Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

MacBook C2D gnäller

Tråden skapades och har fått 16 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • International user
  • 2006-11-23 19:18

Min nya MacBook gör ett gnällande ljud som försvinner om man drar igång Photo Booth. Ska man helt enkelt förvänta sig det?

Samma här. Ingen aning om vad det kan vara?

  • Medlem
  • International user
  • 2006-11-24 07:31

De hade samma problem med den gamla MacBooken vad jag vet. Kul att de fixar sånt.

Den enda gången jag har hört ngt som antytt till ett gnällande ljud var när jag skulle slänga saker i docken. då jag drog ikonerna utanför docken pep det jätte tyst.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-11-24 13:31

Men för fan? Trodde de skulle fixa det med den nya revisionen. Har min kommande MB samma problem åker den tillbaka direkt.

Jag har en "gammal" MacBook som jag inhandlade från Apple Store några veckor innan MacBook med Core 2 Duo kom. Den uppvisar inga problem som kan liknas med dessa.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2006-11-24 19:46

Har en MB C2D och har inte heller dessa problem ni beskriver.

  • Medlem
  • International user
  • 2006-11-24 21:02

Fixar Apple det här problemet?

  • Medlem
  • Luleå
  • 2006-11-25 12:49

Har inte heller några problem med detta med min mb cd

  • Oregistrerad
  • 2006-11-25 14:02

Gnäll...

Min MB C2D som kom igår har detta problem. Frågan är vad man skall göra? (det blir tyst om man startar Photo Booth och minimerar det men hur fånigt är inte det?)

För att få lite visshet om detta kommer från processorn kan ni göra följande:

1) Installera Developer Tools (x-code)
2) Installer CHUD, Computer Hardware Understanding Development Tool från ftp://ftp.apple.com/developer/Tool_Chest/Testing_-_Debugging/Performance_tools/CHUD_4.4.3-5.dmg
3) Där hittar ni ett program som hanterar processorn, den lägger sig som en panel i systeminställningarna
4) Testa om ljudet försvinner när du stänger av en processorkärna.

  • Medlem
  • International user
  • 2006-11-26 23:19
Ursprungligen av ghost9999:

För att få lite visshet om detta kommer från processorn kan ni göra följande:

1) Installera Developer Tools (x-code)
2) Installer CHUD, Computer Hardware Understanding Development Tool från ftp://ftp.apple.com/developer/Tool_Chest/Testing_-_Debugging/Performance_tools/CHUD_4.4.3-5.dmg
3) Där hittar ni ett program som hanterar processorn, den lägger sig som en panel i systeminställningarna
4) Testa om ljudet försvinner när du stänger av en processorkärna.

Ljudet kommer med stor sannolikhet från processorn, eftersom det försvinner om processoranvändningen går upp (t.ex. när man drar igång Photo Booth). Efter vad jag har läst försvinner det om man stänger av den ena processorkärnan, men jag orkar inte pröva, och det är ju knappast en lösning. Kanske borde man ringa Apple.

  • Medlem
  • International user
  • 2006-11-27 17:33

Jag prövade idag, och ljudet försvinner när man stänger av den andra processorkärnan. Inga fler med MacBook C2D som kan dela med sig av sina erfarenheter?

Är det 0771 199 519 (numret för "teknisk assistans") man ska ringa?

Jag hörde min dator pipa så i ungefär 30 sekunder sen slutade det, har inte haft problemt sen dess. Konstigt, inget som stör mig direkt, men om den börjar pipa konstant så ringer jag dem, hoppas jag slipper ringa...

  • Medlem
  • Täby
  • 2006-11-27 18:06

Tjutet/pipandet uppkommer när CPUn går ner i C4 (alltså "deeper sleep") läge. Photobooth eller iChat med iSighten igång drar lite av processorn så den går aldrig in i det strömspararläget som genererar tjutet. Detta är mer lr mindre inte så mkt att göra nåt åt om jag förstått saken rätt, då även vanliga PCs uppvisar samma fenomen.

Min MB (Core Duo) lät dock riktigt mkt så jag lämnade in den och fick tillbaks den med nytt moderkort vilket hjälpte en hel del. Men jag hör det fortf när det är riktigt tyst.

Vill man kan man installera shhmbp som förhindrar just C4-läget. Men då drar burken nog ngt mera ström.

  • Medlem
  • International user
  • 2006-11-27 20:38
Ursprungligen av bran:

Tjutet/pipandet uppkommer när CPUn går ner i C4 (alltså "deeper sleep") läge. Photobooth eller iChat med iSighten igång drar lite av processorn så den går aldrig in i det strömspararläget som genererar tjutet. Detta är mer lr mindre inte så mkt att göra nåt åt om jag förstått saken rätt, då även vanliga PCs uppvisar samma fenomen.

Min MB (Core Duo) lät dock riktigt mkt så jag lämnade in den och fick tillbaks den med nytt moderkort vilket hjälpte en hel del. Men jag hör det fortf när det är riktigt tyst.

Vill man kan man installera shhmbp som förhindrar just C4-läget. Men då drar burken nog ngt mera ström.

Jag trodde inte heller att det gick att göra något åt, men måste erkänna att jag blir lite osäker när jag läser det här: http://www.red-sweater.com/blog/macbook-pro-noise-complaints/

Han fick till slut en tyst MBP.

Min MacBook C2D, mellanmodell, "piper" inte då t.ex PhotoBooth är igång och mindre då strömsladden är bortplockad. Så jag har löst det är med en Widget som plockar en bild från kameran. Dock så verkar programet hänga sig titt som tett och datorn tjuter då den kommer ur viloläget.

shhmbp verkar intressant.

EDIT!
shhmbp "löste" problemet. Trevligt att slippa ha igång program i bakgrunden för denna miss från Apple.

Senast redigerat 2006-12-03 16:45
1
Bevaka tråden