Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

hur får man bäst tänkbara ljud ut?

Tråden skapades och har fått 14 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Är det ngn som har tips för att få ljudet ur datorn att bli bra? Signalen är ju jämt så svag att man måste dra upp förstärkaren allt för mycket...Jag är inget ljudproffs utan vill bara att jag ska kunna få ett bra och fylligt ljud ur musik och spel (framför allt musik) Finns det några vettiga USB-ut lösningar?
Det finns ju förståss speciella datorlösnigar men de är oftast rätt klena i volym och fyllighet. (utom kanske videologics grejor som är bra..)
Hmm ..lite virrigt kanske ....men men...
Alltså, vill koppla en vettig stärkare till datorn och få ut ljudet på vanliga högtalare men är inte så sugen att dra upp volymen till max för att man ska höra något...
(extra info: har för tillfället datorn inkopplad till en gammal stereoanläggning. kopplingen är via vanlig miniplug eller vad det kallas...)

Jag är ingen ljudexpert vi har några här på listan så de kommer säkert att rätta mig om jag har fel.
Det finns USB-prylar om du vill använda det.
Det är inga problem med signalen för det du vill använda datorn till. Ditt problem är din gamla stereo.
Vi körde MP3or från datorn via en disco anläggning för några vecor sedan och det var jätte bra.

Apropå kopplingarna etc så kallas utgången från moderna macar 3,5mm plug.. (kallas o kallas.. men iaf)

I andra änden kan det vara vettigt med en RCA kontakt. dvs en röd o en vit (vanligtvis) lite större än den i andra ändan. Men men.

Vad gäller ljudvolymen så har jag oxo upplevt detta, men jag tror mer på att det har o göra med förstärkaren o hur den bearbetar ljudet. Vissa behöver ju förförstärkt ljud o vissa inte...

Nått sånt (jag är inget ljud proffs jag heller)

  • Oregistrerad
  • 2001-06-20 20:32

Jag är inte heller ngn ljudexpert, men jag är på god väg (tror jag) tycker det är super skönt med bra jud.

Jag tycker det låter som om du skulle bli glad av att köpa ett Soundblaster Live! (om du har en PCI plats det vill säga). Jag har inte kollat på kontakterna på det kortet, men det stödjer ju 5.1 ljud (fem surround högtalare + subwoofer) så jag tar för givet att det finns röd o vit ljud kontakt för lätt anslutning till stereos osv. Sen kan du ju koppla datorn till en dolby surround förstärkare och få riktigt surround från spel o annat som stöder det (än så länge bara Deus Ex, UT tror jag kommer också). Mp3er skapar väl också ngt slags surround antar jag. Men även om du inte har en surround anläggning tror jag att du kan få avsevärt bättre ljud med SB Live! .

//Max

Om man bortser från 5.1 ljudet så tror jag inte att ljudkvalitén blir något bättre med SB.
Läste för en tid sedan om en kille som tillverkar utrustning/programvara för att mäta ljud. Han påstod att en Mac från 1995 eller t.o.m. tidigare hade bättre ljud än något av PC-korten på marknaden. Naturligtvis inte korten som kostar 5-10.000.-
Jag tror också att du skall använda en RCA (Vit/Röd) i andra änden och koppla denna till förstärkarens AUX ingång. Testa ljudet med CD så du verkligen vet hur det skall låta. Om du spelar MP3or så är det så mycket annat som kan gå fel.

jag kör med videologic scirocco högtalare kopplade via en mixer, sätter jag på 50% i macen, 50% på mixern och 50% på förstärkaren hållar min flickvän på att kasta ut grejorna och fru andersson 87 mitt över som både är blind och döv defacto att banka i väggen

Grymt ljud, jag tar det direkt från G4ans 3,5mm plugg och spelar mp3or så vilket disco som helst skulle bli gröna av avund.

Videologic - KÖP !!!!

/Johanw

Var köper man Videologic i Sverige?
Hur mycket kostar de?

hittade en intressant sak. http://www.stereo-link.com/
låter precis som det jag letar efter...
usb->fin låda->rca

micke w: jag vet att www.datorbutiken.se säljer videologic

ekab är distrubitör annars säljer vi dem

/Johanw

  • Oregistrerad
  • 2001-06-22 00:28

Nu kanske jag tar ett litet steg från ämnet men… jag har en G4/466 alltså en sådan med en förstärkt ljudutgång. Kan man koppla den till en färstärkare? Jag har samma problem många andra, använder jag den vanliga 3,5mm pluggen måste jag vrida upp förstärkaren väldigt mycket. Tanken var nu att kunna använda den nya 2,5mm pluggen (eller hur stor den nu var). Men jag har hört att man inte ska använda den direkt till förstärkaren, men jag har inte fått något vettigt svar till varför. Jag vill ju inte prova om något går sönder på kuppen.

[ 22 Juni 2001: Meddelandet ändrat av: Per ]

  • Oregistrerad
  • 2001-06-22 10:01

Här är en bild på anslutningarna på Soundblaster Live. Spel som stöder surround är Deus Ex, Diablo II, Monkey Island, Tomb raider Chronicles och snart UT (hoppas jag). Jag funderar själv på att köpa ett även fast det är ganska dyrt. Kostar ca 2300 hos macoteket.

Man ska inte använda ljudutgången på dem nya G4´ Datorerna till något annat än vad dem ska användas till ,utgången är en sån kallad optisk utgång. Vilket kan innebära att du har sönder saker om du kopplar den fel, för att göra det hela ännu roligare så är det ingen standard optisk utgång ( som i t.ex vissa minidisc eller dat -maskiner ).. Så det enda man kan koppla på den porten idag är dem högtalare apple säljer ..tyvärr

  • Oregistrerad
  • 2001-06-23 12:19

SB Live är crap. Köp M-Audio´s Audiophile 24/96 i stället, ungefär samma pris (www.midiman.com). 24-bitars ljud ut. Det går dock utmärkt att koppla macen till en förstärkare eller en mixer. Den har kanske inte lika hög uteffekt som en CD-spelare, men strunt samma, det är bara att kompensera genom att ge lite mer "kräm" i förstärkaren. Helt okay ljudkvalitet ur en Mac. Säger en som jobbar med ljud.

  • Oregistrerad
  • 2001-06-23 12:20

Förresten, ur de nya G4orna så är det bara att använda hörlursutgången och koppla rätt in i din förstärkare. Funkar utmärkt.

Knepigt fel i ljud ut.
Har kopplat in externa högtalare till min PB G4 via headphones-ingången utan problem. Problemet är att när jag kopplar ur högtalarna, får jag inget ljud.
DVD-skivor och I-tunes funkar, avi-filmer också. Men ska jag se något on-line, t ex nyhetsklipp, är ljudet dött.
(ja, jag har kollat i systeminställningar att det är skiftat till inbyggda högtalare.)

Någon som vet vad detta kan bero på?

(På Apple store föreslår de bara ominstallera systemet...)
/Kajsa

1
Bevaka tråden