Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Ljudutgångs-väljare?

Tråden skapades och har fått 7 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag har min iMac stående i sovrummet. Jag har också en tv i detta sovrum.
Nu tänkte jag rationalisera lite och skaffa något tv-kort till imacen och ta bort den lösa tvn.

Då infinner sig problemet att jag från ljudutgången på imacen har en sladd som går till förstärkaren som står bara ett par meter bort, men i ett annat rum. Att den är inkopplad där gör att högtalarna i själva datorn är automatiskt avaktiverade, vilket jag inte vill när jag ska använda den som tv.

Frågan är då om det finns något program eller annat sätt som låter en välja ljudutgång efter behov? Datorhögtalarna när det passar, och skicka ljudet till stereon när det passar.

Jag hittade programmet Detour som verkade vara vad jag letade efter, men det funkade tydligen inte på Intel-macar. Iallafall fick jag inte igång det.

SoundSource från samma företag borde fungera:
http://www.rogueamoeba.com/freebies/

Jag gissar att för att det ska fungera behöver du flera ljudutgångar, tex TV måste vara kopplad via den inbyggda ljud ut (ljudet går via TV:n, inte Mac:en) och stereon via USB ljud ut (dvs kräver en USB ljud ut adapter)?

Ursprungligen av MagnusB:

SoundSource från samma företag borde fungera:
http://www.rogueamoeba.com/freebies/

Jag gissar att för att det ska fungera behöver du flera ljudutgångar, tex TV måste vara kopplad via den inbyggda ljud ut (ljudet går via TV:n, inte Mac:en) och stereon via USB ljud ut (dvs kräver en USB ljud ut adapter)?

Jag vill ju helst slippa köpa extra saker för att få ut ljudet. Utgångarna (datorhögtalarna/ljudutgången) finns ju redan där, så det borde väl inte vara omöjligt.
Men efter att ha letat lite mer så ser det ju inte så ljust ut.

  • Medlem
  • Sollefteå
  • 2006-11-25 10:35

Har du kollat in Airtunes , med tilllägg program som airfoil som kan skicka ljud från olika prgram .

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2008-03-07 00:09

SoundSource från Rouge Amoeba kosta numera ingenting. Prova det.

Fungerade inte för mig, kunde bara välja mellan vad som var inkopplat till datorn.. inte datorns egna högtalare..

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2008-03-07 02:17

Det kanske finns någon inställning som du har missat, enligt hemsidan ska nu nämligen kunna välja mellan både och.

antagligen är det om man har ljudet på ett separat ljudkort, det enda jag kan välja när jag har högtalarna inkopplade i "hörlurskontakten" är just "Hörlurar" i listen.. Går man in på preferences så kommer man till systeminställningarna.. :/

1
Bevaka tråden