Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Hur väcker jag mina Macar?

Tråden skapades och har fått 12 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • International user
  • 2006-11-24 22:29

Hej hej alla!

Var nog en lite kryptisk rubrik men det skulle ta flera rader att förklara vad jag menar!
Jo! Det är så att jag införskaffade 2 Macpro's för dryga vecka sedan och för att göra livet enkelt för mig köpte jag även en Monitor/mus/keyboard/ljud/ja, allt - Switch som kopplas till båda mac'arna och sedan till en liten 15" lcd.

Mitt problem är att så fort mac'en(arna) får för sig att sätta sig i viloläge...Då kan jag inte väcka dom! Var jag än trycker på och hur mycket jag än rör musen så vill den helt enkelt inte vakna!
Jag har satt alla settings som jag sett för ström/skärmsläckare och dylikt till 0, dvs. ingen skärmsläckare, hdd'n sätts aldrig i vilo läge m.m m.m. Men de vill fortfarande gå i viloläge efter..ja, jag vet inte riktigt hur lång tid det tog vid det här tillfället (eftersom jag då jobbade med en annan Mac) men jag kan helt enkelt inte väcka datorerna!

Hittade en tråd som sträcker sig tillbaka till 2001 men det var nog inte aktuellt att återuppliva den för att kanske få svar på min fråga.

Är den någon här på forumet som har haft liknande problem och vet hur man löser detta på ett väldigt smidigt sett?

Häslningar,

Kenneth M

Har haft liknande problem själv. Slutat med att jag blivit tvungen att starta om datorn vid flertalet tillfällen, bl.a för en timme sen. Som tur var har jag inte förlorat något osparat arbete, än.

Om någon känner till ett magiskt snabbkomando eller liknande för att få liv i datorn, är jag också tacksam för svar.

  • Medlem
  • Vimmerby
  • 2006-11-25 09:32

Vaknar de inte ens om ni trycker ett snabbt tryck på Power-knappen? Låter ju inte normalt kan jag säga. Men vad som är fel törs jag inte gissa på.

Att koppla in eller ur ett USB-anslutet tillbehör brukar kunna väcka de flesta datorer. Dra ur USBn till tangentbordet eller musen.

Detta påminner lite om Mac OS 9 och tidigare där datorn kunde hänga sig när man försatt den i viloläge, men det problemet tror jag knappast existerar i OS X.

  • Medlem
  • International user
  • 2006-11-25 09:59

Tjena tjena!

Jag har "tyvärr" redan testat att trycka lite lätt på powerknappen men den vill fortfarande inte vakna! Har dock inte testat dra ut några kablar! Ska till jobbet lite senare idag och då kommer jag testa det. Men det känns lite drygt att behöva dra ut kablar stup i kvarten!

Hela problemet kan ju ha med switchen att göra. Men det står klart och tydligt att den ska funka kanon bra med alla OS. Men musen och tangentbordet är kopplade till fronten på switchen och alla de andra kablarna på baksidan.

Hur som helst...Jag uppdaterar tråden när jag kommer till jobbet!

Hälsningar,

Kenneth M

Om jag förstår dig rätt så har du två datorer kopplade via en KVM-switch till en uppsättning tangentbord, video och mus?
Jag har en liknande koppling via en Athen-switch, USB.
Switchen har ingen egen strömförsörjning utan tar ström från anslutning 1 som alltid måste vara på!
Det finns en fördröjning när man "byter" till nästa dator.

Jag har därför köpt en nätdel till min KVM-switch så att den ej blir strömlös.

  • Medlem
  • International user
  • 2006-11-25 10:43

Stämmer bra det!

Tror vi har samma märke! (?)
http://www.dustin.se/DacsaPortal/?ProdID=5010073607 - är den switchen jag sitter på och det finns en nätdel till den! När jag hade en pc och mac'en kopplade mot den så kunde pc'n vakna, men inte macen...När jag har båda macarna kopplade till den...ja, då måste jag mer eller mindre hålla uppsikt på dem för att dom inte ska gå till sömns!

Men jag ska som sagt kolla om: "rycka ut kablar" hjälper =), jobbigt...med det är 1 steg framåt!

Häslningar,

Kenneth M

Samma märke fast äldre, jag har inte DVI men fyra anslutningar. Fungerar bra för mig.

Ursprungligen av Kenneth M:

Stämmer bra det!

Tror vi har samma märke! (?)
http://www.dustin.se/DacsaPortal/?ProdID=5010073607 - är den switchen jag sitter på och det finns en nätdel till den! När jag hade en pc och mac'en kopplade mot den så kunde pc'n vakna, men inte macen...När jag har båda macarna kopplade till den...ja, då måste jag mer eller mindre hålla uppsikt på dem för att dom inte ska gå till sömns!

Men jag ska som sagt kolla om: "rycka ut kablar" hjälper =), jobbigt...med det är 1 steg framåt!

Häslningar,

Kenneth M

Du kan kanske använda två direktkopplade möss!

  • Medlem
  • International user
  • 2006-11-25 19:52

Glömde totalt bort att posta i den här tråden när jag kom till jobbet! Men nu är jag här och har testat det mesta inkl. dra ut kablar! Mac'arna vill helt enkelt inte!

Det måste finnas en simpel lösning till det här....Tror inte det är något fel på Aten switchen för den funkar ju klockrent till pc'n dvs. den vaknar när jag rör musen/trycker på knappar, men inget händer med mac'arna!

Hälsningar,

Kenneth M

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2006-11-25 20:09

Har du testat att trycka på F2-knappen? Det som du beskriver har även hänt mig, tills jag kom på att det helt enkelt är ljuset till skärmen som försvinner. Varför vet jag inte.

  • Medlem
  • International user
  • 2006-11-25 21:27

Tjena tjena!

Har tryckt på allt....3 gånger nu och den "tittar upp på mig som en gammal brittisk jakthund som tänker: haha, kan du fet glöma" - inget funkar!
Börjar bli lite små förnbannad på detta och jag vet seriöst inte vad jag ska göra! Måste vara en inställningsfråga, men jag hittar inget annat att "disabl'a" på mac'arna!

Med vänliga hälsningar,

Kenneth M

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2007-01-06 10:40

Har det löst sig? Jag har nämligen fått samma problem.

1
Bevaka tråden