Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Win spel simulator för OSX?

Tråden skapades och har fått 8 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Hedemora
  • 2006-11-21 21:56

Det går ju at få igång de flesta spel för Windows i Linux med Wine och Cedega.
Men det brukar alltid krångla, och det funkar alltid bäst i Win.

Hur är det i OSX?

Vill hellst slippa Win på Macbooken som förhoppningsvis kommer imorrn.

Spelen jag spelar (just nu) är CS:s Battlefield 2 och Elderscrolls 4 Ovlivion.

Jag spelar så pass lite så att Windows inte känns direkt nödvändigt.

Jag har också letat efter ett sådant alternativ, men mest för att jag vill få tillgång till att testa webbsidor i Internet Explorer. Det känns verkligen inte som det är bra för datorn att installera Windows, så det håller jag mig borta från. Inget skräp i mina Macar tack!

Wine finns till OS X, men är nog i ett för tidigt stadium för att kunna köra avancerade applikationer som Windows-spel (som dessutom oftast kräver DirectX). Läs mer här bl a http://darwine.opendarwin.org/

När vi pratar så pass krävande spel som du tar upp så finns det inga andra alternativ än att installera Windows genom Boot Camp.

  • Medlem
  • Umeå
  • 2006-11-22 09:15
Ursprungligen av Christofer:

När vi pratar så pass krävande spel som du tar upp så finns det inga andra alternativ än att installera Windows genom Boot Camp.

Håller med föregående talare.
Dessa spel kräver en riktigt kraftfull dator, även i Windowsmiljö.
Att köra dessa i en virtuell miljö kommer inte att fungera bra, speciellt inte i en MacBook.

  • Medlem
  • Hedemora
  • 2006-11-22 09:19

Ok. Då får man lägga in Windows...
Aja, det tar ju i allafall inte så mycket utrymme...

Wine i Linux har numer stöd för directX och många spear HL2 och CS:s genom det. Så det funkar.

Men men. Windows är såklart bäst på att köra Windows applikationer...

Oj, nu när zMac påpekade att det var en MacBook det handlar om (missade det från första inlägget) så kan jag tillägga att prestandan kommer bli låg även med Boot Camp. Det integrerade grafikkortet i MacBooken är svagt och inte lämpat för grafikintensiva spel. Du kan alltid prova och se, men bered dig på att det inte kommer flyta så bra.

För spel är MacBook Pro bättre lämpad då den har ett riktigt grafikkort.

  • Medlem
  • Hedemora
  • 2006-11-22 10:15

Missade att säga det.
Men det är en Pro jag beställt.

Då ska det inte vara några problem

Jag hittade det du letar efter, men jag vet inte om dina spel funkar med det, jag har bara hunnit testa Counter Strike - Condition Zero. CrossOver heter programmet i a fall. Jag skrev om det här och där är länkar till andra trådar i samma ämne också.

1
Bevaka tråden