Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Lagra lösenord

Tråden skapades och har fått 20 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej!

På min pc kör jag med Password Safe: http://passwordsafe.sourceforge.net/
För att lagra alla min konton osv.

Vad rekommenderar ni för Mac OS X?
Har hittat ett här, men det verkar inte finnas ngt för intel-maskinerna. jag har en mac mini 1.66GHz.
http://fpx.de/fp/Software/Gorilla/

Skulle vara bra om man kan fylla i ngt mer än bara namn och pass. Gärna lite noteringar, webb-adress osv.

Hur är iSafe? http://www.codefuzion.com/applications1.html

Tacksam för alla tips och förslag.

Mvh,
manne

Sorry grabbar. hitta den här länken

Kommer ni på ngt nytt eller har svar på mina andra frågor är jag tacksam.

/manne

  • Medlem
  • Nynäshamn
  • 2006-11-19 21:26

Eftersom jag drog igång förra tråden kan jag kladda lite här med

Min favorit är fortfarande Wallet från www.waterfallsw.com, 14.95 - lägg in det du behöver.

Har du mer behov för att lagra andra textfiler när du ändå är igång, så är det Yojimbo som gäller.

/Bernt

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-11-19 23:07

Vad är det för fel på Nyckelhanteraren, eller Key Ring som finns med systemet?

Vänligen, Ylan

Ursprungligen av Ylan:

Vad är det för fel på Nyckelhanteraren, eller Key Ring som finns med systemet?

Vänligen, Ylan

När jag startar den så kommer jag ju in direkt på den.
Jag vill att programmet frågar efter lösenord.

Ändrar jag lösenordet så den skiljer sig från den inloggade användaren och systemet vill komma åt ngt i nyckelringen så kommer den fråga efter lösenordet hela tiden.
Vilket kan vara ganska irriterande.

Känns som att det är enklare och hantera det hela om jag har ett externt program som gör som jag säger

Dessutom vill jag gärna att det ska skapas ngn form av krypterad databas-fil som jag kan flytta mellan olika system. Typ där jag har programmet installerat på en eller flera system. Men att den kan läsa från samma databasfil.

Den som har provat Password Safe på win. som jag skrev i början vet nog vad jag menar.

  • Medlem
  • International user
  • 2006-11-20 13:25

Du kan ju inte se lösenorden förrän du anger ditt admin-lösenord i Nyckelhanteraren, räcker inte det?

Ursprungligen av Konrad:

Du kan ju inte se lösenorden förrän du anger ditt admin-lösenord i Nyckelhanteraren, räcker inte det?

Jag loggar ju alltid in mig som admin,

  • Medlem
  • International user
  • 2006-11-20 13:35

Ja, men för att se lösenorden i Nyckelhanteraren måste du ange ditt lösenord.
Räcker inte det?

Ursprungligen av Konrad:

Ja, men för att se lösenorden i Nyckelhanteraren måste du ange ditt lösenord.
Räcker inte det?

jaså, det har jag inte tänkt på. men förmodligen inte.
Då jag inte vill att man ska se användarnamn heller.

Som sagt. Det ultimata är att man måste ange lösenord då man startar programmet.
Då man vill komma åt databasen.

Jag får väl kika på wallet.

  • Medlem
  • International user
  • 2006-11-20 13:41

Det beror förstås på hur hemlig man vill eller måste vara.

Ursprungligen av Konrad:

Det beror förstås på hur hemlig man vill eller måste vara.

jag vill vara hemlig till den grad jag inte vill att någon ska se några uppgifter alls.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-11-20 17:01

Du kan skapa fler nyckelringar. Den som finns kallas login, och är kopplad till användarlösenordet (alltså inte nödvändigtvis ett administratörslösenord). Om du vill ha lösenord och säkra anteckningar som inte är kopplade till användarlösenordet, skapar du helt enkelt en ny nyckelring med eget lösenord.

För övrigt rekommenderar jag inte att man arbetar dagligdags som administratör. Det finns inget tungt skäl för att göra det, men tunga skäl mot.

Vänligen, Ylan

Ursprungligen av Ylan:

För övrigt rekommenderar jag inte att man arbetar dagligdags som administratör. Det finns inget tungt skäl för att göra det, men tunga skäl mot.

Vänligen, Ylan

Som vad? Har min mac mini hemma fast på sin plats.
Vad skulle det vara för nackdel?

Ifs så har jag 2st konton, en som mig själv som är admin sen har jag en till bara utifall
en som jag kallat macadmin.

Kan man kopiera användarprofiler i mac? typ så att mitt macadminkonto ser ut som den jag har nu på mitt manne-konto

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-11-20 19:01

Av säkerhetskäl. Windows XP är svårt att köra från ett vanligt konto, men så är inte fallet med OS X. Ett program som installeras från ett administratörskonto skulle i princip kunna tillgodogöra sig tillgång till root. Så är inte fallet från ett vanligt användarkonto. Se vad Adam Knight säger på Mac Geekery!

Loggar i princip endast in mig som administratör om jag skall städa i de mappar jag inte har tillgång till som vanlig användare, och hur ofta är det?

Vänligen, Ylan

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-11-20 19:16
Ursprungligen av Emanuel L:

Kan man kopiera användarprofiler i mac? typ så att mitt macadminkonto ser ut som den jag har nu på mitt manne-konto

Vet inte om jag förstår dig exakt, men om du endast har ett administratörskonto, föreslår jag att du:

1) Skapar ett nytt konto med administratörsrättigheter!
2) Från ditt nya administratörskonto slår du av administratörsrättigheterna från ditt originalkonto.

Nu kan du köra från ditt konto med alla dina filer, i vetskapen att du har en avsevärt säkrare maskin. Tänk dock på att det lilla freeware- eller piratprogram du tankar hem från nätet, skulle kunna innehålla ett enkelt skript som raderar din hemmapp t. ex. Men då endast din hemmapp!

Vänligen, Ylan

Hej Ylan, jag tror att jag har blandat ihop lite mellan mac och pc. jag kan Win in och ut
Som admin menar jag att under systeminställningar->konton markerat mitt konto och valt "kan administrera ..." detta trodde jag att det var lika med administratörsrättigheter! men tydligen ställer man in detta under netinfo-hanteraren. Eller har jag fel?

Eller menar du att jag ska avmarkera "kan administrera..." under konton under systeminställningarna?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-11-20 20:49
Ursprungligen av Emanuel L:

Eller menar du att jag ska avmarkera "kan administrera..." under konton under systeminställningarna?

Just så! Det du gör när du kryssar ur den är att du flyttar bort användaren från gruppen admin. Normalt behöver du inte använda dig av Netinfohanteraren, det enda jag kan tänka mig att jag skulle använda den till är om jag skulle vilja skapa en ny grupp. T. ex. om jag vill ge vissa, men inte alla användare tillgång till en mapp. Om man vill börja leka med Netinfohanteraren skulle jag nog rekommendera att göra det på ett labbsystem och inte på ett system man behöver dagligen, man kan lätt göra bort sig. (vis av erfarenhet)

När det talas om att OS X är mycket säkrare än Windows XP (åtminstone direkt ut lådan)handlar det delvis om att det är mycket lättare att arbeta i ett vanligt konto under OS X. Tydligen (jag har ringa erfarenhet sälv) är det en hel del mjukvara som inte fungerar från ett vanligt användarkonto under XP. Säkerhetsvinsten går ju förlorad om man inte utnyttjar denna fördel.

Vänligen, Ylan

Ylan, tack för länken. Den första länken ledde mig till denna sida som visade hur man säkrade systemet lite. Vilket jag tyckte var bra läsning.

Ylan, tack för alla tips.. Får skapa ett 3e konto där jag har som lab/test-miljö

Om du kommer på hur man kopierar profiler så får du gärna posta.
Dvs. om jag har ett konto som heter X som jag lekt med sen vill jag skapa konto Y.
Jag vill kunna kopiera och fixa så Y får samma inställningar och bla bla som X.

Ylan, vet du någon om File Vault?

Om det är ngt man ska köra med eller inte?

Enligt sidan du länka till så hade grabbarna en diskussion om just File Vault. Dom var väldigt mot den. Istället rekommendera dom att man gör en krypterad och lösenordsskyddad image istället där man fyllde med data och ev. gjorde backup på.

Deras resonemang verkar vettigt. Och ifall man får en mjuk- eller hårdvarufel så förlorar man all data om ngn "sektor" pajjar på disken tex. Jag kan ha blandat lite nu i de här stycket jag skriver om just nu så jag kan ha lite fel, men ni fattar nog om ni har läst lite på sidan. om Basic Mac OS X Security.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-11-22 18:34

Frågan är om man inte bör ha en okrypterad backup i så fall. Jag tror att det är svårt för någon annan att bedöma ens säkerhetsbehov. Ofta är det ju betydligt större risk att man går bort sig genom att inte göra regelbundna backupper, än att någon annan kommer över ens data.

Jag har sumpat en del data på en filevaultkrypterad laptophårddisk. Men jag tappade datorn i marken, och jag vet inte huruvida min data även om den inte vore krypterad.

Vänligen, Ylan

1
Bevaka tråden