Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Orkar den?

Tråden skapades och har fått 5 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Motala
  • 2006-11-25 19:03

Orkar en Macbook att köra iMovie eller iDVD eller vad det nu heter (videoredigering iaf) bra?
Fungerar det hyffsat? Hur går Final Cut Pro på en Macbook?

Jag vill nämligen ha en Macbook, men jag vill även kunna videoredigera lite vid behov. Detta är ingen primär syssla på Macbooken, men jag vill kunna ha möjligheten.

Processorn i Macbooken lär ju kunna beräkna en hel del, men grafikkortet är ju som bekant apdåligt. Men hur pass mycket grafikkraft använder iMovie (eller om det heter iDVD) och Final Cut Pro eller Express?

Frågan blir alltså; Fixar Macbooken hyffsat enkla hobbyarbeten med videoredigering? Har tänkt att redigera lite semesterfilmer och så, inget jätteavancerat så att säga, men det kan ju vara 1 eller 2-timmarsfilmer ..

  • Medlem
  • International user
  • 2006-11-25 22:28

Jag har redigerat en 40 minuter lång film på min MacBook i iMovie & iDVD utan problem. Körde det dessutom på dubbla skärmar så grafikkortet fick lite extra jobb. Inga problem alls. Tänk dock på att ha hyfsat med ramminne, har du för lite minne (<1GB) kommer iMovie bli äckligt långsamt. Och hårddisk, min projektfil blev 10 GB stor för 40 min

Vad jag minns så bör också Final Cut Express funka på MacBook, medan Pro kräver en Pro dator...

  • Medlem
  • Motala
  • 2006-11-26 01:02
Ursprungligen av shandar:

Jag har redigerat en 40 minuter lång film på min MacBook i iMovie & iDVD utan problem. Körde det dessutom på dubbla skärmar så grafikkortet fick lite extra jobb. Inga problem alls. Tänk dock på att ha hyfsat med ramminne, har du för lite minne (<1GB) kommer iMovie bli äckligt långsamt. Och hårddisk, min projektfil blev 10 GB stor för 40 min

Vad jag minns så bör också Final Cut Express funka på MacBook, medan Pro kräver en Pro dator...

Låter bra det. Jo externa diskar finns att tillgå.. Har en 300GB USB2 och en 250GB Firewire 400, så det bör ju räcka ett tag. Det handlar inte om mycket redigering alltså och det jag kommer använda isåfall är väl iMovie och/eller iDVD (är inte insatt i vad de gör än så länge).

Anledningen till att jag skapade tråden är att jag hört att programmen använder sig väldigt mycket av grafikkortet, vilket jag har väldigt svårt att förstå. Det borde ju handla om processorn och att skyffla data genom datorn med beräkningar och skit, inte om grafikkraft (vilket macbooken som bekant är väldigt handikappad med)

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-11-26 03:51

Senaste Final Cut Pro kör jag utan att det segar alls på min gamla Power Mac G4 med 533 MHz från 2001.

Final Cut Express är nästan samma program som Final Cut Pro, fast med lite färre funktioner. Man behöver inte alls någon snabb dator och verkligen inte en Pro-dator för att redigera lite film. iMovie kräver lite mer kraft än FC tror jag, men inte så jättemycket mer. Lagringsutrymme är det viktigaste.

En sprillans ny dator med Intel Core 2 Duo klarar ju precis allt, om man tänker på att en Power Mac G5 tidigare klarade allt, med ungefär samma program.

MacBookens grafik är inte så otroligt hemsk. Den är sämre än hos de nya datorer som har riktiga grafikkort. Men ändå bättre än grafiken hos lite äldre datorer.
All grafik var ju inte hemsk för en-två år sedan och om MacBookens integrerade grafik motsvarar kanske ett år gammalt grafikkort, är det alltså helt OK (inte för nya spel dock).

Apples film- och bildprogram använder, förutom processorn, grafikkortet för att snabba upp grafiska beräkningar, som t.ex. när man lägger på en filmeffekt på ett klipp.

iMovie är Apples enklaste program för videoredigering. iDVD är Apples enklaste program för att bränna sina färdiga filmer på DVD - man fixar till menyer och strukturer, etc.

  • Medlem
  • Motala
  • 2006-11-26 16:46
Ursprungligen av Rajje:

Senaste Final Cut Pro kör jag utan att det segar alls på min gamla Power Mac G4 med 533 MHz från 2001.

Final Cut Express är nästan samma program som Final Cut Pro, fast med lite färre funktioner. Man behöver inte alls någon snabb dator och verkligen inte en Pro-dator för att redigera lite film. iMovie kräver lite mer kraft än FC tror jag, men inte så jättemycket mer. Lagringsutrymme är det viktigaste.

En sprillans ny dator med Intel Core 2 Duo klarar ju precis allt, om man tänker på att en Power Mac G5 tidigare klarade allt, med ungefär samma program.

MacBookens grafik är inte så otroligt hemsk. Den är sämre än hos de nya datorer som har riktiga grafikkort. Men ändå bättre än grafiken hos lite äldre datorer.
All grafik var ju inte hemsk för en-två år sedan och om MacBookens integrerade grafik motsvarar kanske ett år gammalt grafikkort, är det alltså helt OK (inte för nya spel dock).

Apples film- och bildprogram använder, förutom processorn, grafikkortet för att snabba upp grafiska beräkningar, som t.ex. när man lägger på en filmeffekt på ett klipp.

iMovie är Apples enklaste program för videoredigering. iDVD är Apples enklaste program för att bränna sina färdiga filmer på DVD - man fixar till menyer och strukturer, etc.

Tack så mycket för den infon!=)
Blir en Macbook om några dagar=)

CNN körde ju FCP på de första PowerBook G4 som kom ut - 500MHz eller så.

Jag har kört timslånga redigeringar i iMovie på allt från PM G4 350MHz,över iBook 1,2 GHz till G5 2x1,8 och allt går. Det man skall undvika är komplicerade effekter och övergångar på äldre maskiner - själva redigeringen tar inte så mycket CPU och nog inget av grafiken. Konverteringen (och komprimeringen) till DVD kan ta lång tid på gamla maskiner - håll dig under en timme per DVD så slipper du de mest krävande komprimeringarna.

[avundsjuk] En MacBook kommer att flyga fram jämfört med allt jag har/har haft... [/avundsjuk]

1
Bevaka tråden