Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Mysql hastighet?

Tråden skapades och har fått 10 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag blev precis lite konfunderad över vad hastigheten på en mysql-server beror på.

Bakgrunden är denna:
Jag har en mysql-databas hos ett webbhotell (shared). Eftersom den både är ganska stor och ibland ganska hårt belastad så är jag inte riktigt nöjd med hastigheten på den.
För att testa lite så installerade jag därför mysql på min nyligen pensionerade PowerMac G4 1.25GHz (en processor) och körde ett par frågor mot båda databaserna för att se hur lång tid de tog att utföra.

Den första (jättetunga) frågan tog på webbhotellet 11 minuter 40 sekunder att köra
På G4an tog den 2:37, 4-5 gånger snabbare.

Jag hade förväntat mig att g4an skulle vara snabbare, men kanske inte så mycket. Inga konstigheter dock.

Det blev det däremot när jag körde nästa fråga. Ganska tung, men inte som den förra.
På webbhotellet tog den 1:17 att köra.
Nu kommer det märkliga.
På g4an tog denna fråga 1:56. Långsammare än webbhotellet! Samma webbhotell som alldeles nyss tog nästan 5 gånger längre tid på sig!

Hur kan detta inträffa?
Testfrågorna var ganska lika varandra i upplägget. Sortering och gruppering av data ur en tabell, men grupperat på olika fält.

Nån som har ett bra svar?

Prova att köra varje fråga ett flertal gånger på webbhotellets server för att utesluta att det beror på varierande belastning av den servern.

Jag har redan gjort det. Blir ungefär samma varje gång.

  • Medlem
  • Örebro
  • 2006-11-19 00:54

Samma versioner? Samma databasmotor? Antagligen inte samma optimeringar gjorda.

  • Oregistrerad
  • 2006-11-19 01:52

Skulle ju kunna vara många saker.

Exempelvis skulle följande scenario kunna producera det resultatet:
Tabellen är av typen heap.
Webhotellets MySQL-server har massor av snabbt minne.
Mac Minin har inte väldigt snabbt minne.

Det finns massor av möjligheter till varför resultatet blir som det blir.

Ursprungligen av DrRotmos:

Skulle ju kunna vara många saker.

Exempelvis skulle följande scenario kunna producera det resultatet:
Tabellen är av typen heap.
Webhotellets MySQL-server har massor av snabbt minne.
Mac Minin har inte väldigt snabbt minne.

Det finns massor av möjligheter till varför resultatet blir som det blir.

Själva serverinstallationen och optimeringar där är inte min bästa gren.
Det jag tyckte var märkligt var att min egen PowerMac (inte mac mini) i det ena fallet var nästan 5 gånger snabbare medan den i andra fallet tog längre tid på sig än webbhotellet.

  • Medlem
  • International user
  • 2006-11-19 10:36

Kanske servern är under hårdare belastning och din sql-fråga får inte lika mycket processortid?

Har du samma version av databasen på dina båda Macar och på servern? har du samma index på dina fält i alla databaser?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-11-21 08:58

Vissa webhotell lägger utan att meddela kunden in index på slöa queries.

Ursprungligen av kalleh:

Vissa webhotell lägger utan att meddela kunden in index på slöa queries.

Men borde inte dessa index i så fall komma med om man som jag kopierade databasen genom att göra en backup från webbhotellet och packa upp den hemma.

Hur som helst har jag inte haft tid att titta så mycket mer på detta. Ska försöka sätta mig in i det på riktigt ikväll eller imorgon.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-11-23 13:17

Hur mycket minne har du i G4an, och framförallt, hur mycket minne ger du mysql databasen?
Dina mysql parametrar bör du hitta i /etc/my.cnf

Blir det någon skillnad om du kör fråga 2 några gånger på G4an?

Ursprungligen av swede:

Hur mycket minne har du i G4an, och framförallt, hur mycket minne ger du mysql databasen?
Dina mysql parametrar bör du hitta i /etc/my.cnf

Blir det någon skillnad om du kör fråga 2 några gånger på G4an?

G4an har 1,25 GB minne. Jag har börjat försöka sätta samma inställningar som på hotell-servern, men hittills har det inte gjort någon större skillnad. Ska fortsätta testa i helgen.

1
Bevaka tråden