Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Konkreta förslag, bara att skicka tillbaka eller?

Tråden skapades och har fått 8 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Från tysta undret till väsnande eländet... ?

När Minin uppdaterades blev jag som PC-användare riktigt sugen.
Efter 10 veckors väntande (fyllda med flaska lev-besked från Apple) damp ett
paket ner. Glad som man var så trodde jag att jag hade fått en ”bra” dator som ersätter min nuvarande PC. Tyst, snabb, gedigen kvalité och Multi-OS bootande.

MEN... jag är faktiskt riktigt missnöjd med den. Vi glömmer det där med 10 veckor
för hårddisken (1.83 Ghz / 2G B / 160 GB). Köpte en Mini för jag sitter med en Eizo L797.

1. Har läst på forum att många Minis går från "ny och tyst" till #¤&%%¤/¤...
Min fläkt viner oavbrutet, trots att den är helt ny, både mjukvara och hårdvara.
Det är inte jätte högt men jag hade förväntat mig en tyst när den inte jobbar.
Då jag tillhörde bland de första som fick Hitachi 160 GB så trodde jag det var orsaken.
Men ocke sa nicke, många med andra HDD får fläktbekymmer med tiden?

Beror det på nya firmware. v1.1? Nya MacBooks får ju konstanta fläktar med ny firmware!

2. Om fläktarna hörs och går oavbrutet oavsett läge, är det lika med defekt?
Eller har de bytt ut fläktarna mot sämre versioner?
Fläktarna ska väl knappast ”köras” in innan de får rätt ton?
För närvarande hör jag fläktarna på 4-5 m avstånd.

3. Adaptern viner lågt frekvent, smärre problem men drar ner mitt intryck.
”Klickar” er adapter vid isättning mot datorn, min känns helt stum,
ingen distinkt känsla alls. Inte för att jag tror den ska lossna men men…
Varför sviktar taket på lådan så mycket, man kan ju trycka på äpplet rätt kraftigt...

4. Kan man nyttja 14 dagars öppet köp på en customized Mac?

Jag funderar på en MacBook istället med tanke på mina "problem"?
Om nu både ändå kör med sina konstant fläktar så kan väl knappast
MacBooken överträffa Minin? Skiljer så lite i pris nu mellan de
(la ut 12 000 för minin), sen så får man CoreDuo2 också
_______________________________________________________________

Några rekommenderade konkreta åtgärder?

Skicka tillbaka, mot en ny är väl bäst?
Att jag testar de enligt massa diagnosverktyg löser ju inte åt problem. Vid fastställd problem måste den in, om inget detekteras så låter den ändå dvs den ska ändå in på service. Programvaran är ju ny, en omformatering löser ju inget.
...och jag har provat dra loss alla sladdar för att nollställa nån grej, dock inte PMU:n

Hade inte förväntat mig guld och gröna skogar direkt.
Men detta är ju miserabelt. Förväntat kvalite är föga lika med upplevd.

...till råge på allt så betalde jag Apples ”premiumpriser” på 2GB ram och 160Gb HDD?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-11-24 00:01

2. Mac mini är inte och ska inte vara helt tyst. Min Mm G4 låter konstant, fast bara ett tyst sus - som ett högljutt element ungefär.
Men låter den väldigt högt, är det ju något fel.

3. Min adapter klickar nog inte heller. Men den har aldrig lossnat, så det gör inget. Piper gör den dock inte - kanske kan du få den utbytt.

4. Ja det måste man ju kunna? Ring och fråga om du är osäker.

Tveka inte att ringa supporten när något krånglar och du fortfarande har garanti - garantin är ju kort så passa på.
Ta med lite chips eller kaffe och kakor dock, för supportsamtal med Apple tar minst en halvtimme. De man pratar med kan absolut ingenting själva, utan allt man frågar om måste de i sin tur maila huvudkontoret om och sedan vänta på svar medan du är i luren. Dessutom måste de långsamt skriva ner alla dina personuppgifter och gå igenom samma standardrutiner ("har du kollat att den och den kabeln är i", etc) om och om igen, samtidigt som de måste anteckna allt man säger ... Det är inte support-personernas fel - det är väl bara Apple som har oerhört hårda principer om hur alla supportsamtal ska redovisas. De är mycket snåla med att lämna ut utbytesprodukter - inte förrän man har gått igenom alla tänkbara små detaljer blir det tal om det.

Hur är datorn placerad?

@ Rajje.
Jag känner igen det där. Kommer ihåg att jag köpte en Tucano laptopväska förut (från Apple). När jag fick fabrikatsproblem så hänvisade de mig till tillverkaren. Men enligt svensk lag har försäljaren plikt att ta emot och skicka iväg produkten för service eller hänvisa till ett serviceställe. Efter ett par bittra mail där jag spydda galla över deras kompetens. Så fick jag prata direkt med en sk. "Supervisor" på supporten.

Slutade med att jag fick en utbytesväska. Jag kanske låter otrevlig nu. Men i vissa sammanhang krävs det "mer" än vanligt annars får man aldrig ting gjorda.
Har dock aldrig försökt med fulingar som att ha med SVT:s Plus i cc-headern i mina mail-koversationer. Eller helt okonstruktivt skälla ut den i telefonen. Syftet är att nå en som kan besluta något, t.ex. en Supervisor, ASAP.
Kinesiskt ordspråk: Ju mer du äter desto mer skiter man, ju mer man pratar desto större chans för fel. Summa summarum slösa inte saliv på en koversation som inte leder någonstans.

@ Templar Placerad, du skojar eller? Men dessa förhållanden råder för min Mini:

I ett öppet rum där Minin har minst 50cm till varje hörn, mycket god lufttillförsel, på ett IKEA Galant skrivbord med väl förankrade ben i en rumstemp. på 23gr. Celsius. Inga sladdar är i vägen för luftutblåset.

Jag bara känner på mig att det är fel på fläkten, kanske lagret eller nåt annat. Hörs för mycket även om det är normalt med konstant utblås. Ska dock prova med att återställa Mac OSX då många forum påstår att det kan hjälpa.

  • Medlem
  • International user
  • 2006-11-24 22:15

Har haft min mini i snart 4 månader och den har mer eller mindre varit på i 4 månader i sträck!
Inga tecken alls på det du beskriver! Skicka tillbaka den och eller be dom komma och hämta den (Apple care?)

Jag uppdaterade till den senaste firmwaren när den släptes och det beror nog inte på uppgraderingen. Enda jag kan tänka mig (?) är att fläkten kanske har börja glappa lite och därför orsakar missljudet. Har hänt mig, fast med grafikkort ett par gånger och det finns inget jobbigare ljud en 1 fläkt som roterar och gnider mot metall!

Hälsningar,

Kenneth M

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-11-27 07:49

Bara en möjlighet: Jag gick och var irriterad på min MacBook för att fläkten gick konstant när den var vaken (började för någon vecka sen). Efter att ha provat omstarter och diverse program för att kolla temperatur och fläktar råkade jag kolla vilka processer som kördes (med top i Terminalen, men det finns väl nån GUI-variant också). Det visade sig att en PrintMonitor (eller något liknande namn) låg och drog 100% CPU. Dessutom startades den om automatiskt så en omstart av Macen hjälpte inte heller.

Lösningen var helt enkelt att radera några gamla utskrifter som blivit liggande i en "död" skrivarkö.

Om Macen plötsligt börjat blåsa på med fläkten kanske du skulle kolla om det är någon systemprocess som börjat köra på motsvarande sätt?

Hur ser man aktiva systemprocesser?

Hur ser jag vilka processer som är aktiva?

Jag är ju från XP-sfären, vad motsvarar ctrl+alt+del --> Processer/Prestanda i MacOSX?
(Har windows-keyb)...

Ursprungligen av cwu02001:

Hur ser jag vilka processer som är aktiva?

Starta: Program -> Verktygsprogram -> Aktivitetskontroll.

Ursprungligen av cwu02001:

4. Kan man nyttja 14 dagars öppet köp på en customized Mac?

Ja, det är klart.
Vid distansköp har du enligt svensk lag 14 dagars ångerrätt (om jag inte är helt ute och cyklar).

Jag skulle skickat tillbaks den på stubben ifall jag råkat ut för samma sak.

1
Bevaka tråden