Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Mjuk, vacker, kvinnlig säljare sökes?

Tråden skapades och har fått 66 svar. Det senaste inlägget skrevs .

http://www.99mac.se/jobb-och-projekt/108105-raettfram-saeljare.html

Ursprungligen av HoldAMac:

Mjuk, vacker, kvinnlig säljare som älskar Mac sökes till new enterprize i mellansverige.

  • Medlem
  • Hemmesdynge
  • 2006-11-22 00:20

Hoppla... Sånt där trodde jag inte fanns längre...

Annonsen verkar raderad. Troligen lika bra.

Varför? Snygga tjejer säljer säkerligen mera när det gäller vissa målgrupper, alltså är det bra för arbetsgivaren och även för den anställde som förstås får provision och tjänar på de resultat man åstadkommer. På samma sätt som i alla andra yrken, så vad är det för värdeläddat i detta? Måste man alltid alltid i det här landet dra fram PK-bössan och vifta med den så fort man hör vissa ord?

Ja, du har nog rätt. Har inte lagt min röst själv än, men det lutar åt att Hagelin är en toffel. Tycker gott HoldAMac kunde ha slängt in ett "Blattar undanbedes" också, för jag vet att i alla fall jag har fördomar mot dem, och det vore väl synd om inte handlarna tog hänsyn till det...

-Off Topic -

Ursprungligen av Taz_1999:

Måste man alltid alltid i det här landet dra fram PK-bössan och vifta med den så fort man hör vissa ord?

Det börjar bli PK att vara anti-PK i detta PK-land. Var hamnar du då?

Ska man generalisera lite så har oftast "snygga" tjejer bättre självförtroende (iaf verkar det så), vilket ger kunden ett bättre intryck. Dessutom så var det ett la en teknikrelaterad affär? Av egen erfarenhet så vet jag att nördiga killar gillar snygga tjejer (vem gör inte det?).

Smart, men även osmart i dessa PK-dagar.

Hur vore "Ful, tuff tjej sökes"? Den som svarar på det tror jag är ännu bättre. Annonsen låter allt lite som "mässprydnad sökes". Det är i alla fall dit tankarna går.

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2006-11-22 21:55

Hmm...undrar vad det är för kompetens man söker här egentligen? Verkar lite skumt om jag får säga min mening som kvinna. Det gick ju inte att läsa länken, men jag antar att annonsen är borttagen.
Om man vänder på steken då:
Hård, snygg, manlig säljare sökes...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-11-22 22:20
Ursprungligen av Picasso:

Hmm...undrar vad det är för kompetens man söker här egentligen? Verkar lite skumt om jag får säga min mening som kvinna. Det gick ju inte att läsa länken, men jag antar att annonsen är borttagen.
Om man vänder på steken då:
Hård, snygg, manlig säljare sökes...

sa du hård och hårig? isf anmäller jag mitt intresse direkt!!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-11-22 23:14
Ursprungligen av Picasso:

Om man vänder på steken då:
Hård, snygg, manlig säljare sökes...

Har jag inga problem med. Jag känner flera människor som jobbar med det dem gör pga deras utseende i första hand. Rätt person till rätt jobb. Sedan vad för typ av jobb är egentligen ganska ointressant tycker jag.
Det är så världen funkar och innerst inne i stort sätt alla människor.

Ursprungligen av acke:

Har jag inga problem med. Jag känner flera människor som jobbar med det dem gör pga deras utseende i första hand. Rätt person till rätt jobb. Sedan vad för typ av jobb är egentligen ganska ointressant tycker jag.
Det är så världen funkar och innerst inne i stort sätt alla människor.

Ja, och det är ju faktiskt rätt krångligt och dyrt att hålla på att handikapanpassa, så rullstolsmiffon får faktiskt fatta att de inte kan jobba hos oss. Och här i verkliga världen är det jävligt besvärligt när brudarna håller på att ta mammaledigt till höger och vänster, så det är bara PK-trams att kräva att de ska kunna få jobb innan 45. Och ärligt talat är det fan så drygt att inte längre kunna snacka lite rejält grabbsnack runt fikabordet, så de kan gott hålla sig hemma efter 45 oxå. För att inte tala om blattarna som sagt...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-11-22 23:39
Ursprungligen av Hagelin:

Ja, och det är ju faktiskt rätt krångligt och dyrt att hålla på att handikapanpassa, så rullstolsmiffon får faktiskt fatta att de inte kan jobba hos oss. Och här i verkliga världen är det jävligt besvärligt när brudarna håller på att ta mammaledigt till höger och vänster, så det är bara PK-trams att kräva att de ska kunna få jobb innan 45. Och ärligt talat är det fan så drygt att inte längre kunna snacka lite rejält grabbsnack runt fikabordet, så de kan gott hålla sig hemma efter 45 oxå. För att inte tala om blattarna som sagt...

Vad håller du på med? Lägger du ord i min mun? Förstår inte folk som direkt när man har en åsikt som de inte håller med om eller förstår börjar överdriva, gå till extremer och börjar hinta rasism.

Ursprungligen av acke:

Vad håller du på med? Lägger du ord i min mun? Förstår inte folk som direkt när man har en åsikt som de inte håller med om eller förstår börjar överdriva, gå till extremer och börjar hinta rasism.

Det är väl ändå inte rasism? Många har fördomar mot invandrare, och då är det ju ganska orimligt att kräva att arbetsgivare ska anställa dem som exempelvis säljare när en svensk snygg flicka troligtvis inte alls skulle ha samma problem. Det är så världen funkar och innerst inne i stort sätt alla människor.

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2006-11-22 22:45

Ja du, tänk om det räckte med dom kriterierna för att få jobbet!
Du får kolla med dom...
*good luck*

  • Medlem
  • Sjöbo
  • 2006-11-22 23:22

Det är politiskt inkorrekt att vara snygg.

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2006-11-22 23:24

Visst! Men det är kanske lite onödigt att precisera just det önskemålet i en annons. Många skulle dra sig för att söka även om man har kompetensen för just det jobbet.

Det hela beror nog på vilken självsäkerhet och mod som kvinnan har som söker jobbet, och det är nog mer det de är ute efter.
En ganska smart annons egentligen...när jag tänker efter

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2006-11-22 23:37

Du skojar nu va?
Jag känner inte dig och kan inte riktigt greppa om du är ironisk nu eller om du verkligen menar det du säger.

Ursprungligen av Picasso:

Du skojar nu va?
Jag känner inte dig och kan inte riktigt greppa om du är ironisk nu eller om du verkligen menar det du säger.

Jag trodde min (något taffliga och en smula för hetska) ironi skulle framgå då det var jag som startade tråden. Men för att vara tydlig: Ja, jag var ironisk.

Det var inte menat som ett påhopp mot dig, Acke, utan var min reaktion mot samtliga "men snygga säljer faktiskt bättre"-inlägg. Ber om ursäkt om det blev personligt.

  • Medlem
  • Helsingborg
  • 2006-11-23 00:33

Öhh...

Vem öht driver ett "enterprize" (obs den amerikanska stavningen med "coolt" z) i mellansverige???
I mellansverige finns väl bara MaX hamburgerkedja och Lantmännen...

Och varför skall en kvinnlig säljare vara "mjuk" ?? (nån man där som känner sig osäker?)

Med hopp om att både ironin och ifrågasättandet lyser igenom mitt enkla "statement"

Ursprungligen av Macsimal:

Vem öht driver ett "enterprize" (obs den amerikanska stavningen med "coolt" z) i mellansverige???
I mellansverige finns väl bara MaX hamburgerkedja och Lantmännen...

Och varför skall en kvinnlig säljare vara "mjuk" ?? (nån man där som känner sig osäker?)

Med hopp om att både ironin och ifrågasättandet lyser igenom mitt enkla "statement"

Ja, annonsens seriositet i övrigt var väl ganska tveksam, inga kontaktuppgifter lämnades ö h t.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-11-22 23:55

Många saker är lika men ändå inte alls lika illa. Man behöver inte utgå ifrån det extrema och worst case som jag sedan plödsligt ska "försvara".
Hur som helst, jag är inte upplagd för detta i kväll. Tack för mig i den här diskussionen.

Ursprungligen av acke:

Många saker är lika men ändå inte alls lika illa. Man behöver inte utgå ifrån det extrema och worst case som jag sedan plödsligt ska "försvara".
Hur som helst, jag är inte upplagd för detta i kväll. Tack för mig i den här diskussionen.

OK, så för dig går någon magisk gräns mellan att det är OK att diskriminera fula gentemot vackra (för så funkar vi), men inte att diskriminera invandrare (för så funkar vi kanske visserligen, men det är hemskt).

Hagelin - kan du förklara var du ser diskrimineringen och hur det hänger ihop för dig då du sammankopplar vackert utseende eftersöks = diskriminering och sedan drar du vidare dina PK-växlar och gör samma saker med handikappade och invandrare? Finns det inga snygga handikappade invandrare i din värld som skulle passa utmärkt för jobbet? I så fall, är det inte egentligen DU som diskriminerar?

Ursprungligen av Taz_1999:

Hagelin - kan du förklara var du ser diskrimineringen och hur det hänger ihop för dig då du sammankopplar vackert utseende eftersöks = diskriminering och sedan drar du vidare dina PK-växlar och gör samma saker med handikappade och invandrare? Finns det inga snygga handikappade invandrare i din värld som skulle passa utmärkt för jobbet? I så fall, är det inte egentligen DU som diskriminerar?

Jag påstår inte att den aktuella annonsen utesluter invandrare eller handikappade därför att de inte kan vara snygga. Jag påstår däremot att om det är OK att anställa säljare efter utseendekriteriet med motiveringen att utseende faktiskt spelar en viss roll för kunderna så är det rimligtvis OK att ha hänsyn till andra kriterier som faktiskt spelar en viss roll.

Jag gör ett nytt försök. En PC-handlare ska anställa en butikssäljare.

  • Av någon anledning (människans natur, inlärt beteende) så har en stor del av kunderna svårt att hålla isär "jag vill sälja dig en dator" och "jag vill göra bäbisar med dig". Kunderna föredrar därför (medvetet eller omedvetet) att handla av sexuellt attraktiva människor av motsatt kön. Då kundgruppen till stor del består av heterosexuella män så har snygga kvinnor en fördel gentemot fulare kvinnor och alla män. Handlaren annonserar därför efter "mjuk, vacker, kvinnlig säljare sökes".

  • Av någon anledning (människans natur, inlärt beteende) så har en stor del av kunderna lättare att lita människor som ser likadana ut och talar på samma sätt. Kunderna föredrar därför (medvetet eller omedvetet) att handla av människor från samma etniska grupp. Då kundgruppen till stor del består av etniska svenskar så har denna grupp en fördel gentemot invandrare. Handlaren annonserar därför efter "blond och blåögd etniskt svensk säljare sökes".

  • Av någon anledning (människans natur, inlärt beteende) så har en stor del av kunderna svårt att hantera olika fysiska och mentala handikap. Kunderna föredrar därför (medvetet eller omedvetet) att handla av människor som inte ser handikappade ut. Människor som ej sitter i rullstol har därför en fördel gentemot de som gör det. Handlaren annonserar därför efter "fullt frisk icke-rullstolsburen säljare sökes".

Jag kan inte se att fallen logiskt skiljer sig åt, och kan därför inte förstå hur något utav dem kan vara moraliskt acceptabelt, men inte de andra. Är det OK att anställa vackra kvinnor för att de säljer bättre så är det OK att diskriminera invandrare.

edit, kompletering:
Jag har dessutom svårt att se på vilken grund man kan inordna exemplen i en skala där det ena skulle vara värre än det andra, såsom Acke påstod i sin kommentar att etnisk diskriminering skulle vara mer "extremt" och "worst case".

Senast redigerat 2006-11-23 09:57

Det låter lite som annonsören förväxlar sin yrkesroll och sitt privatliv. Det må vara att skönhet är viktigare än kompetens för somliga privatpersoner, men för yrkeslivet är det knappast något framgångsrecept.

Hur många av er skulle, om ni låg på operationsbordet för en livsavgörande operation, föredra en snygg, men inkompetent, kirurg framför en kompetent, men hiskeligt ful kirurg?

Som annonsen är utformad så låter den som en blandning mellan kontaktannons och jobbannons, och blir därför mindre lyckad, som vare sig det ena eller andra

  • Medlem
  • Sjöbo
  • 2006-11-23 09:02
Ursprungligen av Richard Rönnbäck:

Hur många av er skulle, om ni låg på operationsbordet för en livsavgörande operation, föredra en snygg, men inkompetent, kirurg framför en kompetent, men hiskeligt ful kirurg?

Detta resonemanget gör mig så förbannad! Varför är den snygge kirurgen nödvändigtvis inkompetent, medan den "hiskligt fule" nödvändigtvis måste vara kompetent? Vilka vetenskapliga belägg har du (och resten av Sverige som ständigt kör detta Aftonbladet/dadda-argument) för att fysiskt utseende har någon som helst koppling till kompetens?

Och ful eller snygg enligt vems smak? Och varför kan det aldrig vara något mitt emellan, de flesta människor man ser tycker jag ser "normal bra" ut.

  • Medlem
  • International user
  • 2006-11-23 09:27
Ursprungligen av Snooze:

Detta resonemanget gör mig så förbannad! Varför är den snygge kirurgen nödvändigtvis inkompetent, medan den "hiskligt fule" nödvändigtvis måste vara kompetent? Vilka vetenskapliga belägg har du (och resten av Sverige som ständigt kör detta Aftonbladet/dadda-argument) för att fysiskt utseende har någon som helst koppling till kompetens?

Och ful eller snygg enligt vems smak? Och varför kan det aldrig vara något mitt emellan, de flesta människor man ser tycker jag ser "normal bra" ut.

Det är ingen som har sagt att en vacker människa inte kan vara duktig. Däremot formulerades annonsen så att enbart skönhet efterfrågades. Det stod ingenting om att personen skulle vara en duktig säljare.

I det aktuella fallet antar jag att det är arbetsgivaren som avgör om den sökande är vacker eller inte.

Personligen är jag både duktig och bländande vacker. Det ser ni väl på min avatar

Senast redigerat 2006-11-23 09:38
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-11-23 09:32
Ursprungligen av Snooze:

Detta resonemanget gör mig så förbannad! Varför är den snygge kirurgen nödvändigtvis inkompetent, medan den "hiskligt fule" nödvändigtvis måste vara kompetent? Vilka vetenskapliga belägg har du (och resten av Sverige som ständigt kör detta Aftonbladet/dadda-argument) för att fysiskt utseende har någon som helst koppling till kompetens?

Missade du inte argumentet här? Det var ingen som sa att alla snygga är inkompetenta eller tvärtom. Poängen var väl att utseendet i de allra flesta fall inte spelar någon roll, så varför ta med det i urvalet? Det är väl i första hand kompetensen som ska avgöra?

  • Medlem
  • Sjöbo
  • 2006-11-23 10:58
Ursprungligen av steli:

Missade du inte argumentet här? Det var ingen som sa att alla snygga är inkompetenta eller tvärtom. Poängen var väl att utseendet i de allra flesta fall inte spelar någon roll, så varför ta med det i urvalet? Det är väl i första hand kompetensen som ska avgöra?

Exemplet han bad oss välja bland (duktig men ful läkare, eller snygg men inkompetent läkare) är vad jag svarade på. Och det som retar mig är att det alltid just är denna sorts argument som dyker upp. Det är aldrig någon som vänder på steken; i exemplen är alltid den snygge inkompetent.

Om du läser mina inlägg igen så ser du snart att jag hävdar att skönhet inte har någon som helst koppling till kompetens. Åt _något_ av hållen.

Bevaka tråden