Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Firewireporten fortsätter mata ström efter avstängning på MB C2D

Tråden skapades och har fått 6 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag har en Macbook core2duo som jag fick levererad nu i fredags. Jag sysslar med musikproduktion och har ett externt M-audio Firewire Solo ljudkort. Nu till det skumma;
När jag har Magsafe, strömadaptern inkopplad så fortsätter datorn mata ström till ljudkortet efter det att jag har stängt av datorn. Ljudkortet är alltså igång även fast datorn är avstängd, förutom när jag kör på batteridrift då ljudkortet stänger av sig samtidigt som datorn. Ska det vara så? På min gamla stationära Powermac G5 så stängde alla firewire enheter av sig vid avstängning av datorn.

Är det någon känner till detta uppförande/problem? Kommer detta bli möjligt att fixa med någon typ av firmware eller är det ett hårdvarufel? Finns det kanske t.o.m. en chans att det går att ställa in i Mac OSX? Jag hittar ingenting!

Tacksam för svar.

/MK

  • Oregistrerad
  • 2006-11-26 17:08

Ström hela tiden!

Ursprungligen av musikkocken:

Jag har en Macbook core2duo som jag fick levererad nu i fredags. Jag sysslar med musikproduktion och har ett externt M-audio Firewire Solo ljudkort. Nu till det skumma;
När jag har Magsafe, strömadaptern inkopplad så fortsätter datorn mata ström till ljudkortet efter det att jag har stängt av datorn. Ljudkortet är alltså igång även fast datorn är avstängd, förutom när jag kör på batteridrift då ljudkortet stänger av sig samtidigt som datorn. Ska det vara så? På min gamla stationära Powermac G5 så stängde alla firewire enheter av sig vid avstängning av datorn.

Är det någon känner till detta uppförande/problem? Kommer detta bli möjligt att fixa med någon typ av firmware eller är det ett hårdvarufel? Finns det kanske t.o.m. en chans att det går att ställa in i Mac OSX? Jag hittar ingenting!

Tacksam för svar.

/MK

Jo, det skall vara så. Tanken är att kunna ladda en iPod eller andra enheter som ansluts via FireWire/USB2. Som ägare till en gammal iPod Mini gillar jag det skartp!

Men usbportarna ger ingen ström i avstängt läge, det är endast firewireporten som gör det. Känns så ologiskt.

USB kräver att processorn är igång. Det gör inte FW.

  • Medlem
  • International user
  • 2006-11-27 00:22

USB kräver inte alls att processorn är igång för att ladda saker. Allt som behövs är 5V ut på en pin och jord på en annan. Har du inte sett alla hemmagjorda USB-laddare?

Ursprungligen av shandar:

USB kräver inte alls att processorn är igång för att ladda saker. Allt som behövs är 5V ut på en pin och jord på en annan. Har du inte sett alla hemmagjorda USB-laddare?

Jo, och om man nu skulle vilja ladda någonting, tex. en ipod så måste man göra det via firewire, usb-portarna är ju döda! Ska ringa apple och försöka få ett konkret svar...

Som tidigare sagt:
FW-ger ut ström hela tiden när datorn är ikopplad
USB2-ger inte ut ström när processorn är avstängd, man kan dock som sagt även göra en USB-laddare genom att köpa en lös kontakt och löda mellan en 5V AC/DC adapter.

PLOPP! Mer konkret svar finns ej

1
Bevaka tråden