Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Nätverkshårddisk-strul

Tråden skapades och har fått 7 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej. Jag har en Lacie Ethernet Disk Mini (Edmini) på 500 GB som är nätverkskopplad och innehåller alla våra filmer och musik för hela huset (5 Macar 5 användare), samt Backup för min jobbdator. Mina frågor är:
1.) Kan man få uppspelning av filmer via nätverk hackfritt? Hur? (100Mb Ethernet, FAT32 formaterad Edmini).
2.) Hur kan jag ta bort min gamla backupmapp som innehåller hundratusentals med filer. Finder "tänker" sådär en timme, sen meddelar att "... filer används och kan inte tas bort". De används inte alls! Det är gammal Backup och rättigheterna står på "skriva och läsa" på hela mappen och innehållet. Backupen är gjord med iBackup.
3.) Det här hör inte rigtigt hit men: Jag har gjort en backup på hela min hemmamapp med hjälp av iBackup till Edminin. Senare var jag tvungen att radera iTunes biblioteket från min dator, för att få plats. N u upptäckte jag att de filer som är köpta från musiksajten Allofmp3.com är borta. De följde inte med vid backup. Dags för förtvivlan?
Tacksam om någon kan svaren... Sandor

  • Avstängd
  • Stockholm
  • 2006-11-21 20:21

Vad får du för hastighet mot din edmini över FTP?
Den är ju väldigt långsam för att vara en NAS, min maxar ut vid 3.3MB/s. Men det räcker ju till divx/mpeg2.
Vad är det för format på filerna du försöker spela upp?

Ursprungligen av Bijan:

Vad får du för hastighet mot din edmini över FTP?
Den är ju väldigt långsam för att vara en NAS, min maxar ut vid 3.3MB/s. Men det räcker ju till divx/mpeg2.
Vad är det för format på filerna du försöker spela upp?

OK. Några frågor först. Hur mäter jag hastigheten över FTP? Vad är NAS? Filmerna är det mesta mp4. Vad ska de vara istället? Jag använder Handbrakes default inställningar.
Vad gäller hastigheten: det tar bara några minuter att kopiera en film på 2 GB över nätverket till och från Edminin. Är det inte samma sak som att spela upp filmen?

  • Avstängd
  • Stockholm
  • 2006-11-23 21:54
Ursprungligen av sandorolah:

OK. Några frågor först. Hur mäter jag hastigheten över FTP? Vad är NAS? Filmerna är det mesta mp4. Vad ska de vara istället? Jag använder Handbrakes default inställningar.
Vad gäller hastigheten: det tar bara några minuter att kopiera en film på 2 GB över nätverket till och från Edminin. Är det inte samma sak som att spela upp filmen?

Använd en valfri FTP-klient, någonstans i en liten statusbar så brukar överföringshastigheten stå.
NAS = Network-attached storage, i det här fallet din lace Edmini. I princip en hårddisk med ethernet uttag.
Testa filmer i andra format och se om det är någon skillnad. Vad är några minuter för dig?
För mig tar det 5 min att överföra 900MB!

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2006-11-24 18:39

En annan faktor att ta hänsyn till är vad din NAS gör i övrigt. T.ex. vad gör de andra fyra datorerna när du försöker titta på film? Jobbar de också mot samma disk samtidigt? Det tar ju i sin tur både nätverkskapacitet och hårddiskprestanda.

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2006-11-24 18:40

Att du inte kan ta bort dina gamla back-upfiler kan ju bero på att du har något back-up program liggandes i bakgrunden som håller koll på dina filer.

  • Oregistrerad
  • 2006-11-24 21:41

alt-knappen

Testa att hålla ner alt-knappen när du tömmer papperskorgen.

Min lösning till problemet

Hej,

Hade också problem att titta på bilder, streama film eller lyssna på musik. Det hackade rejält medan det fungerade bra med två PC datorer och en Linux burk jag testade. Köpte en ny router, Linksys WRT300N som inte gjorde saken bättre. Veckan efter lanserades Airport Extreme draft N som jag köpte och plötsligt kunde jag titta på bilder och lyssna på musik men ej titta på film utan hackande. Hittade en lösning på Sweclockers.se:
http://www.sweclockers.com/forum/showthread.php?s=&threadid=610418

Jag ändrade inställningar i Cocktail under Network/Optimization till Custom, TCP send window size 256960 samt samma nummer under TCP receive. Plötsligt gick min internetuppkoppling snabbare. Provade att ladda ner en linux distribution som länk från Sweclockers sidan. Innan ändringen gick det i 70 kb/s. Efter ändringen gick den upp i 350 kb/s. Jag gick sedan in på ATI.com och provladdade en PC fil som gick 1.4 mb/s. Körde sedan en film jag hade för att testa överföringen mellan min NAS disk och det hackade inte längre.

Mvh

1
Bevaka tråden