Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

OSX + Windows utan omstart?

Tråden skapades och har fått 9 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2006-11-21 11:19

Hej!

Har använt Mac i en massa år, men tvingades nyss skaffa en PC också.
Nu har jag en stor fet PC-burk med en liten fin MacMini (PPC G4) placerad ovanpå.
Burkarna delar på samma skärm, t-bord och mus - vilket funkar hur bra som helst.
Det är mycket enkelt att switcha skärmbild mellan Mac och PC. Så långt är jag helt nöjd.

Men!
Jag vill ha bort PC-burken och överväger att investera i en MacMini med Intel.

Hur funkar det med Windows och OSX i samma låda?
Jag vill (helst) inte behöva starta om datorn varje gång jag ska byta mellan Windows och OSX.
Finns det programvara som löser det här - utan (större) prestandaförlust?
Kan/ska man dela upp HDn för en Windows och en OSX partition?
Var hamnar alla program etc som hör till Windows?

Tacksam för tydliga - och initierade - svar.

  • Medlem
  • International user
  • 2006-11-21 11:34

Skaffa 2 Minin

Eller kör parallels.

  • Medlem
  • Umeå
  • 2006-11-21 11:47

Det finns två sätt att köra windows. Enat boot-camp då måste du dela upp hårdisken i två partitioner och ha omstart mellan uppstarterna. Alternativt så kör du ett virtualiserings program som parallels eller vmware, då kommer windows + pc alla filer ligga i en fil på din dator som är disk-bild (tänk den sorts filer som program kommer på .dmg). virtualiserings program kör du innefrån mac os X som vilket annat program enat i ett fönster eller i helskärms läge.

Kör du spel eller väldigt prestanda krävande så är bootcamp sättet att köra eftersom det är precis som att köra en windows burk med motsvarande spec. Om du behöver windows för något lättare program som bara finns för windows så är virtuallisering klart trevligare. (detta är det jag kör då jag behöver windows för att testa web-applikationer som jag skriver. ) Virtuallisering går inte i full hastighet eftersom en del av system resurcerna uptas av mac os X.

  • Oregistrerad
  • 2006-11-21 12:03

Hmm. Det var det jag misstänkte.
Spelar gör jag inte alls.
Men jag kör ganska grafikkrävande 3D-applikationer på PCn så virtualiseringen kanske inte funkar. Ska man trycka i lite bättre grejer i Minin för att få det att funka?
Eller är virtualisering hopplöst långsamt ändå?

Om man installerar nya program för Windows, hamnar dom då i disk-bilden?

  • Medlem
  • Umeå
  • 2006-11-21 13:35
Ursprungligen av Bapelsinmannen:

Hmm. Det var det jag misstänkte.
Spelar gör jag inte alls.
Men jag kör ganska grafikkrävande 3D-applikationer på PCn så virtualiseringen kanske inte funkar. Ska man trycka i lite bättre grejer i Minin för att få det att funka?
Eller är virtualisering hopplöst långsamt ändå?

Virtualisering har ju ingen direkt access till grafik kortet dvs 3D prestanda kommer att vara ganska kass. Mer raminne kommer nog inte att hjälpa (Det som kan upprageras på en mini). Sen så kan man fundera om Minin grafik kort skulle räcka om du kör bootcamp då grafik kortet är ett Intel GMA 950 - den sorten som vanligen sitter i bärbara datorer. Bästa skulle nog vara om du kunde få testköra dina program på någon intel burk så du kan bestämma om prestandan räcker.

Ursprungligen av Bapelsinmannen:

Om man installerar nya program för Windows, hamnar dom då i disk-bilden?

Jepp - filen innehåller alla filer som windows och dess program använder. Behöver man filer som finns på macen så kan man dela en mapp i macos X mellan de två OS:en och därigenom använda filen för bägge OS:n

  • Oregistrerad
  • 2006-11-21 13:59

Tack!
Ska skicka en fråga Apple om dom kan föreslå någon konfiguration som kan passa mig och mina behov.

Jag tycker det låter som om du borde skaffa en Mac Pro med tillräckligt RAM och OK Grafikkort...
.. eventuellt en iMac.
Mini är väl inte vägen att gå om man vill köra mer än "kontorsarbete", web, film etc.
Kom ihåg att Mini också har långsammare HD etc.

  • Oregistrerad
  • 2006-11-21 23:41

Det har du säkert helt rätt i, men jag är (tyvärr) lite svag för dom där små lådorna...

Ursprungligen av Bapelsinmannen:

Det har du säkert helt rätt i, men jag är (tyvärr) lite svag för dom där små lådorna...

Då är det väl den värsta Mini'n med maxat RAM och en extern FireWire-disk som gäller.
FireWire-diskar finns ju i "Mini-format" som denna.

Om du jobbar och tjänar pengar med hjälp av datorn (datorerna( tycker jag en "stor fet MacPro-burk" vore det enda rätta.

1
Bevaka tråden