Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Ljudspärr?

Tråden skapades och har fått 5 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Tänkte kolla om det är någon som vet om man kan häva ljudspärren på Macbooken. Som jag kan se det så är de enda negativa med min nya mac att det är så sjukt dåliga interna högtalare. Jag vet att det finns någon form av ljudspärrshävare till ipod så det kanske finns till mac oxå. Tacksam för svar. Erik

  • Medlem
  • 2006-11-07 12:22

Ljudspärren till iPod gäller volymen, man ska i Europa, enligt franska regler, inte kunna spela högre än 100dB och inte 110 dB som är grundinställningen på amerikanska iPodar. Jag har svårt att tro att en spärråtgärd av det slaget har satts in på högtalarna till MacBookar - de lär inte komma upp i 100 dB ändå... Högtalarna till Apples bärbara har alltid varit dåliga.

Rätta mig gärna om jag har fel.

  • Medlem
  • Sandviken
  • 2006-11-21 16:24

förlåt mig 1000 ggr för bumpen, men jag har själv forskat i detta och hoppades på någon form at ljusning när jag upptäckte den här tråden för några veckor sedan :">

saken är den att jag vart så glad när jag kom på en metod för att kräma ut lite mer ljud ur macbokkens högtalare att jag tänkte att jag borde dela med mig:

I iTunes, öppna equalizern (finns under "Fönster") och dra helt enkelt upp det vänstra reglaget, "Förstärkning", en bit! Spela försiktigt; basen låter inte riktigt bra när man gör detta tyvärr!

Inte speciellt mycket till hack, men det funkar!

Senast redigerat 2006-11-21 16:38
  • Medlem
  • International user
  • 2006-11-21 17:01
Ursprungligen av __a:

förlåt mig 1000 ggr för bumpen, men jag har själv forskat i detta och hoppades på någon form at ljusning när jag upptäckte den här tråden för några veckor sedan :">

saken är den att jag vart så glad när jag kom på en metod för att kräma ut lite mer ljud ur macbokkens högtalare att jag tänkte att jag borde dela med mig:

I iTunes, öppna equalizern (finns under "Fönster") och dra helt enkelt upp det vänstra reglaget, "Förstärkning", en bit! Spela försiktigt; basen låter inte riktigt bra när man gör detta tyvärr!

Inte speciellt mycket till hack, men det funkar!

Passupp så du inte spelar sönder dom där löjligt små högtalarna. Köp ett kit med externa högtalare istället.

  • Medlem
  • 2006-11-21 16:59
Ursprungligen av Giggs:

Högtalarna till Apples bärbara har alltid varit dåliga.

Knappast. Apples bärbara ger för det mesta så bra ljud som är möjligt på bärbara datorer. PB 12" har tre högtalare som ger ett helt ok ljud. MacBook Pro har fyra högtalare, men den är ohörd av mig, än så länge... Däremot kan man ju knappast förvänta sig några skakande bastoner - utrymmet är för litet för sånt!

Jag håller med Konrad om att du borde vara rädd om högtalarna.

Det finns dock, som andra påpekat, nödlösningar som equlizern i iTunes.
Dessutom kan jag rekommendera VLC, ett gratisprogram för både musik och video, som kan tvinga upp volymen i 300% om du vill. Jag kan dock inte stå tillsvars för hur ljudkvaliteten påverkas.
Men jag använder själv programet när jag behöver högre volym, och min iBook tål ändå mer än man tror. Tack Apple för bra komponenter även i budgetdatorerna!

1
Bevaka tråden