Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Varför hatar folk Windows XP?

Tråden skapades och har fått 157 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Jag förstår inte hur kan folk hata windows?

Jag har använt Windows i ca 10 år nu, visst har jag suttit och irriterat mig på många saker, men sedan jag började använda Windows XP -2002 har allt bara blivit enklare, men ännu mer enklare när Service Pack 2 kom, och min nuvarande PC som är ca 3 år gammal (Pentium 4, 2.8 Ghz, 1.5 Gb Ram) är fortfarande riktigt j*vla bra och snabb, har nästan aldrig haft problem med den, jag älskar den och kommer nog aldrig göra mig av med den, även om jag blev erbjuden 4000 kr av en polare häromdagen för den, hur som helst jag älskar Windows, virus har jag fått 2 ggr bara (har riktigt bra antivirus program) och endast behöva formatera om datorn 2 ggr på 3 år, vilket bara gjort den mycket snabbare varje gång

Men vad är det som är så kasst då? Snälla förklara till mig varför ni tycker så, och säger inte bara Tiger äger Windows Suger....

Windows är ett logiskt OS, Enkelt, Snyggt och ja kanske lite omodernt till utseendet, men fortfarande logiskt och enkelt att förstå sig på (t.o.m en 3 åring förstår sig på det) Kanske uppfattas det som negativt?

Mac OS X är mycket komplicerat tycker jag i början men väl enkelt när man lärt sig det tror jag.

Och till er information
Jag har bara använt mac sen igår! och funderar starkt på att sälja den och återgå till min Windows Burk, pga att det är så jäkla komplicerat alltihopa på en Mac.

Men visst är man privat person som bara vill ha en virusfri dator ska man ju ha en Mac, men sen vill man ha nåt enkelt så är PCn riktigt bra, men med risk för virus tyvärr

Windows Rular!! (Fortfarande bäst enligt min mening)

  • Medlem
  • Sundsvall
  • 2006-11-20 01:34

Felet med Windows är allt det crappiga stödet för Legacy-hårdvara.
Microsoft tar inget ansvar för produkterna som Windows kommer köras på. Och tillverkarna för produkterna tar inget ansvar för Microsofts utveckling.
Där ligger ett givet problem för Microsoft. Var är kvaliten? Var är tanken bakom mjukvaran de leverarar?

Det du säger med logik är nog bara för att du är van Windows. Jag tvivlar starkt på att Windows är mer logiskt än OS X. Med tanke på hur strikt Apple följer forskning på hur människor tänker och aggerar i en dator.
Om Windows är logiskt, varför finns menyerna i varje program på olika ställen?
Varför finns det inget standardiserat mönster ur man designar mjukvara för 3eparts tillverkare. Varför ser varje DVD-spelare ut som ett nytt universum. Varför krävs det 2st musknappar för att få information om en fil? Varför krävs det en civilingenjörsutbildning för att förstå alla frågor windows ställer till användarna?

Logiskt, Nej.

Windows följer inge standarder. Vilket gör att du kommer bli hemskt låst till enbart Microsoftprodukter när du arbetar med dem.

Men jag kommer då inte stoppa dig om du säljer din mac och köper en PC. Poängen är väl att du ska vara nöjd med ditt köp och du ska få välja vad du vill. Men tänk på att köpa en PC som fungerar och helst levereras med Vista.

Det låter inte som du använder din dator till mer än enklare saker, surfa och spela nått spel. Korrekt? I så fall räcker windows alldeles utmärkt för dig. Med en schysst brandvägg och antivirus är du ganska säker. En del små irritationsmoment får du leva med, ex att alla internetexplorerfönster stängs ned bara för att ett fönster hänger sig, medan du på macen slipper få nedstängningar överhuvudtaget. Men det är småsaker för den som mest surfar, och inget som borde avskräcka dig från att fortsätta använda din gamla P4. En del har dock andra krav på kapacitet än vad du verkar ha, och en P4 klarar inte mycket ens om du skulle installera Linux. Men jobbar du inte med videoredigering, bildbehandling eller stora beräkningar så har du inte någon egentlig nytta av en modern mac.

Jag har ägt och använt ca 150 - 200 datorer och kört i princip alla OS av rang sedan 80- talet. För mig är det klart att windows är en katastrof, både vad gäller säkerhet och vad gäller resursanvändning. OS X är snabbt och säkert, det är viktigt för mig. Sen anser jag nog, fast du inte verkar hålla med mig, att OS X är betydligt mer intuitivt. Nu kanske du enbart använt windows tidigare, och har man vant sig vid att klicka på knappar i en viss ordning utan att förstå vad som sker i bakgrunden så är det svårt att lära om.

När du börjar använda Vista (inte på din P4 dock...) kommer du att känna igen en hel del saker från OS X och behöva lära om en del saker. Det hänger även ihop lite med din fråga. Att en del hatar windows kan nog ibland bero på att det känns lite trist att Microsoft ofta enbart kopierar vad Apple producerar, och dessutom i många avseenden gör kopian betydligt sämre. Åtminstone vad beträffar GUI / fönsterhanterare. Undertill kan vi nog konstera att unix är överlägset den kompromiss till dosskal som windows dessvärre är, men det märker inte den genomsnittlige surfaren av.

Jag tycker du ska fortsätta hålla dig till windows om du känner dig bekväm med det. Alla behöver inte vara jätteintresserade av datorer och operativsystem utan kan man nöja sig med vad windows kan erbjuda så ska man självklart göra det. Du kommer mycket billigare undan än vi stackare som behöver betala dyra pengar för en mac! Jag menar, de flesta kan inte skilja ett plagg signerat Armani från ett plagg som bär Kappahls eget budgetmärke, så då är det kanske dumt att betala mer för att få Armanin. Bägge plaggen fyller samma funktion och bägge har en sådan kvalite att de håller ganska länge. Det som skiljer dem åt är egentligen inte av vikt för andra än modemedvetna (dit jag inte hör, jag handlar på Kappahl ). På samma sätt är Mac / OS X bara uppenbart bättre för mer avancerade användare, inte alltid för de normala surfarna.

Hursomhelt så kommer du säker att bli nöjd med vilket OS du än väljer!

Ursprungligen av crownswe:

Det låter inte som du använder din dator till mer än enklare saker, surfa och spela nått spel. Korrekt? I så fall räcker windows alldeles utmärkt för dig. Med en schysst brandvägg och antivirus är du ganska säker. Jobbar du inte med videoredigering, bildbehandling eller stora beräkningar så har du inte någon egentlig nytta av en modern mac. Jag tycker du ska fortsätta hålla dig till windows om du känner dig bekväm med det

ÖÖÖH JAHA?!

Så va du menar här är att jag ska hålla mig till windows bara för att jag inte är nån civiningenjör whatever..... eller pysslar med grafiskt mög?? Är det du menar?

Jag ska alltså inte ha en Mac då? Varför? Jag köpte Macen för att den e läcker, tar liten plats, Hey svin bra pris sett till prestanda, tycker inte alls att Mac är dyrt.... Det var dags att köpa ny dator helt enkelt, men visst duger min PC fortfarande 2-3 år till, absolut! Men jag ville ha något nytt och ett nytt program och det jag lärt mig och använt tidigare har varit najs utav Mac, men nu när man sitter här ensam och pillar så är det "svårt" men det är en vanesak, jag har börjat tycka om det mer sedan igår, för jag gick in på "Hjälp" grejen och det gjorde mig mer klok.... men men!! Jag löser d.... om inte annat så får jag väl sälja den o fortsätta PCn eftersom tydligen "får" jag inte ha en Mac för att jag bara surfar... allt jag vill är att ha en problem fri dator utan virus o skit!!

Ursprungligen av anjuna_beats:

ÖÖÖH JAHA?!

Så va du menar här är att jag ska hålla mig till windows bara för att jag inte är nån civiningenjör whatever..... eller pysslar med grafiskt mög?? Är det du menar?

Jag ska alltså inte ha en Mac då? Varför? Jag köpte Macen för att den e läcker, tar liten plats, Hey svin bra pris sett till prestanda, tycker inte alls att Mac är dyrt.... Det var dags att köpa ny dator helt enkelt, men visst duger min PC fortfarande 2-3 år till, absolut! Men jag ville ha något nytt och ett nytt program och det jag lärt mig och använt tidigare har varit najs utav Mac, men nu när man sitter här ensam och pillar så är det "svårt" men det är en vanesak, jag har börjat tycka om det mer sedan igår, för jag gick in på "Hjälp" grejen och det gjorde mig mer klok.... men men!! Jag löser d.... om inte annat så får jag väl sälja den o fortsätta PCn eftersom tydligen "får" jag inte ha en Mac för att jag bara surfar... allt jag vill är att ha en problem fri dator utan virus o skit!!

Du får absolut ha en mac! Jag menar bara att alla moderna operativsystem och datorer i princip räcker till för vad merparten av befolkningen har för behov (maila, surfa, köra lite Quake etc) och för dessa märks det oftast inte om de använder en Cray med skräddarsytt OS eller en Pentium II med win 95. Självklart kan man betala för att något är läckert och tar liten plats, och om du tycker det är prisvärt är det bara att gratulera till bra köp!

Men hursomhelst, låt varken mina eller några andras åsikter om vad som är bäst avgöra utan skaffa dig en egen uppfattning.

Kör OS X i några månader så kommer du bit för bit att märka hur dåligt Windows egentligen är. Ingen diss, helt seriöst.
/ Benjamin

  • Oregistrerad
  • 2006-11-20 02:20

Det coola med windows är att det lite då och då poppar upp ett fönster där det
står att man måste installera lite nya drivrutiner och starta om.

Ursprungligen av Jordi:

Det coola med windows är att det lite då och då poppar upp ett fönster där det
står att man måste installera lite nya drivrutiner och starta om.

Var det ironi? Macen har ju programuppdateraren som poppar upp varje vecka så det är väl jämförbart.

Ursprungligen av Svante S:

Var det ironi? Macen har ju programuppdateraren som poppar upp varje vecka så det är väl jämförbart.

Men vad jag vet så startar inte OSX om själv efter installationerna (utan att spara saker man har öppna) Hur har dom tänkt här egentligen undrar jag? Är det bättre att säkerhetsuppdateringarna gör så man tappar sitt osparade arbete än att man får virus och tappar det den vägen? Skillnaden är liten tycker jag...

  • Oregistrerad
  • 2006-11-20 23:24
Ursprungligen av Svante S:

Var det ironi? Macen har ju programuppdateraren som poppar upp varje vecka så det är väl jämförbart.

0,76ggr/vecka
Får jag tycka att windows är fult och dåligt?

Modigt av dig att skriva så. Bered dig på en massa seriösa svar
Tror det är helt individuellt vad man tycker om.
Personligen passar själva OSX mitt tänkande bäst fast jag gillar inte comunity:t. Där kommer linux in och vinner med hästlängder. Gillar gnu/linux som OS också såklart.

Det fantastiska med Windows och Gnu/Linux är att det fungerar med en jäkla massa hårdvara. Man behöver liksom inte begränsa sig på den fronten.

Jag har använt windows större delen av mitt liv och kan ju säga att XP är rätt bra ändå. Jag har fått starta om OSX väldigt många gånger också vid uppdateringar och dylikt...
Och det där med virus osv är mest ett problem om man har dålig koll på vad man gör eller hur man förebygger.
I slutändan är det som sagt helt personligt. Inget är dåligt om man vet hur man hanterar det egentligen.

Men kort sagt så är ju de flesta macfantaster "rätt" lojala mot Apple.. Så har vi det här eviga "kriget" mellan MS och Apple.

Men visst det finns en del klara nackdelar med windows.. Jag vill inte gå tillbaka till det på heltid iaf men kan tänka mig använda det ibland. Det får ofta lite väl mycket skit av folk.

Edit: Kylde ner inlägget lite och sånt. Utövade makt.

  • Medlem
  • International user
  • 2006-11-20 04:56

Jag har kort OS X i 2 manader nu. Har tidigare kort windows XP o GNU/Linux . Hur menar du att OS X ar mer komplicerat an WinXP? I vilka avseende? Har sjalv inte upplevt att det ar mer komplicerat utan snarare enklare. Visst man far rakna med en viss inlarningstid. Exempelvis att man avslutar program med apple+q mm. Men det handlar ju bara att lara sig det nya.

Nar jag kopte min mac, sa sa en polare att han tyckte den va sjysst men att han inte skulle kopa mac for att han da skulle bli tvungen att lara sig natt nytt. Sjalv tycker jag snarare tvartom jag vill lara mig natt nytt.

Storsta problemet ar ju om man vill kora program som inte finns till OS X. Detta har jag sjalv lost genom att kora parallels.

Saker som jag sjalv tycker ar battre i OS X:

Starta program med quicksilver eller spotlight(ex hjalpt min mor att starta skype i Win XP. Du maste forst ga till start meny osv...Istallet for forstoringsglas i hogerhorn skriv skype)

Avinstallera program, APPdelete eller Paperskorgen. Jamfor kontrollpanelen> ta bort program. Installera program.

Expose mm..(drar ofta pekaren till aktiva horn i XP nu, men det hander inget )

Virtuella skrivbord( har inte hittat natt bra program for WinXP for detta)

Jag slipper ocksa att nar man valjer alla program i start menyn sa tacks hela skrivbordet av program.

Listan kan goras mycket langre...men den blir sakert kortare om jag jamfor med Vista.

EDIT: Vill tillagga jag hatar in XP, men jag trivs battre i OS X och GNU/Linux

Senast redigerat 2006-11-20 05:12

Jag har inte haft PC på tre år men jag har fortfarande en regelbunden relation till XP eftersom jag ständigt får agera telefonsupport till hela släkten. Att felsöka nätverksproblem över telefon kan vara ett helvete. Jag trodde att jag skulle bli flintskallig i förtid när mamma skulle ha trådlöst nätverk till sin PC.

För att använda en liknelse, om man inte är en väldigt flitig trädgårdsmästare så blir det snabbt mycket ogräs och ohyra i XP. Det är dels virus, malware och spyware men också problem när man lägger till och tar bort program och hårdvara.

Det är min erfarenhet att för att köra ner en OS X-maskin i leran på samma sätt får man verkligen ligga i. Min svärfar lyckas rätt bra, men han har nog laddat ner all tvivelaktig programvara, haxies, crackade program och modifikationer av operativsystemet.

Ursprungligen av Redglittercoffin:

Jag har inte haft PC på tre år men jag har fortfarande en regelbunden relation till XP eftersom jag ständigt får agera telefonsupport till hela släkten. Att felsöka nätverksproblem över telefon kan vara ett helvete. Jag trodde att jag skulle bli flintskallig i förtid när mamma skulle ha trådlöst nätverk till sin PC.

Känner igen detta. "Du som kan datorer kan väl hjälpa mig. Datorn fungerar inte öht nu igen". Detta händer mig veterligen aldrig på Mac.

Jag löste det med att kasta ut ALLT jag hade som handlade om WindowsXP, gav bort flera böcker, en del skivor, några spel & andra program man samlat på sig.
Numera svarar jag att de får prata med nån som har grejer kvar.

Taskigt? Jag vet inte, det är mest att de aldrig lär sig och att när det inte funkar då duger det att ringa en annan. De ringer oftast bara när de har problem.

Supporttiden om man jämför OSX och XP är rejäl. Jag har hjälpt EN kompis på grannön att ställa in nätverket (det tog 10min). Windowsburkar har jag suttit framför i timmar...

Brorsan var här och suckade senast igår. Barna hade laddat ner en massa skit i burken och förmodligen finns det virus i den. Explorer smäller och går ut med hunden mest hela tiden. Det dyker upp ett tiotal varningsmeddelanden när man startar datorn. Jaha, ringa supportkillen (att man skall behöva en sån?) så kommer han ut och installerar om hela burken.

Hans kommentar var; Jag installerar om hela burken med en CD, det tar fem minuter så är den fit for fight igen....

OK, det klarar den sig på i en månad ungefär...sedan är det dags för skivan igen.
De använder inte burken till något komplicerat alls, varför skall man fylla en dator med foton som raderas ut inom en månad? Varje månad när de skall betala räkningarna så gör han det antingen på jobbets dator. Nu var det semester, då fick han låna min Mac för att betala med.

När jag säger att jag startar om min burk kanske en gång i månan. Att jag aldrig ominstallerat operativet. Att det aldrig strulat värre än att jag kan lösa det själv. Att gummans bärbara med trådlöst nätverk når printern, nätet och hårddiskarna var den än är i huset. Att det inte finns nåra virus, att jag har en brandvägg värd namnet, att det finns stöd i systemet för att kryptera hela burken, att man inte behöver köra AD-Aware var tredje dag eller annan spywarekotroll, att man inte har något antivirusprogram som tynger ner burken. Att man slipper en massa meddelanden och rutor om man trycker in en minnespinne, att jag också kan köra Office (han skriver ett Word-dokument om året - ändå är detta ett absolut krav...)

... Han tittar lite konstigt på mig och rycker sedan på axlarna och fortsätter köra Windows, för det är det man gör. Man biter ihop och datorer...de är ju byggda för att strula.

Senaste; Skall sätta i en extra hårddisk i hans dator, bootmeny
1) barnas lekstuga
2) Seriösa Hårddisken för de vuxna, med Ubuntu...

Så, JA, jag hatar XP.
Främst för att man möter så många med undermåliga, fula grejer, som funkar dåligt, som åstadkommer fula saker och sedan har mage att påstå att deras grejer (och ibland de själva) är överlägsna.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-11-20 08:30
Ursprungligen av anjuna_beats:

...och endast behöva formatera om datorn 2 ggr på 3 år...

Man kan säga att du svarade på din fråga med raden ovan.

"En del små irritationsmoment får du leva med, ex att alla internetexplorerfönster stängs ned bara för att ett fönster hänger sig, medan du på macen slipper få nedstängningar överhuvudtaget."

Såja såja ta det lite lugnt med självgodheten nu!
Även en mac kraschar, senast min stängde ner Safari var när jag tittade på
nyheter på svts hemsida.
Så fort som jag försökte förflytta mig framåt i tiden i sändningen så kraschade Safari.
Så även solen har fläckar!

Ursprungligen av sventa46:

"En del små irritationsmoment får du leva med, ex att alla internetexplorerfönster stängs ned bara för att ett fönster hänger sig, medan du på macen slipper få nedstängningar överhuvudtaget."

Såja såja ta det lite lugnt med självgodheten nu!
Även en mac kraschar, senast min stängde ner Safari var när jag tittade på
nyheter på svts hemsida.
Så fort som jag försökte förflytta mig framåt i tiden i sändningen så kraschade Safari.
Så även solen har fläckar!

Du missade min poäng, eller så missförstår jag dig. Vad jag irriterar mig på är inte att explorer eller safari dyker, för det händer. Men om jag har tio webbfönster öppna och besöker tio olika webbsajter och ETT dyker så släcks samtliga sessioner av explorer ned. Samma sak drabbar Firefox i windows, men inte i OS X / Linux etc

Visst är XP den bästa Windows-versionen, helt klart. Och visst kan man jobba i XP, det är faktiskt ganska stabilt, blåskärm är inte längre vanligt och det kräver inte lika mycket datorkraft som OSX.

Men hur kan det ta 10-15 sekunder och 3-4 pratbubblor för att få igång en helt vanlig USB-mus. Varför måste man få en pratbubbla så fort styrkan på ett trådlöst ändras. Varför tror MS att dom vet hur jag vill ha det och förutsätter att jag är dum genom att be mig rensa skrivbordet från ikoner som inte används fast jag bara har "Den här datorn" och Papperskorgen framme. Hur kan MS säga att det är rekommenderat att ha brandväggen på och INTE rekommenderat att ha den avstängd. Det har dom ju ingen aning om på mitt nätverk. Och hur kan man ha en liten söt gul hund som kommer upp så fort man vill söka något i Windows XP Professional, men betoning på Professional.

Mycket små-grejor men alla de tillsammans gör XP till ett jäkligt jobbigt system att använda.

Ursprungligen av Johan Arvidsson:

Visst är XP den bästa Windows-versionen, ...och det kräver inte lika mycket datorkraft som OSX.

?:tveksam:
Har en 2,4 GHz Dell på jobbet med 524 MB minne. Den är pisslö i jämförelse med min iBook G4 800 MHz med 640 MB minne, så att Windows kräver mindre kraft av datorn än OSX.... Det förstår jag bara inte.

Att ni bara orkar. Det hela handlar förmodligen om vad man är van vid.

Efter snart ett år med Mac måste jag säga att jag är kluven. Windows passar mig bättre, men i Macen kör jag program som inte finns till Windows i lika smidigt format (GarageBand med lite tillägg).

Macen för mig känns ganska mycket Amiga rent användarmässigt, men Amigan är ju en sagolikt mycket trevligare maskin. Mac'en känns faktiskt precis lika "näe, vad segt det går..".

Ursprungligen av Tony Englund:

Macen för mig känns ganska mycket Amiga rent användarmässigt, men Amigan är ju en sagolikt mycket trevligare maskin. Mac'en känns faktiskt precis lika "näe, vad segt det går..".

Det värmer med en Amigaanvändare, men jag håller nog inte riktigt med. Jag har kört OS 3.9/PPC, A1/ OS 4 och Pegasos / Morphos och använt Amiga sedan A500 lanserades. Men tro mig, jämfört med OS X på min Mac Pro är AOS segt som sirap, åtminstone när större applikationer drar igång parallellt. I början av 90-talet var det dock annorlunda. Ujujuj vad man tyckte Macen låg efter då.

  • Medlem
  • Kungsbacka
  • 2006-11-20 09:24

Jag hatar Microsoft i allmänhet, för det de gjorde under 80 talet. Att man gång på gång snor och snor från macen till sin fördel.

Kör xp 99% av tiden på min nya mac mini. Men att snubben fått virus 2 ggr och tycker att det är bra måste väl vara ironi? Känner ingen som fått virus. 2 ominstallationer på 3 år är inte heller bra. (Iofs ominstallerade jag kanske 1 gång i månaden förr när jag sysslade mycket med överklockning och tweakning.)
Det är bara sorgliga argument som dyker upp i debatten o bygger till största del på fördomar om systemen. Det har mest med smak o behov att göra. Just nu passar XP mest in på mina behov. Jag får ingen blåskärm, inga virus etc. Däremot krashar min ibook ibland och måste startas om minst 1 gång i veckan. Skulle kasta den i huvudet på Jobs om jag fick chansen.

Själv tycker jag att Windows XP är riktigt ok, och att det finns några fördelar som inte Macen har, men som helhet betraktat så finns det några saker jag lider grymt av, framförallt den värdelösa multitaskingen, kör man med tunga program och automatiseringar som jag gör är det himla viktigt att kunna växla till andra program och fortsätta jobba smidigt medans andra uppgifter utförs, och det är ett område där Mac OS X verkligen glänser

Alla hatar inte XP

Jag tycker trådens titel är lite missvisande, Alla hatar givetvis inte XP. mEn XP har blivit det stora 5 års projektet av ständiga förbättringar. Någonstans på vägen har nog en del människor fått känna på varför dessa förbättringar gjorts. Jag tycker inte XP är dåligt, tvärt om tror jag ett service pack a.la vista style skulle hålla XP under armarna ett bra tag till. Men vad inte är .. ett OSX. Kommer aldrig att bli det. Men den som börjat tråden kunde gärna få utveckla vad exakt använder du datorn till? Någon nämnde tidigare spel o internet och det funkar XP fint till. Idag är det nog så att Leopard kommer att bli den OSX version som motsvarar XP ( inte tekniskt sett givetvis) alltså något som man kommer att använda länge innan man köper nästa stora uppdatering. Jag tycker det skulle illustrera hur långt ifrån varandra windows och apple står i sina respektive utvecklings faser. Men att alla hatar XP är väl ändå nonsens?

Är det inte så att OSX slutar jobba om man håller ner musknappen? Är det multitasking?
Eller gäller detta bara när man kopierar filer och så? Skitdrygt i varje fall. Men som sagt, systemen har olika styrkor och svagheter. Jag har inget behov av XP egentligen men saknar en del spel och program + mina licenser till Photoshop o Dreamweaver som kommer att förnyas nästa år (till OS X).

Ursprungligen av Code Red:

Är det inte så att OSX slutar jobba om man håller ner musknappen?

Gäller OS9, inte OSX

  • Medlem
  • International user
  • 2007-08-02 08:16
Ursprungligen av Code Red:

Är det inte så att OSX slutar jobba om man håller ner musknappen? Är det multitasking?
Eller gäller detta bara när man kopierar filer och så? Skitdrygt i varje fall. Men som sagt, systemen har olika styrkor och svagheter. Jag har inget behov av XP egentligen men saknar en del spel och program + mina licenser till Photoshop o Dreamweaver som kommer att förnyas nästa år (till OS X).

Vilket århundrade körde du mac?

Bevaka tråden