Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

MacBook med AMD processor?

Tråden skapades och har fått 11 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • International user
  • 2006-11-16 22:23

Vad säger stämman om det? Lite märkligt eller hur?

  • Medlem
  • Malmö
  • 2006-11-17 11:47

Vad är det som är märkligt? För tillfället har AMD enorma leveransproblem, så alla är nog väldigt glada över att Apple inte använder AMD just nu.

Kom ihåg att ryktet kommer från DigiTimes som är en sajt ökänd för sina konstant felaktiga rykten. Jag säger inte att AMD i en Mac är en omöjlighet, men jag litar inte för en sekund på vad DigiTimes skriver. Snarare tvärtom, jag utgår ifrån att de har fel (vilket de har nästan konstant).

  • Medlem
  • Sundsvall
  • 2006-11-17 12:28

Vad är vitsen med en AMD-processor i en Macbook sedan Core Duo... Intel har ju bättre prestanda, lägre strömförbrukning och stadigare leveranser.
Vad Apple borde göra är att sätta in Ultra Low Voltage Core 2 Duo-cpuer i en liten macbook. Så man har ett altenativ med rejält med batteritid.

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2006-11-17 15:10

Intel får konkurrens?
Rykte: Ny AMD-driven MacBook
2006-11-17 - Av: Robert Ilijason

Det ser ut som att Intels ensamrätt på Apples plattform inte kommer att vara mycket längre. Enligt DigiTimes finns det nu tydliga tecken på att det redan nu tillverkas MacBook:ar med AMD:s chip i sockeln.

Redan i september började rykten surra då AMD:s VD, Hector Ruiz, meddelade att Apple förr eller senare skulle komma att använda deras processorer istället för Intels. Att det skulle vara aktuellt så snart var det däremot ingen som anande.

Att det faktiskt skulle vara på gång verkar baserar sig i att efterfrågan för en speciell datorkomponent har ökat dramatiskt på senare tid. Dessa enheter ska, enligt icke namngivna moderkortstillverkare, användas i nya MacBook:ar som drivs av AMD:s chip. Vilken eller vilka processorer som skulle vara aktuella framgår inte.

På senare tid har AMD haft en del framgångar med att komma in på tidigare stängda områden och bland de stora tillverkarna står Apple nu nära nog ensamma kvar med båda fötterna hos samma leverantör. Länge var också Dell motståndare till Intels konkurrent, men det har idag upphört helt och nu finns båda varianter sida vid sida.

http://macworld.idg.se/ArticlePages/200611/16/20061116235341_MW/20061116235341_MW.dbp.asp

Ursprungligen av boris91:

Intel får konkurrens?
Rykte: Ny AMD-driven MacBook
2006-11-17 - Av: Robert Ilijason

Det är precis det där ryktet som denna tråd handlar om. Men MacWorld gör ett stort misstag när de inte skriver någonstans om hur lite man ska lita på DigiTImes. Det finns rykten och så finns det rykten, så att säga. Men Robert Ilijason kanske inte känner till detta, eller så bryr de sig inte. Jag har för mig att både MacWorld och t.ex. MacFeber gärna rapporterar vidare vad DigiTimes skriver utan minsta källkritik.

  • Medlem
  • Österåker
  • 2006-11-21 19:21

Frågan är bara varför dom skulle byta? Nej, jag tror inte en sekund på det faktiskt.

Ursprungligen av zightx:

Frågan är bara varför dom skulle byta?

Världens äldsta skäl bättre priser! Sen så är det alltid bra att ha flera alternativa leverantörer av kritiska komponenter.
Men jag skulle tro att Apple har bundit sig till att endast använda Intelprocessorer ett tag till.

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2006-11-22 21:53
Ursprungligen av zightx:

Frågan är bara varför dom skulle byta? Nej, jag tror inte en sekund på det faktiskt.

Inte jag heller.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-11-22 23:31

De måste ju ha någon form av avtal med Intel. Man kan inte byta hur som helst.
Intel-chefen var ju på scen tillsammans med Jobs när de introducerade Intel-övergången. Det heter också just Intel-övergången - inte x86-övergången. Vid keynoten berättade de att de har tittat på Intels framtidsplan och att Intel var bättre än IBM tack vare mer prestanda per watt, etc, etc. Det är Intel hit och Intel dit.
Så jag tror inte på AMD.

Det kommer ju aaaaaldrig hända... har vi hört den förr?

Visst kan det hända att de skaffar AMD-datorer med, de kan ju konkurrera med de riktigt billiga laptoparna om de släpper en MacBook Bantad med AMD64 Mobile eller vad det nu kan komma.

Men dessa skulle ju bara vara till för att ha vid sidan om, inte ersätta de nuvarande med Intel.

1
Bevaka tråden