Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Airport + BBB trådlöst modem

Tråden skapades och har fått 11 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej!

Jag har en MBP C2D och Bredbandsbolaget med trådlöst modem. Innan jag köpte min MBP så surfade jag med min Playstation Portable genom trådlös anslutning till modemet. Det har aldrig varit något problem. Men jag får det aldrig att fungera med min Macbook Pro. Den hittar nätverksanslutningen någon gång ibland bara och oftast går det då inte att ansluta. Men det har hänt att jag har fått kontakt, men det har då bara varit i några sekunder som det har fungerat. Jag har skrivit in rätt WEP-lösenord och allt sånt det är jag helt 100 på eftersom jag har försökt ett par hundra gånger nu.

Grejen är att när jag är hemma hos mina föräldrar eller polare som också har likadant trådlöst modem från Bredbandsbolaget så är det inga som helst problem att ansluta till modemet genom Airport. Men hemma hos mig fungerar det aldrig. Jag kan fortfarande surfa trådlöst med mitt PSP så jag har ingen aning om vad som kan vara fel.

Redan vid installationen av Mac OS X när jag fick datorn så försökte jag konfigurera Airport men det lyckades aldrig så jag hoppade över det då.

Någon som har någon lösning på det hela?

  • Oregistrerad
  • 2006-11-21 21:41

Vilken sorts WEP lösenord är det du kör på ASCII (ABC och/eller 123) eller HEX (123).

Men är det så att du inte ens ser nätvärket i listan eller kan du bara inte ansluta till den? Kommer du så pass långt att du får en egen tilldelad IP-adress eller får du ingen kontakt alls?

//Adam

WEP-lösenordet är ASCII, innehållande siffror och en bokstav.

Jo, jag ser nätverket i listan oftast. Ibland kan jag ansluta mig men oftast inte. Ja, ibland blir jag tilldelad IP-adress och kan surfa.

Konstigt nu så har jag varit ansluten en stund nu. Men kontakten till modemet dalar allt från full kontakt med fem streck till fyra ibland och ett ibland. Det verkar som att den tappar anslutningen ganska ofta, det märks när man laddar hem något.

Men det är så konstigt för jag har ju inte haft de här problemen hemma hos någon annan som har likadant modem från bredbandsbolaget.

  • Oregistrerad
  • 2006-11-21 21:52

Kan du pröva och sätta på "Strönings Kompensation" under AirPort menyn, blir det någon skillnad då?

Om du öppnar "Internet Connect" och kolla där på signal kvalité på de blå plupparna hoppar det upp och ner där också mycket?

//Adam

Nej det blir ingen skillnad om jag använder störningskompensationen.

Den hoppar inte mellan plupparna, den ligger stabil på samma pluppantal ett tag, sen går den ner. Så den hoppar inte hela tiden.

Nu gick anslutningen ner ett par minuter, prövade att stänga av aiport och sätta igång igen utan resultat. Prövade att starta om datorn och det hjälpte, då fick den kontakt igen och jag har halvstyrka nu.

Dock verkar det som att den tappade anslutningen ett tag igen för att det gick inte att surfa. Men den kom igång igen. Även fast den visade samma styrka på anslutningen hela tiden.

Lite senare: nu får jag ingen anslutningen alls. Den hittar nätverket men kan inte ansluta till det.

Senast redigerat 2006-11-21 22:24
  • Oregistrerad
  • 2006-11-21 23:19

Om du prövar och drar denna fill till skrivobordet
/Library/Preferences/SystemConfiguration/com.apple.airport.preferences.plist , sedan loggar in och ut och sedan skapar en ny plats i Nätverkinställningar och kollar ifall det blir bättre.

//Adam

Det blev dessvärre ingen skillnad. Nu kan jag inte ansluta alls över huvud taget.

  • Oregistrerad
  • 2006-11-22 17:53

Om du går igenom Nätverks Inställning Guiden

//Adam

Var hittar jag den guiden?

  • Oregistrerad
  • 2006-11-22 20:37

I Nätverksinställningar sedan Hjälp Mig sedan Assitenten

//Adam

Japp, den har jag kört.

Mycket märkligt det här. Jag kunde surfa via Airport i flera timmar igår kväll. Men jag stängde sedan av datorn ett par timmar och när jag försökte igen kunde jag inte komma åt nätverket alls över huvud taget. Fungerar fortfarande inte.

  • Medlem
  • Lidingö
  • 2007-08-21 22:02

Låter lite som mitt problem detta. Men jag hade inga som helst problem att ansluta till BBB-modemet i början när jag installerat OSX. Det var först efter jag anslutit min linksys WRT54GS som allt började. Den kan min Macbook C2D ansluta till utan problem men kan inte komma åt BBB-modemet längre "Ett fel uppstod.. bla bla". Men en riktigt lustig sak är att datan ej heller kommer åt min kompis nätverk och det är inte ens lösenordsskyddat. OCH att han också har en Macbook fast en Core Duo.

1
Bevaka tråden