Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Ibook-batteriet smällde...

Tråden skapades och har fått 13 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jodå, så har det hänt. Tidigare idag så hördes plötsligt ett ljudligt "knak-pang" från mitt batteri(har en ibook 12-tum ca ett år gammal). Snabbt som attan stängde jag av datorn och tog ur batteriet. Vid en lite närmare kontroll av batteriet så hördes ett fräsande ljud och lite "vätska" kunde anas under plasten...
Kort sagt, det där batteriet åkte ut fortare än kvickt och datorn är nu stationär.

Som tur är så upptäckte jag att mitt batteri omfattades av Apples utbytesprogram, så ett nytt batteri blev snabbt beställt därifrån.

Frågan är egentligen om det är något mer jag bör göra? Ska jag kontakta apple, eller "räcker" det med att jag får ett nytt batteri?

Egentligen är jag glad att det inte blev värre. Tänk om batteriet hade exploderat ordentligt...

/Johannes

Anmäl det till Apple om du senare skulle märka att smällen gjort något med datorn.

Kontakta Apple och säg att batteriet har smällt. Förutom att du möjligen kan få någon form av ersättning från dem så kommer batteriet att kunna tas om hand bättre. Ytterst få batterier har smällt. De som man skickar tillbaka i utbytesprogrammen är batterier som inte har smällt.

Telefon till Apple: 0771 199 519

Se till att du håller batteriet skyddat tills dess det blir upplockat. Risken finns ju att något läcker ut eller att fler celler punkteras och att någon reaktion startar.

Tack för svaren!
Då blir det till att sitta i telefonkö hos Apple i morgon.

/Johannes

Ursprungligen av Yohannes:

Tack för svaren!
Då blir det till att sitta i telefonkö hos Apple i morgon.

/Johannes

det borde varit det första du gjorde när detta hände, har datorn skadats så lär du ju få en macbook

Ursprungligen av =JoNaZ=:

det borde varit det första du gjorde när detta hände, har datorn skadats så lär du ju få en macbook

Datorn fungerar iofs än så länge fint med nätadaptern inkopplad, men den kan ju ha skadats ändå förstås. Får se vad Apple säger imorgon helt enkelt. (men, det är klart. Jag hade ju inte tackat nej till en macbook )

  • Medlem
  • Vimmerby
  • 2006-11-22 08:47
Ursprungligen av Yohannes:

Datorn fungerar iofs än så länge fint med nätadaptern inkopplad, men den kan ju ha skadats ändå förstås. Får se vad Apple säger imorgon helt enkelt. (men, det är klart. Jag hade ju inte tackat nej till en macbook )

Håll oss uppdaterade om vad Apple säger och gör i ärendet. Intressant att veta hur de hanterar ett så allvarligt och sällsynt ärende som detta.

Sen en liten fråga bara. Varför har du inte bytt ut batteriet tidigare för? Det har väll inte undgått dig att Sony kallat tillbaka typ, jordens samtliga batterier? Då du sitter med en gammal iBook så hade det säkerligen inte varit fel att gratis få ett nytt helt oanvänt batteri att ersätta ditt gamla som dessutom tappat i kapacitet under alla dessa år? Men men detta kanske slutar med att du får en ny dator istället... det är ju typ 1000 gånger bättre. *håller tummarna*

Ursprungligen av Spooky:

Håll oss uppdaterade om vad Apple säger och gör i ärendet. Intressant att veta hur de hanterar ett så allvarligt och sällsynt ärende som detta.

Sen en liten fråga bara. Varför har du inte bytt ut batteriet tidigare för? Det har väll inte undgått dig att Sony kallat tillbaka typ, jordens samtliga batterier? Då du sitter med en gammal iBook så hade det säkerligen inte varit fel att gratis få ett nytt helt oanvänt batteri att ersätta ditt gamla som dessutom tappat i kapacitet under alla dessa år? Men men detta kanske slutar med att du får en ny dator istället... det är ju typ 1000 gånger bättre. *håller tummarna*

Det är jätteenkelt! När batteribytesprogrammet var aktuellt så kollade jag upp om dator och batteri var berört. Då fick jag svaret att mitt batteri inte behövde bytas ut. Sedan dess har Apple uppenbarligen ändrat villkoren...

Som sagt, jag ska prata med Apple idag. Får se vad de säger.

Uppdatering:

Jag har precis pratat med en norrman på Apple. Ett nytt batteri är på väg till mig!
Eftersom datorn än så länge fungerar normalt (och jag är ärlig...) så gör de inte fler åtgärder just nu. Skulle jag få fler problem är jag förstås välkommen att höra av mig igen.

Förmodligen hade jag tur som satt vid datorn när det hände och snabbt kunde ta ut batteriet, hade det suttit kvar hade det nog kunnat gå riktigt illa... (men jag hade kanske fått en ny dator! )

Tänk på att exploderande batterier inte är "vanliga garantiärenden". Det är väldigt speciella saker och något som tillverkarna ser mycket allvarligt på.

Lycka till, är glad att det inte var värre så det började brinna eller nåt.
Usch.
Ha det fint!

Jag tycker att du ska försöka att få någon form av ersättning. Förlängd Apple Care eller en iPod till exempel.

  • Medlem
  • Sundsvall
  • 2006-11-25 18:35

OK at han kan få ersättning om datorn eller nåt annat har gått sönder. Nu fanns ju hans dator med på listan över datorer som ingår i utbytesprogrammet för batterier. Så jag e tveksam till at han kommer att få någon ersättning. Apple har ju redan tagit sitt ansvar för datorn. Dock så måste han se till att batteriet skickas tillbaka med nån sorts av specialfrakt. Han måste ringa Apple och få reda på hur han skall skicka tillbaka batteriet.

1
Bevaka tråden