Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Eventuellt inköp av Macmini.

Tråden skapades och har fått 5 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Malmö
  • 2006-11-23 17:21

Hej!

Får väll börja med att säga att jag är nybörjare o därför väldigt novis på Mac överhuvudtaget.

Sen till det andra.

Har försökt hitta en lösning till ett mediacenter där hemma eller vad man kan kalla HTPC...Men har såklart inte hittat någon bra. Så en dag så skickade en kompis länk till Macmini o jag blev kär. Så nu har jag en hel del frågor som jag hade hoppats att ni hade kunnat hjälpa mig med. Jag har försökt söka lite här men det e svårt att få reda på precis det jag vill ha reda på samtidigt som det e rätt många frågor.

Kan väll berätta att jag hade tänkt mig 1.83 Ghz macminin, 2 GB minne, 160 GB HDD och det trådlösa tangentbordet o musen.

1. Hur funkar Fronrow med iTunes? Om jag har förstått det rätt så kör man allt i iTunes och sen mer eller mindre bara spelar upp det i Frontrow.

2. Fungerar kontrollen som man får till bara i Frontrow eller kan man styra även annat på macen med den.

3. Har förstått att en del har lite problem att få Frontrow att spela musiken från iTunes. Är det ett återkommande problem. Det behövs tydligen nån aouktoritetsinställning. Hur svårt är detta för en nybörjare?

4. Kanske lite svårare för er att veta men. Skulle Frontrow fungera på en touchscreen? Alltså genom att trycka på menyer osv. på skärmen.

5. Hur fungerar den optiska/hörlurs -utgången. För mig låter det konstigt att genom en hörlursutgång kan man även få optiskt ljud. 5.1 eller kanske till och med 7.1?

6. Har läst att en del verkar ha uppgraderat sina vanliga datorer till Core 2 Duo... Skuille inte detta kunna göras på en macmini också redan nu? Vad är isåfall kostnad för sånt hära?

7. Hur bra är DVDn? Är den regionsfri eller det handlar om programvaran som man använder till att spela upp t.ex. Frontrow

8. Har sätt att en del betonar macmini med "intel macmini". Finns det någon annan?

9. Kan Frontrow spela upp annat än bara quicktime .mov filer? eller kan det vara problem med vanliga .mpg, .avi etc...?

Jag vet att det blev många frågor och man är ny här på forumet. Kanske inte den bästa blandningen . Men jag hoppas såklart på att få så mycket som möjligt besvarat. Och ger även er chansen att kunna omvända en klassisk "windows-är-ju-skönare-för-det-kan-man-ju-nu" användare.

Tack på förhand/ MVH Paul

1. Lägg upp dina spår/spellistor i iTunes så poppar det upp i FrontRow.
2. Apple remote funkar till FrontRow, iTunes, Quicktime och DvD spelaren. Vissa andra program som VLC har även en del stöd. Jag rekomenderar att köpa Remote buddy som är en fantastisk liten app. till fjärren. Läs mer om det här http://www.iospirit.com
3. Har inte stött på några problem här.
4. Vet inte.
5. Ljud utången är en kombinerad optisk/analog utgång detsamma som på många bärbara pc datorer. Med en optisk kabel kan du plocka ut digitalt ljud ur din mini. Problemet med Apple är att Quicktime inte kan spela 5.1 dolby digital, det är måga som väntar på detta och det kommer förhoppningsvis ganska snart. FrontRow använder sig av Quicktime när den spelar upp filmer så se till att du har codecar till quicktime så fixar det dom en hel del filmformat. Läs mer om detta här http://perian.org/
VLC kan däremot spela 5.1 dolby digital.
6. Har hört att det ska fungera men har ingen riktig koll.
7. Den är regionskodad du har bara 5 ggr på dig att ändra sen är du fast. I dagsläget måste du köpa en ny dvd brännare om du ska kunna göra den regions fri. Byta ut den befintliga till en Pioneer eller köpa en extern.
8. Äldre minis hade g4 proppar dom nya är alla intel.
9. Se 5 och läs noga på http://perian.org/
Hoppas detta hjälper dig på vägen.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2006-11-23 18:44

Tack så mycket. Mycket bra information.

Men en följdfråga om ljudet.... quicktime klarar inte 5.1 men hur e det när man spelar DVD filmer då? går det via quicktime då eller?

Är inte riktigt säker, är på jobb och kan inte kolla det nu. I värsta fall kan man ju alltid köra dvd filmerna i VLC. Om du använder dig av remote buddy kommer du märka att FrontRow inte längre är så viktigt. Du kan sitta med Fjärren och browsa dig runt och starta filer med vilka program du vill. Kolla in filmerna på hemsidan så får du en hum om hur det fungerar.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2006-11-23 21:25

Ok. Tackar så mycket för alla svar. Fler får gärna tillföra nått om ni har nått som är värt att veta.

Trevligt forum. Här får man ju svar för en gångs skull. Kommer nog återkomma fler gånger om jag inhandlar den lille krabbaten.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2006-11-24 00:12

DVD-filmer spelar man upp med DVD-spelaren och inte i Quicktime-uppspelaren. Enligt vad jag vet så ska den klara av AC3, vilket är 5.1 ljud. Saxat från Apples hemsida:
"Apple DVD players can play DVD-Video disks — including the latest hit movies, classics and educational titles — with a great picture and full stereo sound. If you have a surround-sound system, you can even hear six-channel AC3 sound."

1
Bevaka tråden