Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Mac+XP en kärlekshistoria

Tråden skapades och har fått 16 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hejhallå!

Jag har inte postat på 99mac på evigheter men jag måste bara dela med mig av mina första dagar med en MacBook Pro med XP på.

Har länge suktat efter en Powerbook/MacBook Pro och OS X men har alltid låsts vid PC pga. att jag måste kunna köra Windows webserver och sql-databas + diverse andra windowsprogram. Bootcamp är ju självklart en lösning som fungerar förträffligt men det skulle bara sluta med att jag aldrig skulle orka boota upp OS X. Och det är ju skam.

Men nu tyckte jag att Parallels kändes moget och slog till på en MacBook för några dagar sedan. Och jag måste bara säga WOW! Det funkar helt sjukt bra. Över förväntan. Jag troode det skulle bli lite pilligt att använda deras shared folder för att dela filer men det funkar lika bra att mappa upp en utdelad mapp från Windows. Man kan t.o.m surfa till IIS:en från OS X!

Parallels + Virtue Desktop = Kärlek!

Var tvungen att komponera en videosnutt som visar hur smidigt det funkar. Surfa in på http://www.rewind.se/MacXP.mov för att kolla.

Ni som tvivlar. Slå till!

Ha det!
/Andreas

Kan säga att det är lika smidigt med Linux också..

och...lite utanför ämnet men vad använde du för att fixa filmen? Försöker göra likadant på min iMac med snapz pro, men får inte samma klara bildkvalitet (om jag då inte har filmen i 1680x1050) om jag minskar storleken..

Ursprungligen av Desolator:

Kan säga att det är lika smidigt med Linux också..

och...lite utanför ämnet men vad använde du för att fixa filmen? Försöker göra likadant på min iMac med snapz pro, men får inte samma klara bildkvalitet (om jag då inte har filmen i 1680x1050) om jag minskar storleken..

Jag körde också med snapz pro

/andreas

  • Oregistrerad
  • 2006-11-24 11:37
Ursprungligen av Desolator:

Kan säga att det är lika smidigt med Linux också..

och...lite utanför ämnet men vad använde du för att fixa filmen? Försöker göra likadant på min iMac med snapz pro, men får inte samma klara bildkvalitet (om jag då inte har filmen i 1680x1050) om jag minskar storleken..

Bildkvaliteten beror mycket på vilken kompressor och bilder per sekund du väljer. "Sorensons Video 3" är mycket bra att använda då PC och Mac användare kan spela upp utan problem och filerna blir alldeles lagom skarpa och fina och bra i storleken.

Snyggt! Kör du MB Pro el Macbook? Vilken konfig?

Ursprungligen av Stefan Johansson:

Snyggt! Kör du MB Pro el Macbook? Vilken konfig?

Jag kör en MB Pro Core2Duo 2.16ghz med 2gig ram.

När man kör med parallels, har man då redan installerat mac os x och win xp på olika partioner? eller kan man installera os x sen använda typ vmware och installera xp på en image?

Ursprungligen av Emanuel L:

När man kör med parallels, har man då redan installerat mac os x och win xp på olika partioner? eller kan man installera os x sen använda typ vmware och installera xp på en image?

Du installerar XP med hjälp av Parallels medans du kör OS X.

Ursprungligen av deisan:

Du installerar XP med hjälp av Parallels medans du kör OS X.

tackar...

  • Oregistrerad
  • 2006-11-23 19:16
Ursprungligen av deisan:

Parallels + Virtue Desktop = Kärlek!

Var tvungen att komponera en videosnutt som visar hur smidigt det funkar. Surfa in på http://www.rewind.se/MacXP.mov för att kolla.

Ni som tvivlar. Slå till!

Ha det!
/Andreas

Hej Andreas, tack för cool film. Sitter och läskas över den oerhört coola icon/bakgrunds uppsättningen du har. Finns den att ladda ner?! Eller kanske det är någon privat historia?!

Ursprungligen av Rytterfalk:

Hej Andreas, tack för cool film. Sitter och läskas över den oerhört coola icon/bakgrunds uppsättningen du har. Finns den att ladda ner?! Eller kanske det är någon privat historia?!

Hej!

Både ikoner och bakgrunder finns på http://www.pixelgirlpresents.com

Mvh Andreas

  • Oregistrerad
  • 2006-11-24 11:27
Ursprungligen av deisan:

Hej!

Både ikoner och bakgrunder finns på http://www.pixelgirlpresents.com

Mvh Andreas

Tack!

Tog ett bra tag att hitta den du hade, men det gick. Surt svårt med ikonerna dock. hehe.. Vill ju ha samma. Kanske en dag så är jag lika cool trots att jag sitter med en simpel Powerbook G4.

Hur skulle du säga att övriga applikationer fungerar med Parallels? Tänkte mest på Illustrator som inte fungerar speciellt bra med rosetta emuleringen på min mbp cd2 iaf.. så fort det börjar bli en del banor att handskas med blir det nästintill ohållbart :/

Ursprungligen av herr åhman:

Hur skulle du säga att övriga applikationer fungerar med Parallels? Tänkte mest på Illustrator som inte fungerar speciellt bra med rosetta emuleringen på min mbp cd2 iaf.. så fort det börjar bli en del banor att handskas med blir det nästintill ohållbart :/

Jag har knappt kört några program förutom SQL & Explorer. Men man kan ju anpassa RAM-tilldelningen till Parallels och jag har läst på annat håll att tex. Illustrator går bra.
/Andreas

  • Medlem
  • Eslöv
  • 2006-11-24 19:07

Tjusigt, var tvungen att fixa det likadant själv. Men har ett litet problem. När man ska dela en mapp mellan osx och win så vet jag inte hur/var jag ska komma åt den mappen i win. Har kollat genom parallels dokumentation men hittar inget om det där.

edit: hittade det nu på onlinedokumentationen. Smidigt sätt att installera parallels tools på. Thumbs up.

Senast redigerat 2006-11-24 19:27
Ursprungligen av baaki:

Tjusigt, var tvungen att fixa det likadant själv. Men har ett litet problem. När man ska dela en mapp mellan osx och win så vet jag inte hur/var jag ska komma åt den mappen i win. Har kollat genom parallels dokumentation men hittar inget om det där.

edit: hittade det nu på onlinedokumentationen. Smidigt sätt att installera parallels tools på. Thumbs up.

Hej Baaki, kan du inte via WinXp bara mappa mac-disken?
Jag har en vanlig PC där jag har mappat till disken i min Mac Mini.
jag tycker det borde vara lika enkelt för dig?

Ursprungligen av Emanuel L:

Hej Baaki, kan du inte via WinXp bara mappa mac-disken?
Jag har en vanlig PC där jag har mappat till disken i min Mac Mini.
jag tycker det borde vara lika enkelt för dig?

Precis. Det går bra att mappa.

/Andreas

1
Bevaka tråden