Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Z80-assembler till Mac

Tråden skapades och har fått 8 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Simrishamn
  • 2006-11-24 18:11

Hejsan
Sen jag fick min Texas-räknare i början av ettan har jag mest suttit och spelat diverse spel på lektionerna. Detta har gjort mig tämligen inspirerad att tillverka egna spel. Problemet är att jag hittills inte har lyckats hitta någon Z80-assembler till Mac som fungerar. Någon som har något tips?

Sitter och spelar spel på lektionerna? Ja se dagens ungdom...

Offtopic:
Z80, var det inte den processorn som fanns i ABC80?
Jag progr assembler för Z80, på 80-talet förstås!

Sitter det en Z80 i en modern räknare??? Jag trodde Z80 var glömd sedan länge (utom som rent nostalgiskt minne förstås). Men jag kollade www.zilog.com, och företaget finnns ju kvar!

Tyvärr vet jag inte om det går att hitta någon assembler. Fast riktiga hårdingar skriver direkt i maskinkod.

det är nog lättare att hitta en z80 än en bibel i ett modernt svensk hushåll...

  • Medlem
  • Simrishamn
  • 2006-11-24 20:41

Johan: haha, ja, absolut! Hela min gymnasieskolgång kommer att ha soundtracket av vårt idoga knapprande...

Ingemar: hehe, ja. z80 är väl känd för att vara rätt pinsam, men sjukt billig. Så den passade i miniräknare under 90-talet. Och sen har väl Texas Intruments inte behagat bemöda sig med att byta ut den. Men vad gör det? Den funkar

gabriela: för varje unge i huset som har en GameBoy är det ju en iaf och den finns nog i rätt mycket annat också.

(på mitt skrivbord ligger det nu två z80-bestyckade apparater. coolt.)

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-11-24 22:30

Hehe, Z80 hackade jag då jag var i din ålder! Jag byggde en egen dator kring Z80 och gjorde egna kretskort! Jag drömde om en egen dator som t.ex. en TRS-80 (och inte en dyr Apple II som ju hade 6502 som var helt svältfödd på register...). Till slut fick jag råd med en ZX-80!

Lite googlande fann detta (det finns säkert mer om man letar):
http://www.arrakis.es/~ninsesabe/pasmo/

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-11-25 10:34

ZX Spectrum 48k. Nostalgin slog ned i mig, slog nästan ned mig, denna gråvåta dimdisiga dag. Those were the days my friend. Var det någon mer än jag som knackade maskinkod med POKE- och DATA-rader. Tanken ger perspektiv åt ens gnäll över XCode!:)

Vänligen, Ylan

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-11-25 19:10
Ursprungligen av Ylan:

ZX Spectrum 48k.

Oh så lyxigt! Min ZX-80 kom med 1K RAM som skulle räcka till "OS", bildminne och BASIC-programmet man körde. Jag minns att någon hade lyckats få in ett program som spelade schack! :eek:

1
Bevaka tråden