Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Creatives MP3-spelare och iTunes, någon?

Tråden skapades och har fått 9 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Undrar om nån här har erfarenhet av/vet nåt om att använda Creatives MP3-spelare ihop med Mac OS X och iTunes?
Jag har lovat skaffa MP3-spelare till mina söner (9 & 11 år) och då ligger Creatives (närmast då Zen Nano Plus) ungefär inom budget för att jag inte ska få slag sen när repliken "oj, jag glömde den på bussen/ute i regnet/i fickan under fotbollsmatchen/osv" kommer... De vill väl, men jag har inga illusioner om hur det kan gå om de blir distraherade eller får bråttom. Av samma anledning går det tvärbort att ha mobil med MP3 i, vilket ju annars kunde vara ett alternativ eftersom de ändå har mobiler. Men såna saker har en anmärkningsvärt låg halveringstid - ena sonen har tappat bort två mobiler på ett halvår...
Så det ska var billigt men det måste funka med vår iMac och jag har för mej att jag har hört att Creatives spelare ska funka, men på deras produkthemsida står bara Windows och Intel med som systemkrav.
Vet någon något om detta så är jag rysligt tacksam om jag kan få ta del av det vetandet!

  • Oregistrerad
  • 2006-11-21 11:35

Det går förmodligen utan problem. Den kommer att behöver fyllas manuellt. Typ som ett USB minne. Det går att dra låtarna från iTunes direkt till en monterad diskenhet. Det gjorde jag förut på min noname mp3 spelare.

Gå och kolla på Creatives hemsida, så finns det säkert mer detaljer kring kompatibilitet. Jag skulle vara mycket förvånad om OSX inte kan montera spelaren, precis som ett minne, på din iMac.

EDIT: den kommer inte att kunna spela upp AAC låtar som iTunes skapar som standard. Den mjukvaran som följer med spelaren är för Windows (det är kanske därför Windows anges som krav) och det kanske blir svårt att uppdatera firmware på spelaren från Mac OSX om det skulle behövas.

Senast redigerat 2006-11-21 11:46
  • Oregistrerad
  • 2006-11-21 11:51

Hittade det här på deras hemsida:

Flash Memory MP3 Players and Macintosh Computers
Summary:

* Creative MP3 players are not technically supported under the Macintosh platforms. The player will need to be formatted from time to time on a Windows PC, and any firmware updates will also have to be done on a Windows PC

Macintosh computers using Mac OS 9.2 or later will automatically detect flash memory players and recognize them as removable drives on your desktop and in the Finder window.

However, Creative MP3 players are not officially supported under the Macintosh platforms. The player will need to be formatted from time to time on a Windows PC, and any firmware updates will also have to be done on a Windows PC.

To ensure playability and data integrity, please consider the following steps in using these players in a Mac OS.

1. Eject the player prior to removing it from your PC. Though the device is hot pluggable, it is recommended that you use the eject feature for external drives to make sure that communications between your PC and the player has been stopped for safe removal.
2. Do not format the player using the Macintosh's format feature, as the player has its own file format. The Macintosh formatter will imprint an incompatible file format onto the player thus rendering it unable to recognize the stored files.
3. The player supports standard MP3 and WMA file formats only, it does not recognize the Macintosh's AAC (MPEG 4) file format.
4. Connect your player directly to your computer instead of through a peripheral USB port like those found on the keyboard of some Macintosh systems.
5. If you need to delete files from your player while it is connected to your computer, it is recommended that you empty your trash file after file deletion.

  • Medlem
  • Örebro
  • 2006-11-21 11:51

Varför inte en shuffle?

Edit: Det borde ju inte vara omöjligt att hitta första generationens spelare till bra pris.

Tack så hemskt mycket för hjälpen!!!
Det får bli nån Creative-spelare, det verkar ju vara fullt möjligt att få det att funka.
Shuffle har ingen display, så även om man skulle lyckas få en sån billigt (i reklamlisten här intill kostar den 800:- och det är i överkant) så tror jag det är roligare att ha en med display än utan när halva nöjet är att kunna syssla med den...:-)

Bra alternativ!

Råkade se ditt inlägg. Fick sonens gamla Nomad för nåt år sen, och höll på att misströsta när jag inte kunde få Creatives programvara för Mac. Hittade då detta:
http://www.wentnet.com/projects/xnjb/
Funkar utmärkt! Dessutom gratis!

Tack för tipset! Här går man visst från klarhet till klarhet!

  • Medlem
  • Munkedal
  • 2006-12-12 19:46

Lånar detta tråd, med en följfråga.
Funderar på att köpa en Creative Zen Nano Plus i julklapp till mamma. Det hon vill använda den till är att lyssna på radio, spela in tal och från radio. Vad jag har förstått när jag har Googlat, läst denna tråd mm ska det gå att "dra och släppa" matriel från iTunes i spelaren.
Men hur fungerar det åt andra hållet? Dra t.ex inspelat tal från spelaren till Finder och öppna i iTunes. Det bör väl fungera! Någon som provat?

  • Medlem
  • Munkedal
  • 2007-02-04 00:33
Ursprungligen av Marco:

Lånar detta tråd, med en följfråga.
Funderar på att köpa en Creative Zen Nano Plus i julklapp till mamma. Det hon vill använda den till är att lyssna på radio, spela in tal och från radio. Vad jag har förstått när jag har Googlat, läst denna tråd mm ska det gå att "dra och släppa" matriel från iTunes i spelaren.
Men hur fungerar det åt andra hållet? Dra t.ex inspelat tal från spelaren till Finder och öppna i iTunes. Det bör väl fungera! Någon som provat?

Jag får väl citera mej själv då och svara ingen annan verkar provat det jag frågade. Så om någon undrar samma sak så kommer svaret nedan.

Nu fick inte mamma en Creative Zen Nano Plus i julklapp, utan köpte en själv i förra veckan på MediaMarkt.

Har den just nu hemma hos mig och testar den.

När jag ansluter Creative Zen Nano Plus till USB porten dyker den upp på skrivbordet som en enhet. Vid dubbelklick har jag en mapp som heter "Recorded Tracks" och i den mappen kommer det jag spelat in från den inbygda mikrofonen eller från radio. Vid högerklick på en inspelad fil och sedan " Öppna med" iTunes kommer filen in i iTunes som en WAV-fil. Precis så som jag ville att det skulle fungera.

Sedan finns även en mapp som heter "Encoded Tracks" och där ska det som man rippat till spelaren genom att ansluta t.ex en cd-spelare hamna. Har dock inte provat detta.

Sen direkt under enheten finns en fil som heter "Introduction.mp3" som är vad det låter som, här hamnar även de mp3-låtar, som jag drar i iTunes och släpper på spelaren i iTunes. Ja du läste rätt dra mp3-låtar i iTunes där Creative Zen Nano Plus dyker upp visserligen under namnet Nomad MuVo, men huvudsaken att det fungerar.

Första låten som jag drog till spelaren dök inte upp i iTunes eller på spelaren (och gick således inte att spela), men den fans på enheten på skrivbordet. Detta berodde på att det var en AAC- fil, men när jag drog en vanlig mp3-fil fungerade det och den dök upp i spelaren och gick att spela. I iTunes kan jag även radera låtar på spelaren.

Ska skriva en beskrivning till mamma om detta och hur spelaren fungerar, för i instruktionsboken stod det inte mycket. Funderar även på att lägga upp beskrivningen på 99wiki om och när den kommer upp igen och om den passar in där.

Köpte en Zen Nano Plus till svärfar i julklapp och den dök upp fint i deras Mac-Itunes på samma sätt som Marco beskriver.
_______

"3. The player supports standard MP3 and WMA file formats only, it does not recognize the Macintosh's AAC (MPEG 4) file format."

Konstigt och oproffsigt att Creative kallar aac för ett Macintosh-format. Aac har väl inget direkt med Mac OS att göra? (mer än att drm-aac i Itunes är en Apple-grej...)

1
Bevaka tråden