Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Slöar en USB1-hubb ner en USB2-hubb?

Tråden skapades och har fått 12 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2006-11-24 11:46

Om jag från datorn kopplar såhär.

Dator till USB2-hubb
USB2-hubb till USB1-hubb

Stämmer det då att alla portar på USB2-hubben går ner till USB1-hastighet? Vad händer med datorns övriga portar?

Jag frågar för jag har hört ett påstående om att en USB1-enhet, var som helst i kedjan, slöar ner hela USB-nätverket. Tycker det verkar konstigt att det blir så när man lägger USB1-enheten sist i kedjan.

  • Medlem
  • TÄBY
  • 2006-11-25 10:03

Ja det blir usb1 på hela kedjan, usb hub funkar som en hub i ethernet dvs att man måste köra samma hastighet på alla anslutna enheter.

  • Medlem
  • 2006-11-25 13:08
Ursprungligen av Erik_J:

Ja det blir usb1 på hela kedjan, usb hub funkar som en hub i ethernet dvs att man måste köra samma hastighet på alla anslutna enheter.

Alla enheter? Betyder det att en iPod bara får USB1-fart eftersom jag har en bildläsare med USB1 på en annan port?

Ursprungligen av Baron:

Alla enheter? Betyder det att en iPod bara får USB1-fart eftersom jag har en bildläsare med USB1 på en annan port?

Nja, det beror på hur portarna är kopplade. Är det två portar direkt från datorn så är de med största sannolikhet inte kopplade i samma kedja, och då blir det inga problem. Om du däremot har kopplat till en hub med flera uttag som härstammar från en port på datorn så sölar bildläsaren ner Ipoden.

  • Oregistrerad
  • 2006-11-25 12:50

Aj då - tack för upplysningen. Dags att skyffla ut USB1-enheter tydligen.

  • Medlem
  • 2006-11-25 22:18

Men bara om USB1-enheten är igång, väl? En sovande skanner påverkar väl inget även om den inte har en avstängningsknapp?

  • Avstängd
  • Stockholm
  • 2006-11-25 22:56
Ursprungligen av Baron:

Men bara om USB1-enheten är igång, väl? En sovande skanner påverkar väl inget även om den inte har en avstängningsknapp?

Detta undrar jag också. Jag har en USB 1.1 diaskanner med on/off-knapp. Jag förutsätter att den inte påverkar kedjan om den är off...men jag slutar aldrig att förvånas i den binära världen. Någon som vet...eller måste jag sätta igång och göra tester (puuuh!)?

Jag vet inte, men den borde inte göra det. Testa att kopiera lite till/från Ipoden och kolla hastigheten.

  • Medlem
  • 2006-11-25 22:36

iMac G4 hade tre USB-portar. Jag har för mig att två av dem satt i samma kedja eller hur det heter. Hur fungerar det på en iMac Intel?

  • Medlem
  • Sundsvall
  • 2006-11-26 13:14

Det enklaste är väl att titta i systeminformationen, där står det jo vilken hastighet dom är inkopplade med.

  • Avstängd
  • Stockholm
  • 2006-11-26 13:43
Ursprungligen av smurf:

Det enklaste är väl att titta i systeminformationen, där står det jo vilken hastighet dom är inkopplade med.

Är det verkligen hastigheten dom är inkopplade med? Eller är det hastigheten dom är konfigurerade för?

Nå - teorin om att USB1 skulle sänka hela USB2-linan har hos mig fått en knäck. Betänk detta: Isåfall så har nästan ALLA sänkta USB2-nät. Varför? Jo, tangentbordet är USB1.

Om jag förstått saken rätt så hänger det på hubben om den klarar att switcha mellan usb 1.1 och 2.0. Har varje port på hubben en så kallad Transaction Translator så ska inte den totala överföringshastigheten påverkas om man kopplar in en långsammare enhet.

http://en.wikipedia.org/wiki/Usb#Transfer_speed

  • Medlem
  • Sundsvall
  • 2006-11-26 19:15

USB uttagen på datorn har olika styrkretsar, så det spelar ingen roll om tangentbordet sitter i en USB port och nån USB2 pryl i en annan port.

1
Bevaka tråden