Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Webbdelning samt hemnätverk

Tråden skapades och har fått 18 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2006-11-15 16:18

Hej.

Jag har två önskemål som jag inte riktigt vet hur jag ska göra med Mac. Den ena är att man ska kunna få tillgång till min server via webben. För nuvarande verkar det inte fungera. Jag har bredbandsbolaget, men vet inte om det är där problemet ligger.

Den andra frågan är att jag vill sätta upp ett hemmanätverk. Vi har 5 Mac datorer i familjen och jag önskar att vi alla kan se vad vi har på datorerna och kunna dela innehållet med varandra. Hur gör jag detta?

EDIT: Försöker hitta någon bra guide om hur man sätter upp en FTP server på sin dator som andra sedan kan komma åt. Det kanske vore en bra lösning? Gäller bara att hitta en bra guide, som sagt...

Tack på förhand

Mvh,
Bovn

Senast redigerat 2006-11-15 18:12
  • Oregistrerad
  • 2006-11-16 21:53
Ursprungligen av B.O.V.N:

Jag har två önskemål som jag inte riktigt vet hur jag ska göra med Mac. Den ena är att man ska kunna få tillgång till min server via webben. För nuvarande verkar det inte fungera. Jag har bredbandsbolaget, men vet inte om det är där problemet ligger.

Är det via Mac OS X inbyggda Webbserver? Isånnafal ifall du går till http://127.0.0.1 vad ser du då, en sida om Apache?

Lägga upp en webbplats på datorn

Eller vill du styra datorn via till exempel VNC?

Ursprungligen av B.O.V.N:

Den andra frågan är att jag vill sätta upp ett hemmanätverk. Vi har 5 Mac datorer i familjen och jag önskar att vi alla kan se vad vi har på datorerna och kunna dela innehållet med varandra. Hur gör jag detta?

Det enda som du behöver aktivera är "Personlig Fildelning" i Delning i System Inställningar, så ska dom andra mac:arna finna datorn under Nätverk

Mac OS X: Fildelning

Ursprungligen av B.O.V.N:

EDIT: Försöker hitta någon bra guide om hur man sätter upp en FTP server på sin dator som andra sedan kan komma åt. Det kanske vore en bra lösning? Gäller bara att hitta en bra guide, som sagt...

Mac OS X har en enkel version av FTP server inbyggt

Tillåta FTP-anslutning till datorn

//Adam

  • Oregistrerad
  • 2006-11-18 02:58
Ursprungligen av adamsen87:

Är det via Mac OS X inbyggda Webbserver? Isånnafal ifall du går till http://127.0.0.1 vad ser du då, en sida om Apache?

Lägga upp en webbplats på datorn

Eller vill du styra datorn via till exempel VNC?

Ja, Apache sidan ser jag. Att lägga upp sidor lokalt har jag länge vetat hur man gör. Installerat PHP och massor med saker. Det är inte det som är problemet. Problemet är den att ingen verkar kunna se de sidorna. Bör det inte vara http://min-ip-adress/~birk/path/to/site som är adressen? För det är en viktig del i mitt webbutvecklade att kunna visa sidorna till kunder och medarbetare. Jobbade tillsammans med en kille tidigare och det slutade med att jag fick skicka honom alla filer som jag hade ändrat för att han skulle se hur saker och ting såg ut. Väldigt frustrerande i längden

Vad är förresten VNC?

Ursprungligen av adamsen87:

Det enda som du behöver aktivera är "Personlig Fildelning" i Delning i System Inställningar, så ska dom andra mac:arna finna datorn under Nätverk

Mac OS X: Fildelning

Precis så gjorde jag. Gick sedan in på "Gå" > "Anslut till Server" och skrev in den FTP adress som min bror, i detta fall, hade på sin dator (såg den efter att jag aktiverat FTP-åtkomst på hans dator). Men den kräver ett lösenord och även om jag skriver in hans användarnamn och lösenord (till hans konto) fungerar det inte...

  • Oregistrerad
  • 2006-11-17 17:28

Om du har en bredbandsrouter hemma så måste du även forward:a trafiken på port 20-21 till den datorn med FTP servern på och port 80 till den med HTTP servern...

  • Oregistrerad
  • 2006-11-18 02:59
Ursprungligen av Mr.Kongo:

Om du har en bredbandsrouter hemma så måste du även forward:a trafiken på port 20-21 till den datorn med FTP servern på och port 80 till den med HTTP servern...

Yes, jag har en bredbandsrouter hemma. Du menar alltså att jag måste konfigurera den för att tillåta andra att se mina sidor som ligger uppe? Hur gör jag detta isf?

  • Oregistrerad
  • 2006-11-18 08:20

Vad är det för router du har, man måste göra så att datorer utifrån vet til vilket IP som port 80, 21 ska gå till.

//Adam

  • Oregistrerad
  • 2006-11-19 04:41

Jag har en Netgear WPN824

  • Oregistrerad
  • 2006-11-19 11:39

Här har du steg för steg

Apache

FTP

//Adam

  • Oregistrerad
  • 2006-11-20 00:42

Tack!

  • Oregistrerad
  • 2006-11-20 01:45

Hm. Jag måste veta vad min DNS server är. Någon som vet hur man gör det? Läste att jag måste ringa bredbandsbolaget och höra med dem, men tänkte att någon här kanske visste. Samtidigt vet jag inte mycket om DNS servers och vet därmed inte om alla har en unik sådan...

  • Oregistrerad
  • 2006-11-20 11:46

Jag inte exakt hur din Routers GUI är uppbyggt, men om vi antar att det är i närheten av min Netgear 614 så finns det en meny som heter Router Status i vänsterspalten. Där får man upp IP adress mm. Där står även i mitt fall två DNS servrar, vilket är ganska vanligt. Jag kan tänka mig att de allra flesta ISPs har minst en DNS server. DNSen behövs för att göra om en vanlig IP-adress till t.ex. 99mac.se

  • Oregistrerad
  • 2006-11-20 18:25

Hittade dem. Ska testa att fixa detta nu. Tack för svar!

  • Oregistrerad
  • 2006-11-20 19:05

Härligt. Nu fungerar det att komma in på mina webbsidor hos min Apache server. Men angående FTP. Jag har inte testat ännu, men jag har gjort allt som står i manualen som adamsen87 länkade till. Det går säkert att få access till den om man klickar på "Gå" > "Anslut till Server". Men går det att fixa lite mer avancerat? Jag har till exempel Cyberduck som FTP client och skulle önska att man med dessa program kan komma åt min FTP server. Att jag helt enkelt kan sätta upp diverse konton till mina vänner osv. Sedan skulle de kunna koppla upp sig för att ta del av det jag har där. Går detta? Någon som har en bra guide?

  • Oregistrerad
  • 2006-11-20 19:26

Har hört bra saker om detta program men inte prövat det själv

PureFTPd Manager

Här fann jag en liten guide som kanske kan vara till nytta

Muscle Up Your Mac FTP

//Adam

  • Oregistrerad
  • 2006-11-20 19:28
Ursprungligen av adamsen87:

Har hört bra saker om detta program men inte prövat det själv

PureFTPd Manager

Här fann jag en liten guide som kanske kan vara till nytta

Muscle Up Your Mac FTP

//Adam

Härligt. Såg detta precis efter att jag skrev det andra inlägget nu. Ska kolla upp dessa saker. Tack.

  • Oregistrerad
  • 2006-11-20 19:27

En sak till. När jag med andra datorer trycker "Gå" > "Anslut till Server" så krävs det användarnamn och lösenord för att komma in på min FTP. Testade att skriva in alla tänkbara lösenord och användarnamn som vi har här i hemmet på våra datorer. Nada.

Med andra ord behöver jag hjälp med följande inom FTP området:
- Hur man fixar med FTP-konton och alla andra typiska FTP inställningar
- Hur jag ställer in de inställningar som krävs för att man ska kunna komma åt min FTP server med FTP klienter. Till exempel Cyberduck.
- Finns det kanske ett freeware program som hanterar FTP server till Mac OS X?

Tacksam för svar.

  • Oregistrerad
  • 2006-11-20 23:57

Installerat och fixat med PureFTPd Manager nu. Otroligt kraftfullt program. Har dock ett stort problem. Jag kan inte, via Cyberduck, logga in med mina konton. Kan det vara kopplat till mitt problem med webbdelning. Folk kan nämligen se mina sidor, men jag själv kan inte göra det. Verkar som om min router inte kan peka till sig själv. Ska se om mina polare kommer åt min FTP server eftersom de inte är kopplade till min router direkt. Får se om det fungerar då. Men om någon vet vad detta kan bero på, var god meddela Jag följde "Muscle Up Your Mac FTP" till punkt och pricka.

EDIT: Jag har följande på i "Systeminställningar" > "Fildelning":
- Personlig fildelning
- Personlig webbdelning
- Fjärrinloggning
- Apple Remote Desktop

Läste någonstans ang PureFTPd Manager att jag inte ska ha FTP-åtkomst hos "Fildelning" aktiverad.

EDIT(2): Nej, mina polare kom inte heller in. Verkar vara något fel i allmänhet.

  • Oregistrerad
  • 2006-11-21 00:17

Ledsen för att det blir inlägg efter inlägg från mig. Men jag tror jag har hittat problemet. Kan det vara så att PureFTPd Manager inte innehåller PureFTPd överhuvudtaget? Med andra ord har jag inte installerat PureFTPd utan endast PureFTPd Manager? Sökte på google nämligen och hittade massor med människor på diverse forum som berättade att de laddat ner alla binaries och kompilerat och installerat. Är de det som är problemet? Ledsen om jag irriterar er som vet allt om detta

  • Oregistrerad
  • 2006-11-21 18:57

Nu vet jag vad problemet är. Kikade i loggen och hittade att error-meddelandet: "Unable to start a standalone server: [Address already in use]" alltid dök upp. Efter att ha läst i flera olika forum konstaterar jag att den inbyggda FTP-servern (den från Apple) redan använder port 21. Därav kan inte PureFTPd göra detsamma. Men hur ställer jag om dem så att de använder olika portar? Jag vill helst att även den inbyggda FTP-servern någon gång ska fungera och att PureFTPd också ska göra det. Kanske den ena kan ligga på port 22 och den andra på 21? Men hur ställer jag om detta?

1
Bevaka tråden