Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Batterieliminator till G3 Pismo? Bygga?

Tråden skapades och har fått 17 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Finns det någon billig laddare? Eller kan man köpa en universal och skarva ihopa den med den uppbrända laddarens kontakt?

Verkligen ingen som vet?

  • Medlem
  • 2006-11-24 20:09

Jag har satt ihop en fungerande av två defekta. Det är väl bara att leta reda på en batterieliminator med rätt utspänning och knåpa dit kontakten (eftersom du verkar ha den redan).

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-11-24 20:17

Laddare finns att köpa, t ex på Macoteket. Det är den här du ska ta (artikelnummer M4402BULK).

  • Medlem
  • 2006-11-24 21:17

För de pengarna får man ju nästan en ny Pismo.

Ursprungligen av Baron:

För de pengarna får man ju nästan en ny Pismo.

Instämmer.

Har det någon betydelse hur många watt laddaren är på? En universalladdare lämnar 70 watt och en G3 orginal ger väl runt 45?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-11-24 21:19

Ja men bygg då för fan ihop något själva av komponenter från Elfa. Jag är så trött på alla snålvargar.

  • Medlem
  • 2006-11-24 22:12
Ursprungligen av Mondo:

Ja men bygg då för fan ihop något själva av komponenter från Elfa. Jag är så trött på alla snålvargar.

Mondo, du är för rolig!

  • Medlem
  • 2006-11-24 22:21
Ursprungligen av Mondo:

Ja men bygg då för fan ihop något själva av komponenter från Elfa. Jag är så trött på alla snålvargar.

Vad är det där för snobbism?! Vem köper 18"-hjul för tiotals tusen kronor och sätter på en rostig Ford Fiesta -83?
Hade jag sumpat laddaren till en MBP hade jag skaffat en ny. När jag kvaddade laddaren till min gamla PB 1400 fixade jag det själv.

  • Medlem
  • 2006-11-24 21:55

ingen aning. Det är säkert helt vanliga naturlagar som gäller så det vet säkert nån elkunnig.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-11-24 22:21

Är 749 kr inkl moms något att bråka om när det gäller elsäkerhet?

  • Medlem
  • 2006-11-24 22:28

Det beror väl på. Skulle Apples pryl vara så mycket säkrare än Brand X, menar du?

Pismoladdaren har ju rykte om att vara brandfarlig.

Tror inte att Macoteket skulle sälja den laddaren som blir överhättad.

Åter till frågan. Kan man köpa en universalladdare och skarva på kontakten? Spänningen har ju betydelse, men har det någon betydelse hur många ampere laddaren lämnar och hur många watt den är på?

  • Oregistrerad
  • 2006-11-29 19:45

Det finns universalladera på Clas Ohlson, det är bara problem och hitta kontakt. Spänningen är viktigt att det blir rätt, vet inte vilken det är till din G3. Sedan är Watten viktig ger din nuvarande ex 50W så måste den nya klara minst detta. Clas Olhson har en på 70W 32-1169.
Jag använde en liknande till min PB1400 gått ny i 3 år utan problem.

Hoppas det här hjälper.

Bengt

Tack för hjälpen! Hur ligger polariteten på orginalladdaren?

  • Oregistrerad
  • 2006-11-29 20:07

Det är Jord på spetsen och ringen runt, Plus ligger på stiftets inre del.

MWh

Bengt

Tack! Fungerar en Wallstreet-laddare till en Pismo?

1
Bevaka tråden