Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Ny iMac, uppläggsproblem!!

Tråden skapades och har fått 1 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Göteborg
  • 2006-11-23 20:02

Tjena alla!

Har just fått min nya 20tums iMac. Har köpt den för att arbeta med film mestadels, men just
nu läser jag en 3d utbildning och håller på med 3d Studio Max, vilket är ett rent windowsbaserat
program och jag behöver verkligen hjälp här...

Tänkte köra med bootcamp (antar jag) och partionera en del för windows och en del för tiger, problemet är ju då att jag simultant jobbar mycket med exempelvis photoshop (och det skulle jag gärna köra i tiger), samt att jag vill ha lätt åtkomst för alla filerna fram och tillbaka. Hur ska jag lägga upp detta, är det bäst att ändå köra photoshop i tiger? eller ska jag köra det mesta i windows (vilket uppenbarligen bär mig emot!)

Fårstår det som att man inte kan komma åt filerna som man lagt i tiger (bilder osv) från windows, men tvärt om. Måste man ha dubblakopior av allt material då?

är det någon som jobbar på ett liknande sätt eller någon som har råd och tips är jag mycket tacksam.

En annan fråga i förbifarten är: Om jag kör 3d Studio Max 9 i windows, och det finns stöd för dubbla prossesorer, påverkar det att jag kör det på Mac då?

Flytta gärna tråden om jag lagt den på ett dåligt ställe...

Tack så mycket på förhand
// Jonas Gramming

  • Medlem
  • Helsingborg
  • 2006-11-23 23:24

Ett par enkla tips:

Börja med att ladda ner ett utvärderingsexemplar av Parallells och installera XP där och provkör ditt windowsprogram för att se om det duger performance-mässigt.
Om det funkar så är det då enkelt att dela filer mellan Mac OS och XP via en delad mapp. Plus för att du då har båda miljöerna igång samtidigt och kan växla mellan dom.

Om ditt 3D-program går för segt i Parallells har du bara Bootcamp att välja på och då finns inget bra sätt att dela filer (Du har iofs rätt i att Mac OS kan läsa & skriva till Windows-partitionen, om du har valt Fat32 istf NTFS som filsystem när du installerade XP. Valde du NTFS kan Mac OS bara läsa där(!))
Kör du Bootcamp är det enklast att använda en extern hårddisk (USB eller FW) formatterad i Fat32, den kan då nås från båda miljöerna.

Lycka till!

1
Bevaka tråden