Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Optisk ljudkabel blockerar ljudkontrollen

Tråden skapades och har fått 23 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

hej har en imac g5 2,1 Ghz och när jag kopplar in min optiska ljud kabel i förstärkare så kan jag inte längre höja och sänka volymen på datorn.
varför?=)

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2006-04-18 14:31

För att det är lågnivåsignal du skickar ut. Du ändrar ju volymen på förstärkaren.

men om jag bara har en effektförstärkare utan volympot, hur ska jag då reglera volymen?
Om jag använder mig av frontrow så går det inte att reglera datorns volym, finns det inget sätt man kan göra det?

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2006-04-18 14:49

Då måste du ha en förförstärkare som reglerar signalen till slutsteget. Se datorn som en CD-spelare när du kör digitalt ljud ut. Den skickar blint ut signalen precis som den är.

Jag tror inte du kan påverka den digitala porten från datorn.

men varför kan man ändra volymen i itunes men inte datorns volym, borde inte itunes volym också vara låst?

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2006-04-18 15:24

Så du kan ändra volymen mha iTunes volymkontroll men inte med datorns?

ja jag kan ändra i itunes men inte huvud volymen i datorn....

Jag sitter med samma problem nu och är måttligt arg över detta, har gömt undan förstärkaren och vill ju självklart kunna styra volymen på datorn med fjärrkontrollen till iMacen när jag kör frontrow. Det måste ju finnas ett sätt annars är det ju SKIT rent ut sagt! imed att man kan sänka volymen i Itunes så måste det ju finnas ett sätt? snälla hjälp uppskattas snabbt

// EMil

  • Oregistrerad
  • 2006-08-28 09:12

Analog signal istället?

Kör man med lågnivåsignal så gör man...

Och att det går att sänka volymen i itunes är väl inte så konstigt. Man "sänker volymen till huvudljudet". Alltså sänker signalen från itunes till utsignalen. Men utsignalen är som den är en lågnivåsignal.

/pelle

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-08-28 13:13

Digitalt ut ska inte påverkas i datorn, det är så det SKA vara - det är inte "skit" - det är helt rätt. Att du i program i datorn kan ändra volymen är bara deras volym internt i datorn innan output till stärkaren. En förmix eller vad man vill kalla det. Möjligen kan du hitta ett program som justerar din volym innan det skickas ut till förstärkaren digitalt men det känner jag inte till och är i sammanhanget fel att göra.

Jag har gått över till digitalt ut också och styr då allt från förstärkaren.

Lösningen är att köra analogt.

Som någon sa tidigare så kan du inte styra volymen på din DVD-spelare eller din CD-spelare heller på annat sätt än genom förstärkaren.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-11-21 19:57

Jag tycker att det är konstigt! Kollar aldrig på film genom front row men ta tex det faktum att det ringer på telefonen och då vill jag sänka volymen. Det går ju inte. Jag har ju händerna på tangentbordet så det skulle iaf gå och stänga av ljudet med ljud på/av. Men inte ens det går ju. Jag vill ju ha den exta kavlité boosten det optiska ger. Men vill inte fippla fram fjärren varje gång. Sen har jag inte alltid kontroll över fjärren då vi har en mulit som även styr tv´n. Och sitter jag i arbetsrummet och lyssnar på musik och hon i vardagsrummet och det ringer så är det bara att dra ut kontakten, Riskera att spräcka högtalarna och sen sänka ljudet! Dåligt är mitt enda ord!

Ni som tycker detta är ett problem, kör analogt eller köp en volymkontroll. Ni kommer antagligen inte höra nån skillnad på ljudet när ni kör analogt i vilket fall. Hö hö.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-11-22 15:58

Jag hör en stor skillnad ifrån analogt till digitalt.

Thats for sure!

Ursprungligen av atomlab:

Jag hör en stor skillnad ifrån analogt till digitalt.

Thats for sure!

Optiska utgången kallas vanligen för line-out och enligt standard skall line-out linjer inte gå att ändra volymen, utan förstärkaren har hand om den biten. Det tror jag är för att bibehålla ljudkvalitén så länge som möjligt genom kedjan. Produkter som Logitech® Z-5500 Digital och likvärdiga med optisk ljudingång har inbyggd volymkontroll. Fungerar riktigt smidigt.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-11-23 14:08
Ursprungligen av The Real Viking:

Produkter som Logitech® Z-5500 Digital och likvärdiga med optisk ljudingång har inbyggd volymkontroll. Fungerar riktigt smidigt.

Går den att styra ifrån volym knappen på tangentbordet? För mig är det skit samma att kunna sänka eller höja ljudet! Men man borde ju kunna stänga av det helt eller inte!

En miss är det hur som helst!

En miss? Det är så det ska funka. Skickar man en lågnivåsignal så gör man. Punkt. Jag tycker det är bra att man följer specifikationer och inte hittar på egna "ful"lösningar på allt. *host*Microsoft*host*

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-11-23 15:58

Men nu handlar det ju inte om att ändra signalen som man gör med hjälp utav volym + alt -. Utan det jag tycker är att man iaf borde kunna stänga av ljudet helt och hållet med hjälp utav den förtryckta och programerad knappen på apples skrivbord. Varför borde man inte kunna göra det? Då sänker jag ju inte ljudet någonstans utan stänger av det helt och hållet!

Kontrings fråga. Kan man programera om knappen på tangentbordet så att när jag sänker ljudet så sänks det i iTunes istället för main ljudet?

Ursprungligen av atomlab:

Men nu handlar det ju inte om att ändra signalen som man gör med hjälp utav volym + alt -. Utan det jag tycker är att man iaf borde kunna stänga av ljudet helt och hållet med hjälp utav den förtryckta och programerad knappen på apples skrivbord. Varför borde man inte kunna göra det? Då sänker jag ju inte ljudet någonstans utan stänger av det helt och hållet!

Kontrings fråga. Kan man programera om knappen på tangentbordet så att när jag sänker ljudet så sänks det i iTunes istället för main ljudet?

Det hade varit kul om man hade kunnat ändra volymen genom att använda knapparna vore om man kunde skicka styrkommandon till förstärkaren via optiska ledningarna och förstärkaren avkodar signarlerna och ändrar volymen. Då bryter man inte heller line-out standarden. Men det finns tyvärr ingen sådan standard. Men med de avancerade högtalarna finns ju reglaget alldeles i närheten av tangentbordet iallafall...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-11-26 21:45
Ursprungligen av The Real Viking:

. Men med de avancerade högtalarna finns ju reglaget alldeles i närheten av tangentbordet iallafall...

Mina högtalare sitter i samma rum iallefall. Men förstärkaren är i ett annat rum. Så den kommer jag inte åt de närmaste 15 meterna!

Men nu har jag skaffat bluephone elite och icontroller så jag klarar mig ett tag! Dock är det synd att man har 3 knappar så tangentbordet som är obrukbara!

Jag kan stänga av ljudet med mute-knappen på tangentbordet (men inte höja eller sänka) när jag kör optiskt. Det är fler än en gång jag startat om datorn för att jag i mörkret kommit åt mute när jag siktat på eject för att ta ut en skiva...

Lite fult är att när man trycker på mute-knappen så måste man sedan trycka på antingen volym upp eller volym ner för att få tillbaka ljudet... man kan inte trycka på mute en gång till. Jag är helt säker på att det gick i mac os < 10.4.8 men jag kan ha fel...

Ursprungligen av gusax840:

Jag kan stänga av ljudet med mute-knappen på tangentbordet (men inte höja eller sänka) när jag kör optiskt. Det är fler än en gång jag startat om datorn för att jag i mörkret kommit åt mute när jag siktat på eject för att ta ut en skiva...

Lite fult är att när man trycker på mute-knappen så måste man sedan trycka på antingen volym upp eller volym ner för att få tillbaka ljudet... man kan inte trycka på mute en gång till. Jag är helt säker på att det gick i mac os < 10.4.8 men jag kan ha fel...

Jag håller med om att det är fult att man inte kan få ljudet genom att trycka på mute knappen efter ha tystat ljudet med mute knappen. Det måste nog röra sig om en bugg.

  • Medlem
  • Jönköping
  • 2006-11-26 15:43
Ursprungligen av The Real Viking:

Jag håller med om att det är fult att man inte kan få ljudet genom att trycka på mute knappen efter ha tystat ljudet med mute knappen. Det måste nog röra sig om en bugg.

Nu vet jag inte vad ni sitter med för prylar.
Jag har en iMac 24", använder medföljande tangentbord.
När jag mute'ar ljudet med knappen på tangentbordet så använder jag samma knapp för att unmute'a. Funkar utomordentligt.

Låter väldigt konstigt att det inte skulle fungera för er.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-11-26 21:44

Jag har en iMac 24" med bt tangentbord och bt mus. Och för mig händer då inget när jag trycker på mute knappen. Får bara ett medelande som säger att jag inte kan genomföra det jag vill

Det hänger ju med en fjärrkontroll, prova använda den. Jag har en mb2 och en hifi med toslink och de funkar utmärkt tillsammans förutsatt att man märker och använder de fjärrkontroller som hänger med gratis i kartongerna. Dessutom blir ljudkvaliten när man använder tex garageband eller logic gaaaalet bra med optisk kabel. Its nice.

1
Bevaka tråden