Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Ostabil MBP c2d

Tråden skapades och har fått 4 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Har nu haft min MBP c2d i en vecka. Allt är frid och fröjd. Förutom: Den hänger sig och har sig hela tiden.

Jag tror att det heter kernel-panic (?) när skärmen "tonas ner till en grå/brun färg" och det kommer fram ett felmeddelade på 4 olika språk (engelska, spanska, tyska och japanska?). Och det enda man kan göra är att hålla nere startknappen så att datorn får starta om. Detta inträffar flera gånger per dag. När det väl har inträffat så brukar det hända flera gånger efter varandra, efter varje omstart. Ibland kommer jag inte ens in i OS X. Utav någon konstig anledning så brukar det bli bättre om man låter datorn "vila" en timme eller så, innan man använder den igen. Denna anledning gjorde så jag började misstänka värmen i datorn. Men då borde datorn hänga sig helt istället, eller? Dessutom ligger den alltid runt 60-65°c, så det bör inte bero på det. Någon ytterligare hårdvara har jag inte heller stoppat i den, den är helt "nyuppackad ur kartongen" så att säga. Inga märkvärdiga program är installerade heller, te x. Adobe cs2, audium, WoW.

Förutom dessa hängningar som jag, som sagt, tror kallas för kernel-panic, så krashar program till höger och vänster titt som tätt, och lämnar efter sig den sedvanliga "skicka rapport till apple"-meddelandet.

Försökte igår installera om OS X, (dock inte formatera) men även under installationen så fick jag kernel-panic (?).

Är det total formatering som gäller? Kommer detta att hjälpa? Är det troligtvis ett mjukvaruproblem eller hänger det på hårdvaran? Känns ju mindre kul att skicka in datorn till Apple, då jag verkligen skulle behöva den över julen, så jag kan arbeta då jag inte är hemma...

  • Medlem
  • 2006-11-24 14:58

Om du har installerat nya minnen själv så kan du försöka ta ut och sätta i dem igen.
Annars vänder du dig givetvis till en serviceverkstad.

  • Oregistrerad
  • 2006-11-24 15:00

Låter som en dålig RAM-sticka tycker jag. Plocka ur ena minnet och kolla om det hjälper, om ej, stoppa i det igen och ta ur den andra.

Som sagt, så har jag inte installerat någon hårdvara i den. Tog den med bara ett 1024 mb minne direkt från apple, då jag tänkte stoppa i ett till, men det köper jag någon annan stans pga. priset som apple tar ut för att stoppa i ett.

Men okej, minnet säger ni... Där jag bor finns det en mac-återförsäljare (Office i Sundsvall), kan dom fixa det då, så jag slipper skicka in den till apple? Känns lite onödigt för bara en minnessticka, då dom på Office borde kunna göra detta över dagen och rentutav ha minnen på lager.

  • Medlem
  • Linköping
  • 2006-11-25 14:57

Testa som sagt att flytta minnen från ena minnesplatsen till den andra. Om det fungerar bättre så så är den andra minnesplatsen troligen trasig och du behöver troligen byta systemkort. Min dator hade det problemet.

1
Bevaka tråden