Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Död pixel på ny core2duo

Tråden skapades och har fått 41 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Hejsan, skriver på min nya macbook och upptäckte att det finns en död pixel strax ovanför docken. Fick datorn och den känns bra annars. Är jag lite väl petig, eller är det bara att acceptera?

Vad göra, ingenting eller ringa applecare?

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2006-11-24 20:55

Jag skulle nog ringa, denna pixel skulle reta mig till vansinne....

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-11-24 22:26

ska ju finnas nå program man ska kunna köra som kan lösa upp sånna där döda pixlar. kommer bara inte ihåg va det heter

HIttade en som även funkar på Macen (via Java) http://www.jscreenfix.com/

  • Medlem
  • International user
  • 2006-11-25 21:25

Döda pixlar är inte roligt. Vi har ett "död-pixel-återtages-avtal" med vår leverantör. Det är jag glad för. Men jag ska samtidigt säga att av ca: 90 TFT-paneler de senaste 3 åren har vi inte returnerat en enda. Apple = kvalitet!

  • Oregistrerad
  • 2006-11-25 21:32

Jag hade en död pixel på min iMac, men jag lyckades "massera" bort den. Jag gnuggade försiktigt på den och då vaknade den till liv igen. Kanske värt att testa innan man börjar bjäffsa med support och annat?

Ursprungligen av Thomaz:

Jag hade en död pixel på min iMac, men jag lyckades "massera" bort den. Jag gnuggade försiktigt på den och då vaknade den till liv igen. Kanske värt att testa innan man börjar bjäffsa med support och annat?

Har både testat att gnugga och att kört det där programmet nu och inget fungerar
Hur länge "masserade" du på skärmen?

  • Oregistrerad
  • 2006-11-25 22:42

Kanske 10-15 sekunder.

Din pixel låter ganska stendöd...

Har även upptäckt att F11 tangenten inte svarar lika bra när man trycker ner den som alla andra tangenter. Det krävs lite mera tryck liksom för att få den att reagera, nåt att ta upp med supporten, och vad är numret dit?
0771 519 199?

  • Oregistrerad
  • 2006-11-26 11:40

Apple har väl en policy som säger att ett visst antal pixlar måste vara döda förrän de lagar datorn. Men va fan testa å ring apple!

Ursprungligen av frosse:

Apple har väl en policy som säger att ett visst antal pixlar måste vara döda förrän de lagar datorn. Men va fan testa å ring apple!

Jo jag ska, men vill helst ha rätt nummer först

  • Oregistrerad
  • 2006-11-26 12:05
Ursprungligen av fraspe:

Jo jag ska, men vill helst ha rätt nummer först

0771 199 519

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2006-11-26 14:01

varför itne bara häva köpet och beställa en ny?

  • Oregistrerad
  • 2006-11-26 16:03
Ursprungligen av Danne82:

varför itne bara häva köpet och beställa en ny?

Smart

Ursprungligen av Danne82:

varför itne bara häva köpet och beställa en ny?

Jo, jag har redan tänkt på det

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2006-11-26 16:21

Tror det ska vara fler än 3 döda pixlar för att det ska räknas som ett fel. Utnyttja distansköplagen!

  • Medlem
  • Motala
  • 2006-11-26 16:38

Det jobbiga då är ju att han får betala frakten tillbaka till Apple .. Och det är väl inte jättebilligt kanske...

  • Medlem
  • Lund
  • 2006-11-26 17:57

har det inte gått mer än 14 dagar har du ångerrätt på köpet. Jag hamnade i precis samma sits när jag köpte min, ringde dagen efter. Fick välja mellan 500 kr tillbaka eller ny dator, utan att behöva betala en krona i frakt.

Jag tog självklart en ny burk å dom la en ny beställning direkt, med högsta prioritet. Tre dagar senare skickades den nya från kina. ytterligare ett par dagar senare ringde TNT å frågade när de kunde hämta min gamla. Var utan MBn i tre dagar totalt. Kanonservice tycker jag!

Så om du fortfarande är inom de 14 dagarna tveka inte på att ringa byta den!

har det gått mer än fjorton vette tusan då det får vara, enligt applesupport, 3 döda pixlar totalt på en Macbook. Men det skadar aldrig att ringa å klaga iaf, kanske kan du få lite kompensation iaf.

Ursprungligen av krox:

har det inte gått mer än 14 dagar har du ångerrätt på köpet. Jag hamnade i precis samma sits när jag köpte min, ringde dagen efter. Fick välja mellan 500 kr tillbaka eller ny dator, utan att behöva betala en krona i frakt.

Jag tog självklart en ny burk å dom la en ny beställning direkt, med högsta prioritet. Tre dagar senare skickades den nya från kina. ytterligare ett par dagar senare ringde TNT å frågade när de kunde hämta min gamla. Var utan MBn i tre dagar totalt. Kanonservice tycker jag!

Så om du fortfarande är inom de 14 dagarna tveka inte på att ringa byta den!

har det gått mer än fjorton vette tusan då det får vara, enligt applesupport, 3 döda pixlar totalt på en Macbook. Men det skadar aldrig att ringa å klaga iaf, kanske kan du få lite kompensation iaf.

Hej krox, jag fick den i fredags, öppetköpstiden räknas det från och med då man fått datorn, eller då den skickades från apple?
Jag kommer ringa imorrn och se vad som händer

  • Oregistrerad
  • 2006-11-26 22:11
Ursprungligen av fraspe:

Hej krox, jag fick den i fredags, öppetköpstiden räknas det från och med då man fått datorn, eller då den skickades från apple?
Jag kommer ringa imorrn och se vad som händer

De 14 dagar gäller från det att du Fått datorn.

Ok, skall absolut ringa dem imorrn och höra.

Har kört en pixel-widget nu i 3-4 timmar, det hjälpte inte

Wish me luck!

Ursprungligen av frosse:

De 14 dagar gäller från det att du Fått datorn.

Om vi ska var jättepetiga så gäller 14 dagar ifrån det att du motagit varan men tidigast ifrån det att du fått den information som krävs enligt §7 DHL. Finns ingen sådan information med leveransen så har du ända upp till ett år på dig att ångra dig.

Men jag antar att Apple är pålästa och skickar med den informationen.

Jaha, sitter här med min nya macbook då... och en död pixel på den med, som det verkar.

Det är väl bara att smälta det då, men jag är jävligt less att man skall lyckas träffa på två st med pixelfel. Min halvsunkiga 19" Samsung-skärm har inte en enda död pixel.

suck!

  • Medlem
  • Motala
  • 2006-12-05 07:50
Ursprungligen av fraspe:

Jaha, sitter här med min nya macbook då... och en död pixel på den med, som det verkar.

Det är väl bara att smälta det då, men jag är jävligt less att man skall lyckas träffa på två st med pixelfel. Min halvsunkiga 19" Samsung-skärm har inte en enda död pixel.

suck!

Fan vad trist :/
Men för att summera, du fick alltså din första utbytt utan problem när du endast hade EN död pixel? Hur kommer det sig, då man tydligen behöver 3 pixlar döda för att få byta?
Sa du något särskilt, hotade du med att utnyttja öppet köp eller vad gjorde du?=)

Nä alltså det var ju även F11-tangenten som felade. Jag nämnde inte ens öppetköp-grejen utan hon sa direkt: Vill du ha pengarna tillbaka eller en ny dator?

Den nya jag fick igår har ju som sagt en död pixel men sen flimrar skärmen till... ungefär som en 50 Hz TV... lite fladderliknande.

Nu funderar jag på att ringa tillbaka och be dem hämta datorn och ge mig mina pengar tillbaka.

  • Oregistrerad
  • 2006-11-26 19:28

vad händer om du råkar ramla in i macbooken och av en olyckshändelse råkar det gå sönder ytterligare 3 pixlar?

  • Avstängd
  • Stockholm
  • 2006-11-26 22:31

Om man inte kan leva med en död pixel så kan man ju döda ca. 10 stycken själv. Då får man ny burk på stört och alla bekymmer är över. Hur döda LCD-pixlar? Google vet säkert

  • Oregistrerad
  • 2006-11-26 23:05

fraspe: lyssna inte på mjg haha lämna bara tillbaka den enligt distansköplagen

Bevaka tråden