge virus fritt. Men som du skrev ser man att du inte skiljer värst bra på begreppen. Läste du articklarna som du länkade till?

Ursprungligen av juanito:

Kolla svaren du fick i MacWord och lär dig nåt innan du skriver s**t.

MacOSX är än så länge virus fritt. Men som du skrev ser man att du inte skiljer värst bra på begreppen. Läste du articklarna som du länkade till?

Det är inte heller poängen med detta, utan att hackers m.m. har fått upp ögonen för att skapa elände till Os X vilket vi mer eller mindre har sluppit fram till 2004
Om du läser artiklarna själv så kanske du ser var jag är ute efter.
Problemet är inte att de inte gör någon större skada än, utan det handlar om att det är en start där utvecklarna av virus har ställt in siktet på os X. Detta kan vi då se med hjälp av dessa artiklar. Givetvis är det inget hot idag men det kommer förmodligen att ske en utveckling av just virusskapande vilket gör att ett nytt hot kommer till Os X. Os X har varit i princip virus fritt Os vilket har varit en av de största anledningar till varför switchers gått från Win till Os X.

Om du själv läser så varnar fler stora antivirus företag om just det nya hotet som Os X står inför. Och det handlar inte om att de ska sälja fler antivirus program till Os X utan om att en gammal myt om Os X virus fria miljö är död. De varnar också om att vara på vakt och bered att ta i med hårdhandskarna för att inte hamna i samma båt som Windows.

  • Medlem
  • Kiruna
  • 2006-11-27 12:11

Två punkter som gör att jag fortfarande anser att Mac OS X saknar virus:

1. Om ett styck illvillig kod kräver att användaren själv exekverar den, och i vissa fall till och med frågar efter admin-rättigheter, för att det ska kunna utföra sin illvilliga gärning, är det inte ett virus. Om det däremot infekterar ett annat program, låt säga Programuppdatering, avvaktar tills detta, helt legitimt, har frågat efter admin-rättigheter, och först då sätter igång med fifflandet, då kan det kallas virus.

2. Ett proof-of-concept på ett virus är just ett proof-of-concept. För att kallas virus måste det vara på rymmen i det fria.

  • Medlem
  • 2006-11-27 12:57

Vi får väl se, men än så länge känns det väl som att "myten" är intakt? Så länge ingen kan peka på att någon blivit drabbad, så är ju OS X i praktiken virusfritt.

Jag har ingen inblick i hur "hackers" tänker, eller om de tänker, så jag har ingen aning om vart deras sikte pekar. Jag vet inte vad deras mål är, och då är det svårt att sia om deras framtida upptåg. Att det kommer komma diverse skitprogram som installerar någon form av adware känns mer troligt, eftersom det kan generera pengar. Men de kan man ju avstå från.

Det jag tror så är det här kanske första steget i en tyvärr fel riktning, första steget kan mycket väl bli adware som senare kanske utvecklas mer åt virushållet, tiden kommer att utvisa hur det kommer att gå. Det jag tror kan vara en bidragande faktor och möjlig utveckling är hur stort Os X kommer att bli, för ju större och snabbare Os X växer desto snabbare kommer ett riktigt virus till Os X genom att fler får upp ögonen för Os X även om det inte alltid är positiva ögon.

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2006-11-27 13:14

Vad bra!
Då kanske mac-teknikerna får lite mer att göra.
Som det är nu så är det ju knappt att de gör skäl för lönen.

Ursprungligen av Macus:

Vad bra!
Då kanske mac-teknikerna får lite mer att göra.
Som det är nu så är det ju knappt att de gör skäl för lönen.

HAHAH, de kan sätta på kaffet i alla fall.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-11-27 13:42

När släpptes unix (unics)? I slutet på 60, början på 70-talet.

Hur långt har virusprogrammerarna kommit? Klart man kan använda exploits och andra säkerhetshål - det finns i alla operativsystem.

Dock inga virus.

Problemet med Wintendo i jämförelse med andra OS är att wintendo är autoexekverande. Det är inte OSX. Eller Linux. Eller Solaris. Eller HPUX. Eller AIX. Eller BSD. Eller IRIX. Är du med på vad jag menar?

Släpp det här om att osx skulle vara virushärjat om några år. Det kommer inte att hända. Det har ju inte hänt i unixvärlden på 35-40 år..

PS. Jag kommer inte att monitorera den här tråden mer. Sluta särskriva! DS.

Ursprungligen av Hunter78:

Så nu har hackers och virusmakarna fått upp ögonen för os x för de första Trojan, adware, Malware och worm kommit till Os X.
Det jag försöker säga är att nu har tåget gått igång för virus makarna där man har fått uppmärksamheten för jus Os X.
Givet viss är faran än så länge inte stor men någonstans börjar det och det verkar som det har börjat komma allt fler Trojan, adware, Malware och worm till os X
Så vi kan Döda myten en gång för alla att OS X är inte längre ett Virus fritt system.
Läs detta : http://forum.macworld.se/index.php?showtopic=39428&st=50
Längs ner på sid 3

Se själva!
http://www.theregister.co.uk/2006/02/27/apple_security_threats_a_reality/
eller
http://www.theregister.co.uk/2006/11/24/mac_os_x_adware/
eller
http://www.theregister.co.uk/2006/02/16/mac_os-x_virus/
eller
http://www.theregister.co.uk/2006/02/22/macosx_vuln/
eller
http://www.theregister.co.uk/2006/02/17/macosx_bluetooth_worm/

Källkritik?

Ursprungligen av Redglittercoffin:

Källkritik?

Jag gör ett försök:

The Register förhåller sig till analyser av säkerheten i ett operativsystem såsom Se och Hör förhåller sig till analyser av äktenskapets status i Sverige.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-11-27 15:44

The Register brukar vara på Expressen-nivå, men de här artiklarna var sakliga och sansade. Inläggen här skulle kunna ligga på samma nivå.

  • Säkerhetsfirmorna (och övriga aktörer) börjar kunna OSX och släpper nuförtiden proof-of-concept-kod till luckorna som uppdagas. Exploaterbara luckor har alltid funnits i OSX, ingen har hävdat något annat.

  • Detfanns(fungerade inte för mig iallafall) en lucka som kunde utnyttjas genom Safaris "Open safe files after downloading". Dåligt, dåligt. Men inget nytt, ett liknande hål fanns för ett par år sen.

  • Virus/trojan-makarna leker alltmer med idén att göra något riktigt på OSX. Hmmm.

För den seriöse virusbyggaren (som behöver fler maskiner till sitt spam-botnet) är nog OSX fortfarande under radarn. Men för den som bara vill jävlas är nog de självbelåtna mac-ägarna ett lockande mål.

Men så här har det varit ända sedan dag 1. Kan tänka mig att fler malware-byggare faktiskt har en mac idag. Ett riktigt virus kan komma imorrn eller om ett år eller fem. På västfronten intet nytt.

(parentes - OSX-är-UNIX-och-därmed-fundamentalt-säkert-på-ett-sätt-som-Windows-inte-är är crazy talk. "Wintendo"? Wtf?)

  • Medlem
  • International user
  • 2006-11-27 16:55

the Register är det inget stort fel på läste dessa articklar när de blev skrivna i Feburari efter det googlade jag vidare. Kom underfund med att de inte var nån orsak alls till oro. the Register gorde en artickel på det och gjorde att man blev medveten om saken. Men inte fann jag orsak att ta upp det på ett forum då inte. Det fanns ingen hotbild alls att tala om förutom människans egen dumhet och mot det hjälper inget Virus skydd eller brandvägg.

Men det ser ut att alla missar min poängen vilket är roligt, Det jag pekade på var utvecklingen och hur den har gått från att det inte existerade något ting alls ( Noll:- Malware, "proof of concept" "virus".) eller för den delen ens diskutera saken till att det finns "proof of concept" "virus" och en större debatt om virus finns eller inte . Ser inte alla att vi har tagit ett steg närmare ett så kallat ”riktigt virus” än för t.ex. 2 år sedan.

Senast redigerat 2006-11-27 17:44
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-11-27 18:08
Ursprungligen av Hunter78:

Men det ser ut att alla missar min poängen vilket är roligt, Det jag pekade på var utvecklingen och hur den har gått från att det inte existerade något ting alls ( Noll:- Malware, "proof of concept" "virus".) eller för den delen ens diskutera saken till att det finns "proof of concept" "virus" och en större debatt om virus finns eller inte . Ser inte alla att vi har tagit ett steg närmare ett så kallat ”riktigt virus” än för t.ex. 2 år sedan.

Det som du kallar poängen är i själva verket din personliga slutsats.
Att säkerhetsföretag som Symantec och F-Secure väljer att uppmärksamma virus till OS X är väl för att de helt enkelt vill börja tjäna pengar på en marknad som i princip är obefintlig.
Intressant är ju också att artiklarna är skrivna i februari och jag kan inte påstå att något revolutionerande har hänt sedan dess.
Som sagts, så länge ingen har blivit drabbad av ett faktiskt angrepp så får vi nog betrakta OS X-plattformen som säker. Väljer man att jämställa ett "Proof of Concept" med ett riktigt virus så kan man säkert luras att dra samma slutsats som trådskaparen, men någon massiv anstormning av virus-skapare till vår plattform har jag svårt att få det hela till. Det är min personliga syn på det hela.

OS X är enligt definition Virus fritt ...

eller skall vi börja att säga att alla bilar är livsfarliga därför att man kanske kan köra ut dom för ett stup .. medan alla windows bilar kör ut för stuppet så snabbt den bara kan ...

skall vi börja säga att all mat är farlig för att vi kan sätta den i halsen ... medan Windows är dålig infekterad kött som man dörr av efter en stund ..

eller skall vi helt enkelt säga som det är ... att Windows är en urdåligt operativsystem som gör att så många tjänar multum med pengar på att det är dåligt och förblir dåligt .

Yes!

Jag är extremt ledsen Hunter... men jag kommer nog inte att ligga sömnlös om nätterna resten av livet på grund av ditt inlägg...:cool:

Hunter baby; ser du spöken på ljusan dag också? Believe in the trolls and goblins?

Hunter, din trovärdighet har fått sig en "liten törn" här...

Jag nöjer mig med att garva röven av mig.

Ursprungligen av Goflorp:

Hunter, din trovärdighet har fått sig en "liten törn" här...

Jag nöjer mig med att garva röven av mig.

Därför har Apple lagt med ett virus/skadlig kod varning i Snow Leopard För att det inte finns något?

  • Medlem
  • 2009-12-17 23:04

Så hårt ska man nog inte garva. Om man får tro senaste Macworld finns det redan virus även om de inte är spridda. Det tycks inte vara annat än en tidsfråga innan det blir mer allmänt.

Hunter78 hade nog rätt men var helt fel ute tidsmässigt.

Ursprungligen av Baron:

Så hårt ska man nog inte garva. Om man får tro senaste Macworld finns det redan virus även om de inte är spridda. Det tycks inte vara annat än en tidsfråga innan det blir mer allmänt.

Hunter78 hade nog rätt men var helt fel ute tidsmässigt.

eeeeh, låter ganska konspiratoriskt.
Varför skulle de inte va spridda, för att ingen orkat? För att de vill hålla de hemligt? För att de tänker på sina medmänniskor?
Finns de så finns de, annars inte.

Bevaka tråden