Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Kan man påverka hur iPhoto sorterar i mappar?

Tråden skapades och har fått 13 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2006-10-08 16:55

Jag har bytt till senaste iPhoto och det har konverterat alla mina bilder för att passa det nya, det innebär bland annat att alla bilder flyttades ur sina mappar, att det nu finns en mapp för Modified och att Originals läggs i en mapp, väldigt jobbigt när man ska rensa ibland bilderna eller leta upp bilder för att skicka till ngn till exempel.

I Jaguar Iphoto sorterades bilderna efter datum, vilket ar väldigt behändigt, nu plötsligt sorteras de efter rulle vilket är helt ointressant.

Kan man få iPhoto att sluta med det?

  • Oregistrerad
  • 2006-10-19 09:45

Är det ingen som vet:'(
Har man några tusen bilder blir det riktigt jobbigt att leta bland alla ruggiga rullar...

Alltså... hmm. Problemet är kanske att du inte fått oss att förstå problemet. Så är det med jag i alla fall
Om du ska söka rätt på en bild, varför använder du inte iPhoto för att göra det? Hitta bilden där, högerklicka och välj "Show file". Har du manipulerat bilden i iPhoto så kan du högerklicka o välja "Show original" också. Då hittar du båda bilderna...

Du kan välja hur du vill att de ska sorteras. Jag har ett engelskt system och där hittar man hur det ska sorteras under View > Sort Photos > Välj hur du vill sortera.

Vill du skicka till någon:
Hitta bilden i iPhoto och välj sedan File > Export eller Share > Vad du nu vill göra.

För att snabbare hitta dina bilder kan du tagga dem med nyckelord, ge albumen vettiga namn och beskrivningar, ge dem betyg (1-5) och/eller sortera dem i album.

Har du gett dina bilder och rullar bra nyckelord så kan "Smarta album" användas på ett kraftfullt sätt för att automatiskt få album med bara 5-stärniga bilder, album med ett visst nyckelord (tex bilder på mig, bilder med bilar, etc), album på bara nyårsfester, etc.

Lycka till!

  • Oregistrerad
  • 2006-10-19 13:22

Mitt problem är ju när jag vill använda andra program för att hantera bilder jag har importerat med iPhoto och då är jag isf tvungen att först leta i iPhoto istället för att som tidigare leta på datum i själva mappen på hårddisken...

Tack för bra tips men innan hade jag dem på hårddisken enligt datum o inte enligt påhittade rullar, hade hoppats på att man skulle kunna få välja.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-10-19 13:54
Ursprungligen av CEB:

Mitt problem är ju när jag vill använda andra program för att hantera bilder jag har importerat med iPhoto

Som t.ex. vilka program?
Kan du inte bara dra fotot från iPhoto till programmet eller programmets ikon?

Jag tycker inte att man ska gå in och rota i iPhotos mappar på hårddisken...

Ursprungligen av CEB:

och då är jag isf tvungen att först leta i iPhoto istället för att som tidigare leta på datum i själva mappen på hårddisken...

Tack för bra tips men innan hade jag dem på hårddisken enligt datum o inte enligt påhittade rullar, hade hoppats på att man skulle kunna få välja.

Du kan söka på foton efter datum i iPhoto.
Klicka på kalenderikonen längst ner till vänster (tredje ikonen).
Klicka på årtal och datum.
Nu ser du alla foton tagna denna månad.
För finare upplösning klickar du på triangeln.
För att nollställa sökning, klicka på krysset.

Dra de foton du hittar till de program du vill använda.

Du bör INTE rota i iPhotos mappar.

Ursprungligen av CEB:

I Jaguar Iphoto sorterades bilderna efter datum, vilket ar väldigt behändigt, nu plötsligt sorteras de efter rulle vilket är helt ointressant.

Det har inget med Jaguar att göra. Det har att göra med skillnaden mellan iPhoto 5 och iPhoto 6.

Ursprungligen av CEB:

Kan man få iPhoto att sluta med det?

Tyvärr inte, så vitt jag vet. Grundregeln är att man inte ska peta i filstrukturen själv utan att gå genom iPhoto precis som pesc skrev. Men den förra strukturen var ändå klockren för den sorterade upp allting i datum. Jag kan inte förstå varför det var så många som klagade på det före iPhoto 6 (men det var många), det är ju det enda hållbara sättet att strukturera det.

Jag kan delvis förstå det om man vill ordna bilder som man sedan tidigare har strukturerat på annat sätt på hårddisken, men om man som jag bara plockar bilderna från kameran så är det enda som spelar roll vilken dag jag tog korten. Uppdelningen i filmrullar kunde inte vara mer värdelös.

Jag jobbar aldrig med filmrullar, ibland kan man vara på en lång resa och importera massor av bilder samtidigt, ibland har man inte tömt kameran på flera månader och ibland tömmer man den efter en enda bild. Så finessen med filmrullar har inget att göra med hur jag delar upp bilderna. Gruppering av bilder gör man ju genom album i iPhoto (t.ex. Eriks svensexa, shoppingweekend i Stockholm, Åsas 50-årskalas osv osv).

Om nån känner till ett sätt att få iPhoto 6 att ordna bilderna som iPhoto 5 gjorde så skulle jag vara tacksam, men jag misstänker att det är omöjligt.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-11-21 22:23

Du behöver inte leta upp filen på hårddisken för att skicka den. Dra bara ut den från iPhoto så får du en kopia.
När jag väl tagit steget från att sortera "DOS-style" i kataloger efter år/månad/datum till att söka bilder mha nyckelord så finns det inte en chans att jag skulle ha det på något annat sätt. Hur den tekniska lagringen ser ut är ointressant.

Ursprungligen av oskard:

Du behöver inte leta upp filen på hårddisken för att skicka den. Dra bara ut den från iPhoto så får du en kopia.
När jag väl tagit steget från att sortera "DOS-style" i kataloger efter år/månad/datum till att söka bilder mha nyckelord så finns det inte en chans att jag skulle ha det på något annat sätt. Hur den tekniska lagringen ser ut är ointressant.

Jo, jag vet att det är så man ska tänka, jag skrev ju själv om det. Men ibland vill man bara snabbt komma åt en fil och slippa dra igång iPhoto (vilket kan ta *lång* tid) och då är det smidigt med en lättnavigerad filstruktur. Det kan bli väldigt ineffektivt att tvingas använda iPhoto varje gång.

Den dagen andra program och självaste Finder kan navigera i iPhotos gränssnitt (ungefär som t.ex. iMovie kan göra) så blir det en annan femma. Men vi är inte där idag.

Jag gillar förövrigt att iPhoto 6 gjorde en smartare uppdelning på original och modifierade filer (nu görs det redan i rooten av iPhotos biblioteksmapp, förut var det längst ner i strukturen), så allt är inte dåligt. Det är bara fokuseringen på filmrullar som är kass, för den blir inte kronologisk.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-11-21 23:01

Om du bara använder iPhoto för att kunna importera bilder och inte för att du tänker bläddra och organisera i det programmet, passar nog Bildinsamling dig bättre - det finns i programmappen.

Ang sorteringsdiskussionen: Datumordningen tycker jag däremot var helt idiotisk. I alla fall att det skapades en mapp för varje dag - oftast var det bara en bild i varje mapp då och att leta i den strukturen var fullständigt omöjligt. Filmrullar är dock inte heller ett bra alternativ, håller jag med om. Det bästa hade varit om iPhoto sorterade bilderna i verkligheten på samma sätt som man sorterar dem i iPhoto-bibliotekt. Dvs en mapp motsvarar ett album. Ungefär så här fungerar det ju i de professionella programmen (tex PhotoMechanic eller Adobe Bridge).
Att den egentliga katalogstrukturen på hårddisken ser helt annorlunda ut än det man mödosamt organiserar och ser, för bara med sig problem. När datorn kraschar, när iPhoto kraschar eller om man helt enkelt ska flytta med sig alla sina bilder någonstans - då blir det plötsligt omöjligt att hitta om man inte manuellt har antecknat noga när man tog alla bilder. Att all min noggranna organisation finns lagrad i en enda liten XML-fil som lätt kan förstöras eller raderas, är väldigt osäkert och osmart. Därför har jag sorterat alla mina bilder manuellt i mappar först, innan jag importerar dem i iPhoto enligt exakt samma sortering. Samma för iTunes.

Fast så anser jag också att man alltid bör kunna välja - i klassiska Mac OS fanns det alltid massor med valmöjligheter ... Hade iPhoto gjorts på den tiden lovar jag att man redan i version 2 hade kunnat välja mellan att sortera efter datum, filmrulle, album, manuellt, etc.

  • Oregistrerad
  • 2006-11-22 09:09

Jag har nu tagit den långa vägen runt och flyttat alla bilder från samma månad till samma rulle och döpt om alla rullar efter år och månad, då ändrar sig också sorteringen för själva filerna och det blir lättare att hitta i mapparna. Sen får man bara komma ihåg att döpa rullarna rätt när man importerar.

Jag tycker att det är synd att iPhoto inte ger en själv möjlighet att välja hur man vill sortera. Att man sen inte ska gå in och rota i mapparna är för mig ett skämt, alltså inte rekommendationen utan att det är så, ska man inte få välja själv med sin egna bilder:eek: Det känns inte helt modernt.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-11-22 09:33

Du kan kryssa ur att iPhoto ska sortera bilderna automatiskt - det är valmöjligheten man har.
Sen finns det säkert ett annat program som kan sortera bilder automatiskt i datumordning.
Bildinsamling kanske till och med kan det.

  • Oregistrerad
  • 2006-11-22 09:44

Jag kunde inte välja det när jag skulle öppna iPhoto första gången, då krävde iPhoto att få uppdatera biblioteket innan programmet gick att öppna och sedan var skadan skedd. Men det är ju alltid ngt att det går att välja nånting för framtiden...:rolleyes:

Jag förstår inte allas kritik mot filmrullar. De är ju lysande. Jobbade tidigare via album, men tycker att filmrullarna är mycket smidigare. Det går dessutom fortfarande att sortera på ett rent datumformat, om man så önskar. Visst, filmrullar behöver oxå underhållas. Man måste döpa rullarna, och sorterar in resp fotoserie i rätt rulle. Om vi tex bygger ett hus och tar lite byggbilder lite då och då, läggs dessa byggbilder i en och samma filmrulle, oberoende av tidpunkt. Vill man se senaste månadens bilder, sorterar man biblioteket på datum.

Ett tag trodde jag att albumen behövdes för att kunna göra bildspel, men det går även att göra direkt på en filmrulle.

1
Bevaka tråden