Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Kan inte skapa startskiva på extern disk

Tråden skapades och har fått 12 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej!
Jag har just fått min MacBook Pro
Datormodell: MacBookPro2,2
Processornamn: Intel Core 2 Duo
Processorhastighet: 2.16 GHz.
Tidigare hade jag en PowerBook G4 och brukade ha en backup av startdisken på en extern hårddisk (LaCie 160 G via FireWire).
Kunde då starta från vill disk jag ville.
Brukade skapa Startdisken på LaCie-disken med CCCloner.

Nu med den nya maskinen lyckas jag inte få detta att fungera. Har även provat att använda "Återta" i Apples Skivverktyg men det funkar inte heller.
Det funkar så långt att den externa startdisken dyker upp under Systeminställningar - Startskiva och det går att välja den som ligger på LaCie-disken men när maskinen startas om drar den ändå igång på den interna disken???
Startar man via Alt-tangenten kommer bara den interna hårddisken upp!

Någon som har någon förklaring eller tips ??

Bertil

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2006-11-26 13:55

Det är inte så att det klonade systemet kommer från din PowerBook? I så fall så är systemet för PPC och inte för Intel och går inte att boota från.

Ne, det är Tiger version 10.4.8 jag kör.

  • Medlem
  • International user
  • 2006-11-26 16:06
Ursprungligen av Bertil Eriksson:

Ne, det är Tiger version 10.4.8 jag kör.

Jamen, det är ändå skillnad på den som man kör på Intel- respektive PPC-Macar.
Om du har en klon från din PowerBook på den externa driven så går det inte att starta en Intel-Mac på det.
10.4.8 finns för båda.

När jag fick min nya MacBook Pro med Intelprocessor var Tiger redan installerad.
Jag kopplade ihop maskinerna med firewire och laddade över alla data jag hade på PowerBooken inkl. applikationer. Jag fick då över t.ex. MS Officepaketet och VLC, Mozilla mm.
Kan jag ha fått med någon OS-komponent som kan ligga och störa ??
Jag har raderat partitionen på LaCie-disken genom att skriva nollor vilket väl borde garantera att det inte finns något kvar där. Om jag kör Återta i Skivverktyg (version 10.5.8) så får mottagande partition samma namn som interndisken.
Förutsatt att andra lyckas med det jag misslyckas med så håller jag med dig, OSX Tiger kan ha fått in nåt från PowerBooken som stör. Har provat med att bara ha en partition i LaCie-disken men det hjälper inte.

  • Oregistrerad
  • 2006-11-26 17:35

Om inte jag missminner mig så kanske du måste formatera den externa skivan från intel-macen, för att något i filsystemet inte är lika. Man kan inte boota från en extern hårddisk på intel-mac om den inte är formaterad från en intel-mac. Det är en gissning, men prova, så får du se om det fungerar.

Mvh Sören

Jag har skapat partitionen på den externa disken med skivverktyg och alt. GUID-partition.
Om inget annat hjälper kanske man kan ladda in OS på nytt? Fast då förlorar man väl en massa nätverksparametrar o. likn. eller ?

Mvh Bertil

  • Oregistrerad
  • 2006-11-26 21:41

Man kan ju alltid installera systemet från början på den externa hårddisken från Intel-skivan, och ange som startskiva, så kanske det fungerar. Nätverksinställningar kanske kan tas från den existerande datorn, kanske på nåt vis. Annars får du lägga in det på nytt, tyvärr. Går det att starta från den externa i så fall, så kan man kanske prova att klona igen, om inte det fungerar kan det vara något lurt där. Vad vet jag.

Mvh

Sören

Bra idé! Återkommer.
Bertil

Med lite tur har jag fått det at fungera. Under tiden jag höll på att installera systemet på den externa disken upptäckte jag att jag använde en firewirekabel 400 (det var vad min tidigare PowerBook G4 klarade av). Intelmaskinen har ju dessutom Firewire 800 så jag bytte kabel och si , då fungerade det!
Jag vet ju inte om det beror på ett fel på 400-kabeln eller om det är en avsiktlig/känd begränsning men skall försöka ta reda på det.
Hur som helst, efter byte av kabel funkade det.

  • Oregistrerad
  • 2006-11-28 16:14

Kul att det ordnade sig. Väntar själv på en MBP, så jag får väl se själv hur det fungerar med att skapa en startskiva på en extern hårddisk.

Mvh Sören

Hör gärna av dig när du testat. Har ännu inte fått någon förklaring. Har bytt 400-kabel men fått samma resultat.

Hälsningar
Bertil

1
Bevaka tråden