Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Charternoob: vart åker man?

Tråden skapades och har fått 61 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • 2006-11-24 21:15

Jag har jobbat röven av mig under hela hösten och har försummat min lilla familj. Jag tänkte därför åka nånstans där man kan bada en vecka eller så i typ januari.
Nu har jag trots mitt kosmopolitiska förflutna aldrig varit nån chartersvenne (;)) och undrar vart man åker? Budgeten är inte obegränsad, men jag siktar inte på nån lågprisresa. Jag har dock några kriterier:
1. Jag vill ha ett färdigt paket med flyg och hotel. Rough Guide faller alltså bort.
2. Det ska finnas god mat. Kanalöarna faller alltså bort.
3. Det ska finnas strand med varmvatten. Island faller alltså bort.
4. Det ska inte vara i nåt terrorbefläckat ställe. Bagdad faller alltså bort.
5. Man ska inte behöva oroa sig för tsunami, origami, rafsanjani eller andra naturkatastrofer.

Grekland eller Egypten!

Annars är jag svag för länderna kring svarta havet, men då har du ingen värme förrens till våren

Ursprungligen av Joakim Halvarsson:

Grekland eller Egypten!

Annars är jag svag för länderna kring svarta havet, men då har du ingen värme förrens till våren

Egypten.... snackade med en bekant som varit i Hurgada. Han tyckte det var jobbigt med alla krämare som attackerade, och då är han en van resenär.
Hans dotter kunde inte gå ut alls på grund av allt tafsande.

Är man blond tjej ska man vara tveksam till att åka dit och absolut undvika landet utan manligt sällskap! Så illa är det tyvärr.

Ursprungligen av Svante S:

Egypten.... snackade med en bekant som varit i Hurgada. Han tyckte det var jobbigt med alla krämare som attackerade, och då är han en van resenär.
Hans dotter kunde inte gå ut alls på grund av allt tafsande.

Är man blond tjej ska man vara tveksam till att åka dit och absolut undvika landet utan manligt sällskap! Så illa är det tyvärr.

En kompis till mig var i Egypten för att delta i en konferens. Han kom hem med en magsjuka som inte går att beskriva. Den slog till en timme innan han skulle ut till flygplatsen för att åka hem. När de mellanlandade i Amsterdam var det värsta över för hans del, men för resesällskapet började jävligheterna där. Efterdyningarna för min kompis del satt i ett par månader, med yrsel och dålig kordinationsförmåga.

Fick för övrigt höra att pengarna var något av de äckligaste han hade sett. Sedlar av stora valörer var väl okej, men de mindre sedlarna påminde enligt honom om något man fiskat upp ur toaletten, både till useende och doft.

Ursprungligen av ohennig:

En kompis till mig var i Egypten för att delta i en konferens. Han kom hem med en magsjuka som inte går att beskriva. Den slog till en timme innan han skulle ut till flygplatsen för att åka hem. När de mellanlandade i Amsterdam var det värsta över för hans del, men för resesällskapet började jävligheterna där. Efterdyningarna för min kompis del satt i ett par månader, med yrsel och dålig kordinationsförmåga.

Fick för övrigt höra att pengarna var något av de äckligaste han hade sett. Sedlar av stora valörer var väl okej, men de mindre sedlarna påminde enligt honom om något man fiskat upp ur toaletten, både till useende och doft.

Egypten är ett kanonställe... under ytan och med "Liveaboard" - dykbåt. Det är det enda som skulle kunna ta mig dit. (Men dykmålen är lockande) Du får certifiera familjen Baron.;)

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-11-24 21:24

Stanna hemma i Sundbyberg, det är bäst så.

Nä, men Sydafrika eller Kuba blir väl fint?

Själv ska jag till Florida i januari - måste värma upp mig lite efter kylan i Detroit (ska på bilmässan)

Grekland : Korfu
Italien : Amalfikusten

Januari? Skippa Europa och Kanarieöarna
Egypten, nja det är fint att dyka där men resten är tämligen ansträngande inte minst för magen.
Thailand, Koh Chang: Uppfyller alla dina kriterier: Bra folk, bra mat, perfekt med barn + inte minst: Det är inte kvaddat som Phuket.
Är ni skraja för Tsunami... no comments, fast Koh Chang ligger på östsidan där det inte är förkastningar ute i havet.

http://www.kohchang.se/

  • Medlem
  • Malmö
  • 2006-11-25 00:43

Thiland är utmärkt. Egypten går fetbort om du vill ha bra mat, min matupplevelse i Egypten innebar västerländska snabbmatskedjor eller kass arabiskt käk. Beirut skulle kunna vara ett alternativ beroende på situationen. Men bäst mat och mest barnvänligt skulle nog vara Thailand, lite Mallorca i en mer exotisk förpackning om man vill.

  • Medlem
  • 2006-12-29 00:46
Ursprungligen av Svante S:

Januari? Skippa Europa och Kanarieöarna
Egypten, nja det är fint att dyka där men resten är tämligen ansträngande inte minst för magen.
Thailand, Koh Chang: Uppfyller alla dina kriterier: Bra folk, bra mat, perfekt med barn + inte minst: Det är inte kvaddat som Phuket.
Är ni skraja för Tsunami... no comments, fast Koh Chang ligger på östsidan där det inte är förkastningar ute i havet.

http://www.kohchang.se/

http://www.amari.com/emeraldcove/

Drar i februari...

Ursprungligen av Baron:

http://www.amari.com/emeraldcove/

Drar i februari...

Såg ju ut som ett ställe man kan leva med... och med wifi på rummet så kan du sitta inne och hänga på 99mac hela tiden!

  • Medlem
  • 2006-12-29 01:08
Ursprungligen av Adrian B:

Såg ju ut som ett ställe man kan leva med... och med wifi på rummet så kan du sitta inne och hänga på 99mac hela tiden!

Jo, det var det som fick avgöra saken...

Ursprungligen av Adrian B:

och med wifi på rummet så kan du sitta inne och hänga på 99mac hela tiden!

Eller för chattande tonåringar...:$

Ska skriva lite med tanke på nyårets händelser:

Först tycker jag det är tragiskt att Thailand av alla länder drabbas av detta. Man pekar på den tidigare regeringen som skyldig, jag tvivlar.
Muslimerna i södern har länge eller rättare sagt alltid velat bryta sig loss och skapa en egen Muslimsk stat. Det finns en blodig historia där som hittills alltid varit intern.
Ni som har varit i södra Thailand kanske lagt märke till att det finns en hel del solkiga moskéer som är klart vid liv medans de buddistiska templen oftas är rena och fräscha men inte särskilt besökta av lokalbefolkningen.
Något man ska veta är att på andra sidan floden av Bangkok ligger den "muslimska" staden Thonburi, som jag alltid blev avrådd att besöka när jag bodde i landet.

Koh Chang ligger långt från oroshärdarna, bara buddister så långt ögat når.

Huh, började skriva för att lugna Baron men slutade mest med att skriva av mig själv lite, känns det som.

Turkiet. För det mesta ett mycket bra turistland. Dessutom, billigt och nära

  • Medlem
  • 2006-11-25 11:02

Jag har lite moraliska betänkligheter inför att åka till Turkiet... Men jag vacklar.

Ursprungligen av Baron:

Jag har lite moraliska betänkligheter inför att åka till Turkiet... Men jag vacklar.

Tja, men då faller ju även Egypen och Thailand.

Ursprungligen av Richard Rönnbäck:

Tja, men då faller ju även Egypen och Thailand.

Varför faller Thailand?

  • Medlem
  • International user
  • 2006-11-27 16:00
Ursprungligen av Svante S:

Varför faller Thailand?

Barnprostitution, militärkupper, barnarbete, tveksam rättssäkerhet mm

Dessutom: äcklig mat och en massa rödbrända metallarbetare från Höllviken på stränderna.

Ursprungligen av rhesus:

Barnprostitution, militärkupper, barnarbete, tveksam rättssäkerhet mm

Dessutom: äcklig mat och en massa rödbrända metallarbetare från Höllviken på stränderna.

Okej - hehe har du varit där??? Letar man efter det du nämner så behöver man inte åka så långt, typ tallinfärjan räcker gott. Alltid intressant med kategoriska svar:rolleyes:

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2006-11-25 13:45

Jag var på "all inclusive" i Tunisien i höstas... Så länge man inte lämnar hotellområdet så var det i särklass den bästa "vila-upp-sig" charter jag varit på, inte så dyrt & bra bad.

Om du inte har några ambitioner på att se landet utan bara vila upp dig & familjen kan jag inte tänka mig något bättre...

http://fritidsresor.se/Resorts/travel.aspx?id=16694&cat=2|241&entry=26&dest=0&city=55&type=c&hotel=203

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-11-25 14:06

Sydafrika, Marocko eller Gambia då?

  • Medlem
  • 2006-11-25 14:08

Jo, jag vet. Som sagt vacklar jag.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-11-25 14:13

Snart är hela världen extremt överexploaterad av massturismen, men vad sägs om Australien?

Ursprungligen av Mondo:

Snart är hela världen extremt överexploaterad av massturismen, men vad sägs om Australien?

Om man har moraliska betänkligheter inför Turkiets behandling av kurder (vilket jag misstänker att Baron syftar på) så borde Australien också falla bort. Deras invandringspolitik och sätt att behandla ursprungsbefolkningen borde ju höja ögonbrynen hos en del.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-11-26 00:12
Ursprungligen av ohennig:

Om man har moraliska betänkligheter inför Turkiets behandling av kurder (vilket jag misstänker att Baron syftar på) så borde Australien också falla bort. Deras invandringspolitik och sätt att behandla ursprungsbefolkningen borde ju höja ögonbrynen hos en del.

Vilken ursprungsbefolkning? Det finns inte många kvar av urin-vånarna som, jag kallade dem för många år sedan.

Turkiet har begått illdåd mot inte bara kurder, utan även kristna armenier: 1 miljon mördades på 1910-talet, vilket Turkiet inte erkänner officiellt.

Cher, född Cherilyn Sarkisian, är förresten av armenisk härkomst. Bara en sån sak. Hon är dessutom den enda 60-åring som balsamerat sitt utseende så att hon ser exakt likadan ut nu som 1967. Endast Michael Jackson kommer i närheten av den bedriften.

Ursprungligen av Mondo:

Det finns inte många kvar av urin-vånarna som, jag kallade dem för många år sedan.

Vad skönt att höra att jag inte var den ende som gjorde det misstaget.

Dubai! Perfekt väder nu på vintern (svensk sommartemperatur + några grader); Prisvärd mat (sist vi var där åt vi fulla tre- eller fyrarätter måltider för ca 300 SEK för tre personer); Underbara shoppingmöjligheter (speciellt för kvinnorna i familjen);

Vill du ha ytterligare tips om vad man skall se och göra där så är det bara att höra av sig.

  • Medlem
  • 2006-11-25 21:26

Ja, jag tror att jag gör som Mondo och åker till Sumpan. Hur varmt är det i vattnet där nu?

Bevaka tråden